Soterrament i "pole position".

He buscat "ennui" a Google i he trobat aquesta imatge aquí.
SÍ, JA HO SÉ. ARRIBA UN PUNT QUE PARLAR DEL SOTERRAMENT JA CANSA. Ho sé. En sóc conscient. Entendré, per tant, que deixis de llegir aquest escrit si ja estàs avorrit del tema o convençuda que ni els teus néts veuran amb els seus ulls el soterrament. Com en la imatge, clica una altra cosa i adéu andreu, fins a una altra. Ho entenc... però la meva feina és una altra i voldria explicar en quin moment es troba.

A mi, que sóc regidor des de 1991, arriba un punt que tant d'esforç en tant de temps també em cansa... Però alhora tant de temps em carrega de força i de raó, i sobretot, d'humilitat i de constància, de cerca de complicitats dins i fora de Sant Feliu, d'imaginació perquè les nostres vies siguin presents a les taules de decisió de les administracions, als mitjans de comunicació... Sovint explico a la gent que treballa amb mi a la meva coalició o a l'ajuntament o en els actes que faig a tot Sant Feliu o a les entrevistes que concedeixo la meva teoria de la "pole position", en referència a la sortida de les curses de motos o cotxes, esports que per cert més aviat em provoquen la imatge amb què he començat a escriure... En resum: la inversió pública està absolutament paralitzada, però algun dia algú hi donarà llum verda, algú donarà el tret de sortida, mourà el banderí que obrirà la cursa per veure en què, quan, on i com s'inverteix. Aquell dia, el dia que es doni el tret de sortida a la inversió pública a Espanya, el soterrament de les vies a Sant Feliu ha d'estar a la "pole position", a la primera línia de sortida, hem de ser els primers amb la feina feta i amb tots els arguments i complicitats, que han de ser la font inesgotable de la nostra energia.

Entre març i abril, hem donat quatre passes que jo crec ben encarrilades en aquest llarg camí del soterrament, en aquesta llarga tasca per ser a la "pole position" quan algú decideixi per fi abandonar el camí de l'austeritat econòmica extrema i entengui que inversió pública i creixement són el camí per recuperar estabilitat econòmica, ocupació i cohesió social. Quatre passes. Les explico.

1. Complicitat i suport de tots els ajuntaments de la línia R4 de Rodalies.
En les primeres setmanes de l'any, un petit grup constituït per la Lídia Muñoz, regidora d'Urbanisme, Rosa Maria Martí, primera tinenta d'alcalde, i jo mateix, ens hem anat veient amb diferents alcaldes, responsables polítics i càrrecs institucionals. Els hem plantejat una convicció molt clara: el soterrament de les vies a Sant Feliu és un tema local, en la mesura que garanteix la seguretat física de la nostra conciutadania i la, per dir-ho d'alguna manera, "refundació urbana" de Sant Feliu... però no és només un tema local. És un tema, com he explicat reiteradament en molts escrits (impossible citar-los tots: cliqueu l'etiqueta "Soterrament" a la part dreta i baixa de la vostra pantalla), que afecta directament a tots els municipis de la R4, des de l'Hospitalet fins al Vendrell, ja que és impossible tenir més freqüència de trens i menor temps de recorregut sense suprimir el pas a nivell de Sant Feliu. A resultes d'aquestes gestions, ens vam adreçar a tots els consistoris de la R4, amb una carta unitària de tots els portaveus, demanant l'aprovació de mocions en els seus plens respectius. Ens està omplint d'alegria veure com, atenent als seus propis calendaris, tots els ajuntaments estan responent positivament i comparteixen la nostra reivindicació, que també fan seva. Com a mostra, un exemple d'una de les poblacions més significatives: la moció que va aprovar per unanimitat el ple de l'Ajuntament de Martorell. Vull donar les gràcies als quatre portaveus municipals (especialment a Lourdes Borrell i Sergi Jiménez, a l'oposició) i a tots els consistoris veïns per un suport tan explícit i necessari a la nostra lluita.

