10/05, a Ràdio 4: la meva darrera entrevista com alcalde.


RealPolitik és un prestigiós programa de política que emet Ràdio 4 cada nit a les 23:00. És un programa que condueix la periodista Olga Ruiz, acompanyada pel seu col·laborador Quim Esteban. És un programa àgil, obert i plural, que es pot escoltar en qualsevol moment accedint a l'enllaç corresponent. Aquí podeu accedir a l'enllaç del programa en què em van entrevistar, ara fa un mes i mig, el passat 10 de maig.

Era el dia que començava la campanya electoral de les municipals i europees, i, per imperatiu de la llei electoral, van decidir aparcar l'habitual tertúlia de diputats... per donar la paraula a alcaldes i alcaldesses que ja no es presenten a les eleccions i que, per diverses raons, des de RealPolitik han considerat "Alcaldes mítics". Per a mi, va ser un honor que comencessin aquesta sèrie de programes justament amb mi. Haig de dir que m'ho vaig passar molt bé i que l'hora de durada del programa se'm va passar volant.

Em va agradar molt també que l'entrevista fos compartida amb la Pilar López, presidenta de l'associació Amics de les Roses, justament a les portes de la 61a edició de l'Exposició Nacional de Roses, de la qual crec que vam fer una bona informació i promoció.

Després d'una estona de conversa i presentació, vam entrar en matèria. Cap al minut 12, l'Olga i en Quim em van preguntar "què és això de ser alcalde?" i els vaig venir a respondre que, simplement, un ciutadà que representa ciutadans per millorar-ne, col·lectivament i al seu costat, les condicions de vida amb atenció especial a la gent més vulnerable. Vaig posar dos exemples per a mi rellevants: la infància i la gent gran.

Cap al minut 16, l'Olga, a cavall de la reflexió anterior, em va fer una reflexió en veu alta que comparteixo plenament: "no hauria de ser gairebé obligatori que, per tenir qualsevol responsabilitat política, abans s'hagués hagut de passar per la política local?". I, en aquest punt... vam acabar parlant de retirada de multes...

Vam entrar després en temes més personals: "com et vas sentir quan vas ser nomenat alcalde de Sant Feliu?". Més o menys cap al minut 21... I aquí vaig citar Tomás Alva Edison! Em va agradar fer una mica d'història d'aquells moments, al juny de 2011, i de recordar l'única condició que em vaig autoimposar per repetir quatre anys després: la tarifació social, per concretar de manera efectiva el meu principi polític de posar-ho tot a l'abast de tothom.

Cap al minut 32 vam parlar de les campanyes electorals i de si realment tenen incidència en l'electorat. Va ser el moment de reviure "Reviu Sant Feliu!" i de com ho vaig voler concretar no en lemes genèrics, sinó en propostes concretes per fer una ciutat ben planificada, ben gestionada, bonica, dialogant, viva i equitativa... i de com arribar a cada públic segons les seves característiques, aprofitant la meva trajectòria prèvia de mestre...

"Quines preguntes li fan a un alcalde quan algú et troba pel carrer?" D'això en parlem entorn del minut 36, i aquí vam abordar una pregunta (minut 37 i mig) que ara em fan sovint: "Jordi, per què te'n vas? per què ho deixes?", i de com en els darrers mesos he anat perdent la paciència. No la visió global, a llarg termini, els grans temes estratègics (i aquí vaig parlar d'un tema que ningú em planteja, però que considero vitals, com el paper de l'educació pública fins i tot quan la Generalitat la desatèn). Però ja em cansen molt, moltíssim, els temes que, com vaig dir aquí, algú en va dir molt encertadament "problemas vacíos".

Al minut 43 vaig tenir la sorpresa agradabilíssima que la Pilar López, presidenta dels Amics de les Roses, entrés en directe a l'entrevista i poguéssim parlar de la Ciutat de les Roses, i de l'Exposició Nacional de Roses, que havia començat justament aquell vespre. I, a cavall dels Amics de les Roses, cap al minut 50 vaig parlar del que jo considero paper imprescidible de les entitats per fer una ciutat activa, dialogant i viva. Tocant al minut 54 em van fer una pregunta de música, jejeje que va acabar amb una bona conversa sobre músics locals i altres personatges de Sant Feliu

Va ser una entrevista distesa i alhora amb contingut. Em va agradar molt fer-la i, qui sap..., potser em fitxen de tertulià algun dia...! Gràcies Olga i Quim per l'entrevista, i per haver pensat en aquest alcalde pivot que estava ja molt molt a punt de deixar el terreny de joc!!!


Comentaris