Soterrament: estat actual (06/03/2019)

Foto de la nota de premsa conjunta del 4 de març. Parla Teresa Cunillera, delegada del Govern a Catalunya. Escoltem Isidre Gavín, secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat i jo mateix.
Explico en quin punt estem i després explico com hem arribat... on mai no havíem arribat:
  • Projecte d'obres: està definitivament aprovat des del passat 29 de gener.
  • Pressupost: forma part del pressupost de 2019 d'ADIF.
  • Acord polític: decisió conjunta del Govern d'Espanya, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Sant Feliu perquè les obres comencin abans que acabi 2019. 
  • Tramitació administrativa d'ADIF: licitació de les obres a finals de març de 2019.
Vam tancar aquest darrer compromís en una reunió, ahir dimarts 5 de març, a la seu d'ADIF, a Madrid. Hi vam anar la Lídia Muñoz, en Josep Maria Rañé, l'Albert Ferrer (arquitecte, cap de l'Oficina del Soterrament) i jo mateix. Ens vam reunir amb Isabel Pardo, presidenta d'ADIF, i tres persones d'ADIF i Ministeri de Foment, i amb Xavier Flores, director general d'Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat, i que ens està ajudant des de fa anys en assolir l'objectiu que ja tenim a tocar.

Quan tornàvem de Madrid, a la tarda, a l'AVE, vaig escriure això a Facebook, molt i molt content:


Ahir vam fixar a Madrid les condicions necessàries i suficients per a la licitació de les obres: un darrer tràmit al Ministeri d'Hisenda i l'autorització prèvia (per l'import de l'obra) del Consell de Ministres. Tràmits que no han de tenir problemes un cop resolt, tot just el dia abans, el problema important que havia sorgit després de l'aprovació del projecte, el 29 de gener. Efectivament, un cop aprovat el projecte, calia (com en tota despesa pública, com també ens passa a l'Ajuntament) l'informe dels serveis jurídics i els serveis econòmics del Ministeri de Foment i d'ADIF. I aquests serveis van posar de manifest el conveni de juny de 2006, que establia que l'Estat pagava el 50% de les obres i la Generalitat i l'Ajuntament, conjuntament, l'altre 50%. Calia trobar la manera de superar aquest escull... entre d'altres coses, perquè ni ens toca ni volem pagar 30 milions d'euros, i l'Estat ja ho havia assumit!!! Per resoldre aquest escull, ha estat decisiva i molt d'agrair la gestió de la delegada del Govern, Teresa Cunillera, que va accelerar i fer possible la proposta de solució que vam plantejar des dels nostres propis serveis jurídics: deixar sense efecte, per acord explícit i formal de les tres administracions, aquell conveni. Aquest és l'acord que vam signar el dilluns, 4 de març, en una reunió de les tres administracions, recollida en aquesta imatge:


Un cop resolt el conveni, els serveis jurídics i econòmics del Ministeri de Foment i d'ADIF ja han fet el seu informe favorable i preceptiu previ a la licitació de les obres. Aquest mes s'ha de completar l'expedient administratiu de la licitació, però totes les decisions polítiques prèvies ja estan completades, en marxa i amb criteris explícit de prioritat.

Tornant de Madrid, pensava en tanta i tanta gent que és protagonista d'aquest moment, tanta i tanta gent que des de l'Ajuntament (gràcies, Cesc! gràcies, Àngel! gràcies, Juan Antonio! gràcies, Lourdes! com a representants de tots els consistoris que us heu deixat la pell en aquesta lluita, amb tots els regidors i totes les regidores de tots els partits en cada moment!), des de les associacions de veïns, les entitats de tota mena de Sant Feliu, la gent que s'ha manifestat o mobilitzat per arribar fins aquí, els ajuntaments que han col·laborat amb nosaltres (sempre, al nostre costat i en tot moment, la gent de Montcada i Reixac!), els nostres diputats arreu (imprescindible Carme Solsona aquell 1996...), els interlocutors que als governs de Madrid i de Barcelona han impulsat amb més o menys empenta el moment en què ens trobem (menció especial al ministre Iñigo de la Serna, i als consellers Pere Macías, Lluís Recoder, Santi Vila, Josep Rull i Damià Calvet, i en cap cas a Felip Puig, que va bloquejar un acord molt avançat (no tant com aquest, però) a l'any 2002), als arquitectes i enginyers que ens han ajudat a formular propostes tècniques en cada moment, als mitjans de comunicació que tant han ajudat a donar a conèixer una obra no només necessària per a Sant Feliu... sinó per a la millora del conjunt de rodalies, etc etc etc. Un combat constant, tenaç, col·lectiu, plural... que avui dóna, carregat de raó, per fi, els seus fruits!!!

Les nostres cares, al sortir ahir de la seu d'ADIF, ho explicaven tot!!!:

Ara, se'ns gira una nova fase de la nostra feina al capdavant de la ciutat: a) fer el seguiment del procés de licitació, contractació i obres d'ADIF, posant-nos en tot moment a la seva disposició perquè tot transcorri de la manera més efectiva, i b) continuar preparant el procés de transformació urbana de la ciutat quan acabin les obres de soterrament, que ara ja veiem més a prop que mai, al llarg de l'any 2023. 2023!!! Oi que enteneu que, després de 28 anys de regidor, avui estigui tant i tant content?

Comentaris