2. Aprovació d'una resolució sobre el soterrament a la comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya.
La setmana passada, el 18 d'abril, vam tornar a anar al Parlament de Catalunya, amb els portaveus municipals dels grups que han passat pel consistori de Sant Feliu (Lídia Muñoz, Rosa Maria Martí, Lourdes Borrell, Sergi Jiménez i Oriol Bossa, en representació d'ERC), després de la visita que vam fer-hi el passat 2 de novembre, i que s'explicava en el Butlletí municipal del passat mes de desembre. Aquell dia de novembre, vam demanar el suport unitari del Parlament en forma d'una declaració explícita per trametre als governs de la Generalitat i de l'Estat. Aquest suport va arribar la setmana passada, en forma d'una resolució aprovada a la comissió corresponent del Parlament de Catalunya, i que us podeu descarregar aquí. Vull agrair també la presència de tots els portaveus municipals i, sobretot, la sensibilitat que van mostrar tots els grups del Parlament i la seva votació gairebé unànime (només abstenció del PP en el segon acord de la resolució).

3. Petició unitària de la Junta de Portaveus d'una esmena al Pressupost General de l'Estat (PGE) 2012 per incloure-hi la licitació de les obres del soterrament.
A l'endemà de la visita al Parlament, vam tenir reunió de la Junta de Portaveus a l'ajuntament. Encara dins el termini per presentar esmenes al PGE 2012, vam aprovar per unanimitat una moció adreçada a tots els grups parlamentaris del Congrés dels Diputats perquè demanin la consignació necessària per licitar les obres del soterrament en aquest any 2012. Sóc plenament conscient, com deia, que una esmena nostra al PGE no canviarà el conjunt de la política pressupostària del govern de l'Estat, però crec que és una obligació del consistori la presentació, en nom de la nostra ciutat, d'una esmena en defensa dels interessos de Sant Feliu i, com deia, del conjunt del transport públic metropolità de Barcelona. La presentem unitàriament enguany, i la tornarem a presentar aquest setembre, quan es presentin els PGE 2013, i la presentarem tants anys com calgui: serem persistents, constants... fins ser a la pole position el dia del tret de sortida!

4. Inclusió del soterrament de les vies en el Pla Director d'Infraestructures (PDI) de la regió metropolitana de Barcelona 2011-2020 en el marc del Pla de Rodalies 2008-2015.
Avui mateix a la tarda, en reunió a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, la presentació dels primers documents acabats del PDI que s'aprovarà inicialment al mes de maig, i del qual donaré compte de forma completa quan superi la fase actual d'esborrany de treball. Però el que m'ha omplert de satisfacció i d'esperança, és comprovar que en aquest esborrany de treball el soterrament de les vies ja forma part en el concepte i amb el finançament pel qual estem lluitant des de fa molt de temps: en el marc del Pla de Rodalies 2008-2015. Jo mateix, al febrer de 2009, ja escrivia en aquest mateix bloc defensant aquesta opció! És una molt bona notícia, que no m'he pogut estar d'explicar avui mateix quan n'he tingut una primera constància oficial (tot i que encara com a esborrany), i que tindrem temps de conèixer a fons i comentar en els propers mesos.

Hi ha raons per estar, com deia al començament, cansat o cansada del tema. Però hi ha responsabilitats que ens corresponen i que cal que, amb prudència però també amb constància, tirem endavant des de l'Ajuntament de la nostra ciutat. Dues coses tinc segures: una, farem tota la feina que ens pertoca i més, i aviat amb el suport de tota la ciutadania; dues, no diré cap data, no faré l'error benintencionat que en el seu dia van cometre Baltasar o Vázquez, moguts per dades positives com les que avui estic exposant, i per a les quals vull reiterar novament (al Cesc, l'Àngel, el Juan Antonio i la Lourdes) el treball que van fer per aconseguir un repte que, si fem la feina que hem de fer, no només veuran els nostres néts, sinó que els semblarà una vella batalleta dels seus avis. Per més cansats que, en alguns moments, estiguessin.

Comentaris

Pedro Gómez ha dit…
Crec que aquests quatre passos que la ciutat de Sant Feliu ha donat en aquests darrers mesos sobre el tema del soterrament, són quatre passos molt importants i que fan, en particular el quart pas al que fas referència, que tot allò pel que hem lluitat i relacionat amb que el cost de l'obra ferroviària, l'assumeixi el propietari de la infraestructura, l'estat espanyol. Estem cada vegada més a prop d'aconseguir que La ciutadania de Sant Feliu no hagi d'assumir el cost de l'obra ferroviària del tren que passa per la nostre ciutat, amb blocs de pisos, de quinze plantes d'alçada, tal com pretenia el govern del PSC, en l'anterior legislatura. Felicitats Jordi per la feina que esteu fent.