Aclariments sobre les retribucions dels regidors i regidores de l’Ajuntament.
Llegeixo en el bloc de Lourdes Borrell: "En el primer Ple municipal, aquest dijous dia 30 de juny, el nou equip de govern format per ICV-EUA i CIU van decidir augmentar els salaris, entre un 20-25%."
No vull polemitzar amb el segon grup municipal de l'ajuntament. Menys encara si aquest grup és del Partit Socialista, amb qui vull tenir sempre la mà estesa i amb qui desitjo recuperar algun dia (i més aviat que tard) una relació de cooperació i de confiança. Qui em coneix, sap que jo no vull fer política de desprestigi de l'adversari, sinó de generació de confiança en les pròpies conviccions i propostes. Però no puc passar per alt les desafortunades paraules de qui em va precedir a l'alcaldia.
Diverses persones m’han demanat, a més a més, explicacions sobre aquest tema, sobre el qual no vull deixar cap aspecte sense aclarir, cap tema sota la més mínima ombra del dubte. M’explicaré comparant les retribucions de l’equip de govern en diversos moments des de la constitució del govern anterior.
Quadre 1: Retribucions que vam aprovar al ple de dijous passat, 30 de juny, a l’inici d’aquest mandat:
Tots aquests sous són bruts i per catorze pagues. A part, s’ha de comptar el cost empresarial de la Seguretat Social. En el ple, vaig comparar aquests sous amb els equivalents fa quatre anys, a l’inici del mandat anterior:
Quadre 2: Retribucions a l’inici del mandat anterior:
Com en el quadre anterior, parlem de sous bruts i catorze pagues. Les diferències entre els tinents d’alcalde es deuen a triennis acumulats.
En els tres primers anys del mandat anterior, va haver-hi canvis significatius al govern: ERC va passar a l’oposició, Josep Maria Rañé va anar al Consell de Treball, Econòmic i Social, etc. Al maig de 2010, el cost econòmic de l’equip de govern era el següent:
Quadre 3: retribucions a maig de 2010
El 12 de maig de 2010, el president Rodríguez Zapatero va comparèixer al Parlament per anunciar el duríssim pla de retallades que li van imposar les autoritats monetàries i el directori de la Unió Europea. Entre aquelles mesures, l’obligació de reduir el sou de funcionaris i càrrecs públics. En compliment d’aquesta instrucció del Govern de l’Estat, l’11 de juny de 2010 es van aprovar reduccions salarials que, en el cas del nostre ajuntament, van comportar les següents retribucions:
Quadre 4: retribucions després de les retallades dels sous del personal al servei de les administracions públiques decretades pel Govern de l’Estat
El darrer i més important canvi del mandat anterior és la dimissió de Vázquez i la presa de possessió de Lourdes Borrell, a desembre de l’any passat. Molt al final del mandat, el PSC opta perquè Borrell mantingui alhora l’alcaldia i les regidories de Cultura i Hisenda, amb la qual cosa es produeix un estalvi conjuntural d’un salari. El mandat anterior va acabar, doncs, amb aquest retrat salarial:
Tot i que en el ple del 30 de juny vaig fer la comparativa entre els quadres 1 i 2, he de donar la raó a Lourdes Borrell en el sentit que la comparativa s’hauria de fer després de les retallades de maig de l’any passat. No li he de donar, però, la raó en dir que s’hauria de comparar amb el final de mandat, ja que l’estalvi produït per la concentració de tres responsabilitats (alcaldia i regidories de cultura i d'hisenda) que s'ha d'entendre com a provisional de quatre mesos, ja que no va respondre a una decisió planificada i acordada prèviament, sinó a la situació final sobrevinguda per la renúncia de Vázquez.
