24/07/12: homenatge a JOAN PEIRÓ, al 70è aniversari del seu afusellament.

Imatge del web d'homenatge a Joan Peiró a Mataró l'any 2002.
Joan Peiró i Belis és un personatge històric que sempre m'ha fascinat. Obrer des del 8 anys, va aprendre a escriure als 22 i va arribar a ser ministre d'Indústria al govern de Largo Caballero (1936-37). Sindicalista enorme, anarquista de profundíssimes conviccions humanistes i d'un grandíssim respecte per qui no coincidia amb la seva visió de la vida i el món, va ser afusellat per Franco als 55 anys, després que els nazis l'hi lliuressin, tal com havien fet abans amb Lluís Companys.

Com més va, més m'atrau la història de l'anarquisme a Catalunya, segurament per la progressiva descoberta de la meva pròpia història familiar anarquista per la banda de la família de la meva mare, o del paper dels anarquistes en la construcció d'un impressionant bagatge de cultura obrera a partir de la fundació de la CNT al 1910. Un paper que té en Joan Peiró un representant molt clar, i que ha estat injustament poc reconegut pel seu país, cosa que ha fet que sigui desconegut per la gran majoria de la seva ciutadania.

70 anys després, vull contribuir, amb l'abast que pugui tenir el meu bloc, a la reivindicació i a la difusió de la persona de Joan Peiró i, amb ell, del pensament anarquista que ell representa i del qual, a Sant Feliu, podem trobar el testimoni d'Antoni Amigó, de qui ja vaig parlar en aquest escrit.

Us convido a saber més d'aquest grandíssim personatge, i a mirar el documental de 55 minuts que va realitzar TV3 l'any 2004, amb el nom "Joan Peiró i la justícia de Franco".



Comentaris