Elecció directa de l'alcalde i llistes obertes per als regidors.
Era d'esperar: no hi ha dia que un munt de persones no ens preguntin què passarà finalment a l'Ajuntament. És legítim i és lògic... a partir de l'actual legislació electoral.
Una legislació que cal canviar radicalment. En aixó sí que coincideixo al 100% amb les demandes de reforma de la llei electoral que el moviment del 15 de Maig reivindica a tantes i tantes places d'Espanya, inclosa la nostra Plaça de la Vila. Per què no podem fer com a Itàlia, que recentment ha fet també eleccions municipals que han propiciat la gran festa a Milà que es veu a la foto?
Aquests dies, a Sant Feliu, i a tot arreu, els partits estem fent una feina que pertocaria fer a la ciutadania: acordar un programa i un equip de govern entorn de l'alcalde. Tan fàcil que seria fer com a tants països: elecció directa de l'alcalde, que sigui el poble directament qui triï la seva primera autoritat, i no els partits "interpretant" el sentit del vot de les municipals. Estic conveçut que més gent aniria a votar (ja va sent hora que vulguem resoldre de debò que el 50% de la gent es quedi a casa quan es tracta de votar el seu ajuntament) i ens estalviaríem aquesta imatge de mercadeig o componendes que tanta gent ens atribueix aquests dies. Seria molt fàcil: si en primera volta algun candidat o candidata supera la meitat dels electors, llavors és alcalde o alcaldessa. I si no, segona volta amb les dues persones que hagin tingut més vots en la primera volta. Però la darrera paraula sempre en el poble, sense intermediaris!!!
L'elecció del consistori també hauria de tenir, en la meva opinió, canvis radicals. En l'actualitat, els electors trien candidatures completes i tancades, normalment vinculades a partits o coalicions, com tots vam poder veure el passat 22 de maig. ICV-EUiA-ISF hem buscat en aquestes eleccions com en totes una magnífica llista representativa de la nostra realitat social i de tots els barris, amb persones destacades i conegudes dins el seu àmbit d'activitat... però crec que aixó és insuficient. Els electors i les electores haurien de poder triar les persones que, sigui quina sigui la candidatura en què es presenten, consideren que representen millor la seva realitat i les seves expectatives, les seves aspiracions. Defenso, per tant, candidatures de partit i obertes per escollir les regidores i regidors que ens han de representar.
Sé que aquest sistema té també febleses i no és perfecte, però el prefereixo radicalment al que avui ens toca gestionar: la darrera paraula la tenen (la tenim, malauradament...) avui els partits, quan l'hauria de tenir en tot moment la ciutadania. Avui més que mai, doncs, REFORMA ELECTORAL, JA!!!
Comentaris
Es molt bonic el que descrius, pero per fer-ho be igualem les condicions dels candidats, presupostos de campanya amb limit maxim per exemple.
Com faries la distribucio de regidories per nombre de vots o a decissio de l'alcalde?
Igualment dubto que els partits politics que avui tenen una poltrona assegurada tinguin el valor de fer una reforma aixi on perdrien privilegis i diners.
REFORMA ELECTORAL JA! amb un limit maxim de dos cicles dels candidats (aixo elimina gran part de corrupcio i aproltronament!)
Amb un model així ens haguéssim estalviat tots aquests anys moltes diverses interpretacions aproximades de la realitat que, amanides amb els interessos dels aparells professionalitzats dels partits i adlàteres (massa gent viu d'això, legítimament sí, però sense haver "treballat" mai fora de la política, i és aquest model professionalitzat de la política el que cada vegada més gent rebutja i denuncia) no han ajudat gens a sumar energies pel bé de Sant Feliu, ans al contrari, han restat esforços i il.lusions, i han fet que tots plegats i la ciutat perdéssim temps i energia en mirar-nos els uns als altres en lloc de treballar plagats per Sant Feliu i la seva gent.
Joaquim: totalment d'acord. Però ara teníem una oportunitat d'or per superar una etapa de restes d'esforços des del que comunament anomenem "esquerra" i novament l'hem desaprofitada. I si al 2003 nosaltres vam tenir una responsabilitat major, ara estic segur que no ha estat així. Per part nostra (i meva personalment, sobretot), la mà estesa no serà només una frase feta, sinó una autèntica voluntat de govern.
Josep,
En el meu escrit ja deia que cap model no és perfecte: tampoc ara els partits surten amb els mateixos condicionaments i mitjans, malauradament. Però el que està clar, com deia en Joaquim, és que ens estalviaríem maldecaps i pactes que reinterpreten la voluntat de la ciutadania, quan aquesta s'hauria d'expressar amb absoluta claredat.
Pel que fa a la distribcuió de vots a candidatura i responsabilitats, en el moment (hipotètic i encara llunyà, malauradament) que els grans partits portin la revisió de la llei electoral al Parlament de l'Estat, s'hauria d'estudiar el mecanisme que millors resultats hagi donat en els països en què les llistes obertes ja funcionen. Un altre tema a resoldre i que ara mateix desconec seria, per exemple, com abordar la paritat de gènere en llistes obertes.
Finalment, sí que discrepo en una cosa: la limitació de mandats. Si el criteri ha de ser la tria de persones per part de l'electorat, aquest ja avaluarà si una persona porta un temps excessiu a la institució o no. Ara bé, si continuem indefinidament en un sistema de llistes bloquejades i de partit, llavors sí, coincideixo que caldria establir algun tipus de limitació.
Una abraçada a tothom!
jsj