Per tant, la comparativa correcta és entre juny de 2011 i juny de 2010, i ens diu el següent:
Es tracta d’una reestructuració dins d’un ordre de magnitud pràcticament equivalent. Com vaig explicar al ple, es redueix una diferència de més de 1000€ entre tinents d’alcalde i regidors a dedicació completa, quan la tasca és absolutament equivalent, tret d’una major disponibilitat per a la substitució o representació de l’alcalde. Per aconseguir-ho, als tinents d’alcalde se’ls aplica una reducció de 100€ i als regidors al 100% de dedicació se’ls fa un increment de 650€. Això implica un altre petit canvi en el percentatge de les dedicacions parcials, ja que es modifica la base sobre la qual s’aplica el còmput. Aquest és tot el canvi econòmic introduït a l’inici d’aquest mandat! 909,11€ al mes, un increment del 3,37% respecte a fa un any. El canvi realment rellevant, però, és que se’l guanyaran dia a dia i al llarg de tot el mandat, i que la ciutadania ho percebrà amb claredat!
Em veig obligat a tornar a la desafortunada nota de la senyora Borrell, on amaga la informació completa que acabo d'exposar i fa i difon afirmacions que, com ja li vaig dir al mateix ple, ni són veritat (com espero haver acabat de demostrar) ni aporten res a ningú... tret que possiblement es giraran contra ella mateixa.
En conseqüència, i pels motius següents:
1) per respecte a la institució que ha presidit,
2) per respecte a la ciutadania de Sant Feliu, i
3) per no enterbolir innecessàriament les relacions entre les dues forces d’esquerra que representem,
estic convençut que seria convenient que la regidora Lourdes Borrell argumentés, amb el mateix detall que jo he fet, les seves afirmacions segons les quals “el nou equip de govern va decidir augmentar els seus salaris entre un 20 i un 25%”.
Per la meva part, no donaré ales a una polèmica que només interessa al sector del PSC que ni va saber llegir els resultats del 22 de maig ni ara sap trobar el seu paper. No respondré, doncs, a la senyora Borrell i em dedicaré, com espera la ciutadania, a exposar i sotmetre a debat les nostres propostes per a Sant Feliu. Al capdavall, aquesta és no només la nostra feina, sinó, sobretot, la nostra passió.
No vull polemitzar amb el segon grup municipal de l'ajuntament. Menys encara si aquest grup és del Partit Socialista, amb qui vull tenir sempre la mà estesa i amb qui desitjo recuperar algun dia (i més aviat que tard) una relació de cooperació i de confiança. Qui em coneix, sap que jo no vull fer política de desprestigi de l'adversari, sinó de generació de confiança en les pròpies conviccions i propostes. Però no puc passar per alt les desafortunades paraules de qui em va precedir a l'alcaldia.
Diverses persones m’han demanat, a més a més, explicacions sobre aquest tema, sobre el qual no vull deixar cap aspecte sense aclarir, cap tema sota la més mínima ombra del dubte. M’explicaré comparant les retribucions de l’equip de govern en diversos moments des de la constitució del govern anterior.
Quadre 1: Retribucions que vam aprovar al ple de dijous passat, 30 de juny, a l’inici d’aquest mandat:
Tots aquests sous són bruts i per catorze pagues. A part, s’ha de comptar el cost empresarial de la Seguretat Social. En el ple, vaig comparar aquests sous amb els equivalents fa quatre anys, a l’inici del mandat anterior:
Quadre 2: Retribucions a l’inici del mandat anterior:
Com en el quadre anterior, parlem de sous bruts i catorze pagues. Les diferències entre els tinents d’alcalde es deuen a triennis acumulats.
