Si hem de tornar a parlar de l'IBI...


Després del llarg conflicte de l'IBI del mandat anterior i de l'acord per resoldre'l del ple de juliol de 2016, em creia sincerament que no caldria tornar a parlar-ne. La meva sorpresa ha estat trobar-me aquest full a casa, fet pel PSC. No me l'esperava: governem junts. Tampoc el trobo just: els increments de l'IBI quan Vázquez era alcalde i primer Massagué (ERC) era regidor d'Hisenda i després ho va ser Borrell (PSC) van ser espectaculars, i no recordo que ningú els demanés la dimissió ni recollís signatures en contra. Molt especialment, no recordo que Silvestre Gilaberte ni l'AVV que presidia liderés cap campanya en contra. Tanta sintonia potser explica que un Gilaberte llavors callat amb Vázquez... ara hi confiï per encapçalar la llista de Veïns per Sant Feliu. De "somos los del IBI" a "somos los de Vázquez". Vivir para ver.

Jo no penso replicar el full del PSC: encara sóc alcalde, encara governo amb ells i, per a mi, el PSC és un soci clar de govern en el proper mandat. Tampoc no he de replicar res: jo no he signat cap acte administratiu per "tornar" (???) 1,3 milions d'euros, i no puc explicar d'on surt aquesta afirmació.

Però sí que crec que puc aportar alguna informació complementària al que diu el full. Com que ja em vaig basar en casa meva per parlar de l'IBI fa un temps, m'ha semblat lògic continuar amb el meu propi exemple. Però, abans de detallar any a any des de 2003 a 2019 (vuit anys d'alcaldia Vázquez i vuit anys d'alcaldia San José), no em puc estar de començar pel final, pel resum:

Curiós que en els anys que l'increment d'IBI va triplicar l'increment d'IPC no hi hagués resposta social... i més curiós encara que qui va liderar la resposta social contra l'IBI uns anys després... ara presenti com a candidat... a qui va disparar astronòmicament l'IBI mentre ell callava. Qui els entengui que els compri o que els voti...!

Aquí el detall complet dels rebuts d'IBI que he pagat a casa meva en els vuit anys d'alcaldia Vázquez i govern PSC+CiU amb ERC durant cinc anys i ells sols durant tres més, i en els vuit anys d'alcaldia San José i govern ICV-EUiA amb CiU al primer mandat i amb PSC al segon mandat:

Qualsevol persona pot fer un quadre similar amb els rebuts de l'IBI del seu pis: arribarà a les mateixes conclusions, tot i que amb imports diferents, depenent de com afectés al seu habitatge la revisió cadastral de 2006.

Per acabar de completar l'escenari, només vull recordar que l'increment de 2013, que va motivar la campanya en contra del que després seria Veïns per Sant Feliu, va venir com a conseqüència d'un pla de sanejament aprovat el setembre de 2012, després del dèficit acumulat que va deixar Juan Antonio Vázquez quan va abandonar sense explicacions l'alcaldia. No és que vulgui remuntar-me al passat o fer arqueologia d'hemeroteca... però explicar el que faig en representació de la ciutadania em sembla una obligació democràtica fonamental. No recordo, d'altra banda, explicació per als enormes increments anteriors. Ah! I que estigui tranquil·la la persona que estarà a partir del 15 de juny a l'alcaldia: a diferència de fa vuit anys, la hisenda municipal està endreçada i no s'haurà d'emprendre cap mesura de reequilibri! (De fet, Lídia, tu ja ho saps...!!!)

Si hem de tornar a parlar de l'IBI, parlem-ne en sèrio i a fons. Altres maneres de parlar-ne, per més que les puc arribar a entendre, em semblen sincerament fora de lloc.

Comentaris