2.928 gràcies a Sant Feliu! I una segona anàlisi personal.


Vull, en aquest darrer escrit de 2017, possibilitar un debat sobre els resultats electorals del 21-D a Sant Feliu i les seves possibles implicacions en el proper any i mig, tenint en compte que el 9 de juny de 2019 hi haurà doble convocatòria electoral: europees i municipals. Mantindré un diàleg continuat amb qui tingui interès també a mantenir-lo.

Vull també expressar el meu agraïment a les prop de 3.000 persones que van confiar en la candidatura de Catalunya en Comú Podem. 3.000 persones amb qui tinc molt en comú: la necessitat i la voluntat de no etiquetar a ningú, de continuar sent un sol poble, de prioritzar les lluites socials, de construir solucions democràtiques sense excloure a ningú que, en el cas de les relacions entre Catalunya i la resta d'Espanya, acabin amb un referèndum amb tota la deliberació democràtica prèvia i amb tot l'acord imprescindible perquè sigui reconegut per una amplíssima majoria com a vinculant.

No repetiré en aquest escrit la valoració inicial que vaig fer just a l'endemà de les eleccions, on vaig fer una primera valoració partit per partit, i vaig expressar la meva felicitació a Ciutadans i ERC. Em remetré a tres altres escrits meus: 1) les dades centre per centre del 27-S, 2) una reflexió meva de fa dos anys sobre l'empat infinit que, en línies generals, considero vigent, i 3) la meva tesi, estrictament personal, de tres grans blocs electorals a Sant Feliu que expliquen el comportament electoral dels nostres veïns i veïnes.

Faig aquesta anàlisi justament des d'aquesta tesi personal dels tres grans blocs amb què analitzo el comportament electoral a Sant Feliu, a partir d'un quadre (l'inferior) elaborat a partir de la comparativa percentual entre les eleccions de la setmana passada i de fa dos anys (sumant les dades d'ERC i JxCat per poder comparar millor amb Junts pel Sí) i, 2) la comparativa entre els tres grans:

Fa dos anys, el bloc hegemònic era el format per ERC, convergents i CUP, amb un 33,3% de l'electorat. Enguany, amb més participació, el bloc hegemònic és el format per Ciutadans i PP, amb un 35,7%. Havent anat a votar 6 de cada 7 electors/es, la veu de la ciutadania és alta i clara. En la meva opinió, l'increment de participació respecte a fa dos anys, ha beneficiat clarament al bloc C's+PP, que creix en un 9,4% respecte a fa dos anys, i en molta menor mesura al bloc ERC+JxCat+CUP, que creix un 2,4%. Aquells que, d'alguna manera, no ens alineem ni amb uns ni amb els altres, perdem un 4,3%  de vot en dos anys: la polarització ha arribat també (fa temps que els aldees gal·les només existeixen als còmics d'Astèrix...) a Sant Feliu, i els increments de vots dels dos blocs confrontats a barris com Falguera, la Salut o Can Calders fan pensar i molt. Vot que, també hi hauríem de pensar, no és un vot de dretes o irreductiblement espanyolista, sinó clarament de reacció contra el que ha passat entre setembre i octubre a Catalunya: el per què no hem sabut retenir vot tradicional d'esquerres en aquests barris també ha de ser motiu d'anàlisi a casa nostra.

Finalment, també segons el meu parer, tot i que la polarització "is coming", el seu impacte encara no ha estat demolidor, sempre segons la meva estricta visió personal. Al 2015, els tres blocs ens repartíem gairebé a terços (del 29,7% al 33,3%) i la proporció, afortunadament!, es manté en un vano similar: del 28,4% al 35,7%. Sant Feliu, per tant, manté en línies generals el seu comportament electoral habitual en els tres blocs que intentava descriure en aquest escrit.

Aquest manteniment del bloc electoral que formem els partits del govern municipal en unes eleccions tan complicades com les del 27-S i del 21-D són una bona base de cara a començar a preparar les municipals de l'any que, ben aviat, direm "que ve". Eleccions que, de ben segur, tindran moltes candidatures noves i moltes cares noves en relació a les darreres del 2015: tenim disset mesos per anar-hi pensant, per parlar-ne, per configurar futurs i lideratges de futur. Disset mesos apassionants, sens dubte!

(Com deia a l'inici, queda obert el debat! Tant pel que exposo en aquest article, com en la seva primera part. Endavant amb el debat i la deliberació (no "altres herbes")!!!)

Comentaris

Bon dia,

Aquest post és únicament per felicitar-te per l'anàlisi, em sembla que aquest cop i sense que serveixi de precedent l'has clavada.

Araceli dubte és que passarà aquest any, jo penso que tot i que en clau local aquests resultats no es repetiran perquè la gent, si vota a les locals, no ho fa en les mateixes claus, hi ha hagut temes que crec que han expulsat a votants d'ICV.

La mala gestió de la tarificació social, l'increment de preus publics, Les mesures "chiquito de la calzada" ara si ara no com per exemple la taxa dels gossos... Hauria de fer baixar vots, (però en aquest país que la gent té un partit polític com equip de futbol... Chi lo as).

També s'ha de pensar quinacsera la propera candidata (jo tinc clar qui hauria de ser però estic convençut que no serà tot i que es la més vàlida)

Suposo que en breu tornarem a veure la enquesta dels 16000 euros per a que prepareu les eleccions... I els altres dispendis