En els tres primers anys del mandat anterior, va haver-hi canvis significatius al govern: ERC va passar a l’oposició, Josep Maria Rañé va anar al Consell de Treball, Econòmic i Social, etc. Al maig de 2010, el cost econòmic de l’equip de govern era el següent:
Quadre 3: retribucions a maig de 2010
El 12 de maig de 2010, el president Rodríguez Zapatero va comparèixer al Parlament per anunciar el duríssim pla de retallades que li van imposar les autoritats monetàries i el directori de la Unió Europea. Entre aquelles mesures, l’obligació de reduir el sou de funcionaris i càrrecs públics. En compliment d’aquesta instrucció del Govern de l’Estat, l’11 de juny de 2010 es van aprovar reduccions salarials que, en el cas del nostre ajuntament, van comportar les següents retribucions:
Quadre 4: retribucions després de les retallades dels sous del personal al servei de les administracions públiques decretades pel Govern de l’Estat
El darrer i més important canvi del mandat anterior és la dimissió de Vázquez i la presa de possessió de Lourdes Borrell, a desembre de l’any passat. Molt al final del mandat, el PSC opta perquè Borrell mantingui alhora l’alcaldia i les regidories de Cultura i Hisenda, amb la qual cosa es produeix un estalvi conjuntural d’un salari. El mandat anterior va acabar, doncs, amb aquest retrat salarial:
Quadre 5: retribucions a finals del mandat 2007-2011:
Tot i que en el ple del 30 de juny vaig fer la comparativa entre els quadres 1 i 2, he de donar la raó a Lourdes Borrell en el sentit que la comparativa s’hauria de fer després de les retallades de maig de l’any passat. No li he de donar, però, la raó en dir que s’hauria de comparar amb el final de mandat, ja que l’estalvi produït per la concentració de tres responsabilitats (alcaldia i regidories de cultura i d'hisenda) que s'ha d'entendre com a provisional de quatre mesos, ja que no va respondre a una decisió planificada i acordada prèviament, sinó a la situació final sobrevinguda per la renúncia de Vázquez.
Per tant, la comparativa correcta és entre juny de 2011 i juny de 2010, i ens diu el següent:
Es tracta d’una reestructuració dins d’un ordre de magnitud pràcticament equivalent. Com vaig explicar al ple, es redueix una diferència de més de 1000€ entre tinents d’alcalde i regidors a dedicació completa, quan la tasca és absolutament equivalent, tret d’una major disponibilitat per a la substitució o representació de l’alcalde. Per aconseguir-ho, als tinents d’alcalde se’ls aplica una reducció de 100€ i als regidors al 100% de dedicació se’ls fa un increment de 650€. Això implica un altre petit canvi en el percentatge de les dedicacions parcials, ja que es modifica la base sobre la qual s’aplica el còmput. Aquest és tot el canvi econòmic introduït a l’inici d’aquest mandat! 909,11€ al mes, un increment del 3,37% respecte a fa un any. El canvi realment rellevant, però, és que se’l guanyaran dia a dia i al llarg de tot el mandat, i que la ciutadania ho percebrà amb claredat!
Em veig obligat a tornar a la desafortunada nota de la senyora Borrell, on amaga la informació completa que acabo d'exposar i fa i difon afirmacions que, com ja li vaig dir al mateix ple, ni són veritat (com espero haver acabat de demostrar) ni aporten res a ningú... tret que possiblement es giraran contra ella mateixa.
En conseqüència, i pels motius següents:
1) per respecte a la institució que ha presidit,
2) per respecte a la ciutadania de Sant Feliu, i
3) per no enterbolir innecessàriament les relacions entre les dues forces d’esquerra que representem,
estic convençut que seria convenient que la regidora Lourdes Borrell argumentés, amb el mateix detall que jo he fet, les seves afirmacions segons les quals “el nou equip de govern va decidir augmentar els seus salaris entre un 20 i un 25%”.
Per la meva part, no donaré ales a una polèmica que només interessa al sector del PSC que ni va saber llegir els resultats del 22 de maig ni ara sap trobar el seu paper. No respondré, doncs, a la senyora Borrell i em dedicaré, com espera la ciutadania, a exposar i sotmetre a debat les nostres propostes per a Sant Feliu. Al capdavall, aquesta és no només la nostra feina, sinó, sobretot, la nostra passió.
