Hisenda municipal, la gestió dels teus diners (1/2): liquidació del pressupost de 2009


L'any passat, el nostre Ajuntament va gestionar uns ingressos de 52,0 milions d'euros i unes despeses de 50,7 milions d'euros. Podeu veure la liquidació completa del pressupost de l'any 2009 aquí. Com que a data d'avui, segons les dades municipals, som 44.391 persones, estem parlant de la gestió d'un ingrés de 1.199€ i una despesa de 1.168€ per persona.

Comencen a ser uns quants diners, i és bo que sapìguem d'on vénen i en què es gasten. Fa uns mesos, vaig intentar explicar l'estructura pressupostària municipal en tres escrits: 1) els ingressos, 2) les despeses i 3) la nova estructura pressupostària a partir de 2o1o. Ara tornaré a intentar una explicació el més planera possible de com es gestionen els diners de tots.

Pel que fa als ingressos, 881€ són ingressos ordinaris i 318€ es destinaran a les inversions. Si fem el detall per conceptes superiors a 5€ (ull: en aquesta simplificació als 1199€/persona!), tenim:

Pel que fa als 881€ d'ingressos ordinaris:
244 IBI
205 Transferències de l'Estat
114 Transferències de la Generalitat
54 Impost de circulació
52 IAE
38 Suma de diverses taxes i preus públics d'import menor a 5€/persona
29 Plusvàlua
23 Llicències urbanístiques
18 Taxa recollida residus
18 Ingressos derivats de concessions, lloguers o altres propietats municipals
16 Transferències de la Diputació
14 Taxa ocupació subsòl (el paguen les companyies de serveis)
13 Quotes d'escoles bressol
10 Guals
10 Multes
6 Impost d'obres
6 Altres transferències
6 Llicències, permisos i insp. d'activitats
5 Altres aprofitaments de la via pública

Pel que fa als 318€ d'ingressos per a inversions:
105 Préstecs bancaris concedits per a obres
92 FEIL (transferències de l'Estat, l'anomenat Plan Zapatero)
64 Generalitat: Llei de Barris
39 Mancomunitat de Municipis
15 Diputació
3 Altres

Pel que fa a les despeses, 869€ són per a despesa ordinària i 299 són per a inversions. Com abans, faré una relació del que, en aquesta aproximació pressupostària per càpita, serien despeses superiors a 5€ per persona.

Pel que fa als 869€ de despeses ordinàries (inclou també les despeses financeres):

295 Personal funcionari i laboral
94 Seguretat Social
81 Amortització de capital dels préstecs concedits en anys anteriors
48 Treballs municipals fets per serveis externs
30 Transferència anual a la Mancomunitat de Municipis
29 Neteja viària
28 Neteja dels edificis municipals (incloses escoles públiques)
28 Transferències a les entitats de Sant Feliu
27 Recollida d'escombraries
26 Jardineria
22 Personal polític i directiu
21 Energia elèctrica (enllumenat públic i edificis municipals)
20 Lloguers d'edificis, vehicles, maquinària,...
16 Serveis complementaris a escoles bressol i educació
16 Resta de transferències a institucions i empreses de serveis
15 Altres subiministraments (telèfon, correus, material d'oficina,...)
14 Manteniment preventiu dels béns municipals
11 Aigua, gas i combustibles (aigua de via pública i serveis d'edificis municipals)
11 Interessos dels préstecs per a inversions concedits en anys anteriors
9 Altres despeses del capítol 2 (subministraments i serveis)
8 Delegació de la gestió tributària (conveni amb OGT)
7 Mitjans de comunicació municipals
6 Festes populars
6 Altres neteges (col·lectors, camins,...)
2 Altres despeses de personal

Pel que fa als 299€/persona destinats a inversions:

63 Adquisició de la Sala Ibèria
40 Llei de Barris (Can Calders i la Salut)
30 Nou pavelló Andreij Xepkin, al Parc Esportiu de les Grases.
30 Trasllat de l'Escola de Persones Adultes Mestre Esteve
26 Remodelació de l'Escola Monmany
26 Remodelació dels espais de Promoció Econòmica
22 Nova ubicació de l'Escola Tramuntana
19 Altres inversions
10 Compra de vehicles, mobiliari, maquinària,...
10 Inversions de reposició en la via pública
8 Remodelació de zones de jocs infantils
8 Inversions de reposició en equipaments
7 Remodelació de places públiques

Sóc conscient que es tracta d'una simplificació, però em sembla que és una aproximació suficientment correcta al que vam ingressar i gastar l'any passat i que permet fer un exercici, que hauria de ser habitual, de donar comptes a la ciutadania de com s'ha gestionat el pressupost municipal.

Com he dit a l'inici, tota la informació detallada i completa us la podeu descarregar. El full Excel recull, a més, dades des de 2006, que permet fer una comparativa dels darrers anys.

Properament, penjaré un resum dels comptes des de 2000 fins a 2009. 10 anys claus, que vam iniciar amb un govern encapçalat per ICV a l'Ajuntament, per CiU a la Generalitat i pel PP a l'Estat, i que avui té al davant el partit socialista en els tres governs. Una dècada en què la bombolla immobiliària es va formar i finalment ha esclatat. Una dècada en què l'Ajuntament ha tingut més diners que mai... Com se sol dir, ho veurem en el proper capítol!

Ara, com sempre, deixo aquest espai permanentment obert per a comentaris, valoracions, preguntes, propostes,... Ens serà útil per construir el nostre discurs de cara al proper debat pressupostari al ple de l'Ajuntament.

Ah! El document és públic i es pot repartir urbi et orbe... Però agrairé que s'esmenti que és fruit del treball del grup municipal d'ICV-EUiA i de la seva voluntat de trobar les mil i una maneres de crear marcs de participació de la ciutadania en tot allò que és de la ciutadania.

Comentaris