Sant Feliu sense barreres: plena accessibilitat dels espais, plena autonomia de les persones.

El confinament pel Covid-19 em dóna l'oportunitat de reprendre algunes qüestions que tenia a mitges. També en el meu blog. Després del ple de març de l'any passat (ja en fa un any...!) volia escriure sobre el 2n Pla d'Accessibilitat elaborat pel nostre ajuntament, vint anys després de l'aprovació del primer, a la tardor de 1999, i que tan bé va presentar la llavors regidora de Serveis Socials, l'Eni Novell. Els dos plans s'han fet amb col.laboració amb la Diputació de Barcelona, a qui vull agrair el seu suport permanent als ajuntaments.

El resum de l'abast i els objectius del Pla es va projectar en la imatge que adjunto. El discurs polític de fons, la visió de ciutat en què es fonamenta, és el de la ciutat cohesionada i sense barreres amb què hem vingut liderant la nostra ciutat des de la recuperació de la democràcia, i que avui està representat amb la Lídia Muñoz, la nostra alcaldessa. Justament va ser la Lídia qui va explicar aquest punt al ple de març de l'any passat.

L'objectiu d'aquest segon pla és la plena accessibilitat de la via pública, els edificis públics, els transports públics i els mitjans públics de comunicació per permetre la plena autonomia de totes les persones i la seva plena socialització. Com sempre dic, tot a l'abast de tothom.

Aquest segon pla va, per tant, més enllà del primer, que només volia abordar la via pública, i que s'ha acomplert pràcticament en la seva totalitat: un 96%. Serà, sobretot, una guia a tenir en compte en tota l'actuació municipal en tots els àmbits i estableix, cosa que considero molt important, el protocol de col.laboració i coresponsabilitat amb les entitats de persones amb discapacitat per aplicar el pla.

Pel que fa a la via pública, s'ha fet un treball exhaustiu per acabar de completar la feina que estem fent des de fa anys. S'han analitzat més de 46 km lineals (a banda i banda) dels nostres 193 carrers i places  dividits en 423 trams per poder-los analitzar en tots els seus detalls: pendent de cada tram, amplada de vorera en cada tram, obstacles físics que es troben a cada tram, accessibilitat de les cruïlles per tots els tipus de discapacitat, actuacions que cal fer tram per tram, pressupost d'aquestes actuacions, etc. Aquesta presentació, amb alguns exemples molt clars, és una mostra molt clara d'aquest excel.lent treball:




20190306 presentacio del pla_d_accessibilitat from Jordi San José Buenaventura

Recomano mirar les 49 diapositives de la presentació, però crec que un bon resum del treball a cada tram és la diapositiva 27, que analitza el carrer Joan de Batlle en el tram comprès entre Josep Ricart i Ramon Ribas. Per visions més globals, les diapositives 36 a 48: pendent de cada carrer, amplada de cada vorera, etc.
En resum i per acabar, una anàlisi detalladíssima de l'estat dels nostres carrers, una guia de treball per als serveis tècnics municipals i un compromís clar amb les entitats (especialment l'ADF, l'Associació de Discapacitats Físiques) per programar, executar i fer el seguiment per acabar de fer, en els propers anys, un Sant Feliu sense barreres, amb tots els espais plenament accessibles, amb totes les persones podent moure's amb plena autonomia.


Annex 1:
Cap problema per anar amb cotxet des del Mas Lluí a Can Maginàs. Un dimecres sortint del Gaudí i anant a comprar a l'Akí, abans del confinament:
Pont verd.


Rampa de l'ambulatori de la Rambla.


Annex 2:
Escrits en què m'he referit, en aquest blog, a la plena accessibilitat dels espais i la plena autonomia de les persones:











Comentaris