Comentaris
Gràcies
Les teves notes segueixen contenint algunes inexactituds.
En el Govern del 2007 el tinent d’alcalde que no comportava cap despesa a la ciutat de Sant Feliu, malgrat tenia sota meva responsabilitat (Hisenda, Serveis Interiors, Personal i Guardia Urbana) era jo i no en Jaume Mañoses R com apareix en el teu blog.
D’altra banda això es coherent amb el fet d’aparèixer tres línees més dalt, com a regidor a dedicació parcial i percebre allò que va acordar el ple de juny de 2007.
El quadre tercer, sí es vol ser més fidedigne amb la realitat, s’hauria de titular: Retribucions vigents des de gener del 2008 al maig de 2010, perquè desprès aplicar un increment del 2% en el pressupost del 2008 – aleshores l’economia i l’ocupació encara creixien – es van congelar durant 2009 i 2010.
En referència al quadre quatre i si no estic mal informat, el RDL de maig de 2010, comportava l’obligació de rebaixar el sou dels empleats públics, però la dels càrrecs electes.
La decisió de reduir un 8% les retribucions de l’alcalde i dels tinents d’alcalde i un 5% la de la resta de regidors, no venia obligada pel RDL, sinó que era una decisió tan evident, lògica i políticament adequada que un cop proposada per l’alcalde Vázquez tots els grups politics van decidir donar-li suport.
Es per això que potser no s’entén que a mig exercici pressupostari es modifiquin les retribucions enlloc de mantenir les mateixes que gaudien d’un suport unànime.
Josep Maria Rañé
PS: no rebre retribució no suposa no dedicar-se.
Tan sencillo como esto: ¿PORQUE?
Per molts cops que militants escaldats del PSC que no han volgut un pacte d'esquerres perquè van ser els primers en pactar amb la dreta (CiU) simplement per fer fora de l'Ajuntament a IC-V (...) per molts cops que ho digueu, això no es convertirà en veritat.
És molt trist que en comptes de treballar per la ciutat comenceu ara a dir qualsevol bajenada per tal de fotre merder.
Aquest alcalde us està ensenyant els números i vosaltres per tal de no parar de dir tonteries, heu de fer escrits i textos espectaculars en extensió fent invents extranys per tractar d'explicar el què és impossible.
Paula
Si s'afegís, Oh! sorpresa, resulta que es gasten 1079€ menys al mes, el que vol dir que en el TOTAL DE REMUNERACIONS A POLÍTICS baixem 170€ al mes.
No pugen els sous, puja la mitjana, però si algú dels que es queixa vol cobrar els 900 euros dels dos o tres sous més elevats, endavant.
Quines ganes de dir de tot, quan està demostrat que es mantenen els sous i que res no ha pujat.
Pau G.
Com tu dius: ..."els sous que no apareixen"...
La gent realitza valoracions i opinions amb les dades que s'els hi dóna. Les dades que es donen al blog reflecteixen una pujada total del 3,37%, si aquesta pujada es compensa per una altre costat... No ho sé... no hi ha dades... haurem de fer una acte de fe... però jo no soc monjo...
Podem fer actes de fe mirant els resultats també de la "participació ciutadana" del Palau Falguera on la gent havia de dir què els hi semblava el tema de la reurbanització dels terrenys a sobre de les vies del tren després del soterrament....... on són aquestes opinions? on és aquesta gran i estudiada anàlisi que s'havia de fer?
I el més important, qui fa aquesta analisi i quin és el criteri?
Aquí no has de fer cap dogma de fe, perque per si no hou veus, si ets capaç d'entendre-ho, els sous que no apareixen t'els han posat en d'altres missatges, altres textos i sí que hi apareixen. I si apareguessin què hi diries? començaries a dir que totes les dades són falses i manipulades i bla bla bla
Però bé, més al meu favor, no posem aquests sous i deixem-ho tot com està. On és la pujada del sou de l'alcalde i dels principals regidors? però si són els mateixos que eren abans, home! es que no ho veus? es que no es veu que els sous més elevats són de subalterns que no cobren més de 900 euros al mes?
El 3,37% es la pujada mitaja que suposen aquests subalterns, per l'amor de Deu! no és una pujada total de res, és una miserable pujada mitjana on els sous t'estan mostrant que són els mateixos! no pugen! no ho veus?
Pau G.
PERO ME HAGO ESTA PREGUNTA PORQUE NO SE COMIENZA POR LOS CIMIENTOS Y NO POR EL TEJADO.
LO QUE NO ES NORMAL ES QUE LA PEQUEÑAS EMPRESA REILASEN TRABAJOS PARA EL AYUNTAMIENTO EN EL MES DE MAYO Y VALLAS A PREGUNTAR CUANDO VAS A COBRAR TU TRABAJO Y ADMINISTRASION TE DIGA QUE PROBABLEMENTE EN EL MES DE SEPTIEMBRE ESTO NO ME CUADRA CREO QUE ASÍ NO PODEMOS AYUDAR A LA PEQUEÑA EMPRESA YA QUE AUNQUE SEAN CANTIDADES PEQUEÑAS ALA PEQUEÑA EMPRESA LE IRÍA MEJOR.
PORQUE LOS POLÍTICOS NO HACEN LAS COSAS POR PRIORIDADES NO HAY QUE TENER UNA GRAN CARRERA PARA ENTENDER ESO YO CREO QUE LA CIUDADANÍA COFIARIA MAS EN LOS POLÍTICOS SI DE VES EN CUANDO ESOS MÍNIMOS DETALLES SE TUVIERAN EN CUENTA ES UN HUMILDE CONSEJO.
Eso sí, estoy completamente de acuerdo con que la administración, no la de Sant Feliu, sino en general, paga muy mal y muy tarde a las empresas, grandes, pequeñas y medianas que realizan trabajos para ella.
Es indignante que haya que esperar todo ese tiempo para poder cobrar lo que vale un servicio.
José Ramón
SANT feliu tiene 42919 habitantes y es una pena que con tan solo 7278 ciudadanías se dictamine quien nos gobernara durante los 4 años ya se que la culpa la tenemos los propios ciudadanos por no ir a votar.
Pero es mala señal de que el pueblo no es tonto y esta cansado de tantas escusas y comparaciones con otros.
Esto es Sant feliu y yo no hablo de otras poblaciones si están igual o peor yo hablo de mi pueblo donde lo único que queremos es que los que nos gobiernan miren por sus ciudadanos y no calienten la silla y a final de mes cobrar con la subida o sin la subida la cuestión es que deben trabajar por mejorar la calidad de vida de los poquitos que le votan y por los que no le votan porque no creen en los político por sus actos y por lo que nos demuestran y si me siento indignado porque todo es palabrería y no se realiza una gran gestión con la unidad de todos para encontrar una solución al gran problema que tenemos esas es mi opinión.
És indignant que el partit presidit per un alcalde en qui confiava ho permeti i ho és més veure com se’ls pugen (o per la gen que ho entén millor així: com se’ls mantenen) mentre els hi baixen a qui menys li convé i sobretot en la situació en la que ens trobem.
De tot cor, enhorabona!
Ara veig que tan fot botar a partits de “dretes” o “d’esquerres”, majoritaris o no. Tots acaben mirant la seva butxaca encara que perjudiqui a la gen que necessita més ajuda econòmica.
- Contractar una auditoria de comptes o bé,
- Publicar el full personal d'ingressos d'hisenda on es veuen reflexat tots els ingressos com tot treballador " legal"
( Sou Fix+ sou vble +incentius+dietes...etc..)
ho fareu i així callareu les difamacions?
A que no ?