dilluns, 10 d’agost de 2015

Enraonem... del mercat.



Totes les fotos són de la regidora Maria Cinta Daudé. Gràcies!

El 9 d'octubre de 1884 va obrir les seves portes el mercat municipal, "la Plaça". Aviat farà, per tant, 131 anys. Ho recordava en aquest escrit d'en fa sis.

És, sens dubte, un patrimoni de la nostra ciutat que cal conservar. Un patrimoni arquitectònic, artístic, cultural i comercial. També comercial. I les obres de remodelació pretenen rellançar l'edifici i l'activitat també des de les quatre perspectives. Especialment la comercial.

Durant molts anys, els mercats eren la primera responsabilitat dels ajuntaments i l'únic lloc on es podien vendre productes frescos. En el ple de juliol, la companya Maria Cinta Daudé, la regidora que ha portat magistralment les negociacions que han acabat amb el consens sobre el futur del mercat, recordava com, fins ben entrats els anys cinquanta, no es va poder vendre pollastres fora del mercat, essent els primers autoritzats la família Puertas, al carrer Sant Llorenç, a l'indret on els fills han creat l'empresa de disseny gràfic Opac. Avui, la situació ha canviat enormement. La distribució de productes d'alimentació està totalment liberalitzada i l'aprovisionament d'aliments (els "mercados de abastos", com en deia la legislació) ha deixat de ser una competència obligatòria dels ajuntaments, des de l'1 de gener d'enguany, en aplicació de la llei coneguda com LRSAL. Una llei, per cert, a la qual ens vam oposar frontalment, però que està en vigor.

Per què, doncs, l'Ajuntament ha acordat invertir més d'un milió i mig d'euros en el mercat? Ja fa uns anys que el mercat va entrar en una fase d'estancament i de poca inversió, que va esclatar fa ara justament quatre anys en un conflicte pel mal estat de les cambres frigorífiques, i que ja vaig abordar en un dels meus primers escrits com a alcalde. Aquesta baixa inversió es devia a la intenció de l'anterior govern (PSC+CiU) de traslladar el mercat a una nova ubicació, convençuts com estaven que les obres del soterrament es farien ràpidament. Amb el canvi de govern ara fa quatre anys, ens vam trobar amb la disjuntiva de mínimes actuacions per a un futur i hipotètic trasllat o bé fer les inversions necessàries per al manteniment i rellançament del mercat en la seva ubicació històrica. Vam optar ràpidament i clarament per aquesta segona opció. Amb l'aprovació de la LRSAL va aparèixer, al llarg de l'any passat, una tercera opció: tancar el mercat municipal, donat que ja no era legalment obligatori. També vam optar per renunciar a aquesta opció: volem mercat, i el volem en el seu lloc de sempre.

Una opció com aquesta és cara: el pressupost es va aprovar per unanimitat a l'octubre de 2014 per un import d'1,9 milions d'euros i es va adjudicar, després del corresponent concurs públic, per un import d'1.566.824€, amb IVA inclòs. I sé que és polèmica, com es va poder veure en el darrer ple de juliol: hi haurà controvèrsia (i demagògia...) sobre el per què invertir només per deu parades, en una obra que no es recuperarà mai el cost de la inversió. Però és una opció que valorem (i jo personalment també!) com a molt positiva i molt necessària. Certament no des del punt de vista estricta del "mercado de abastos" amb què es va crear al segle XIX, però sí des del punt de vista estratègic de construcció d'un centre de ciutat basat en el comerç i la cultura amb què imaginem el Sant Feliu del segle XXI, amb l'objectiu de destacar en tots dos àmbits en el nostre context metropolità. 

No tindrem, per tant, un mercat nou i gran amb un aparcament subterrani com hi ha a altres municipis. Un model de mercat, d'altra banda, també en crisi per la irrupció de les grans cadenes comercials i les seves estratègies "low cost". Però tindrem un mercat arquitectònicament atractiu  i comercialment capdavanter, comptant amb la professionalitat i l'empenta dels seus i de les seves paradistes; un mercat de superfície limitada, però que serà motor de la seva àrea d'influència: carrers de Laureà Miró, del Pou de Sant Pere, de Josep Maria de Molina i de Ramón y Cajal, bàsicament, que justament (i també en aquesta perspectiva!) ara són objecte de remodelació urbanística.

I acabo aquest escrit amb un seguit d'informacions que em semblen importants.
  • Durada de les obres? El mercat està tancat des de l'1 de juliol i ho estarà fins a mitjans d'octubre. Després tornarem a tenir unes setmanes d'obres finals amb el mercat obert, i quedaran definitvament acabades a finals de novembre.
  • Com serà el nou mercat? Tindrà, com he dit, deu parades, totes elles amb el seu magatzem i la seva cambra frigorífica. L'entrada principal serà a la cantonada dels carrers Falguera amb Ramon y Cajal. Tot el procés d'obres s'ha acordat amb els paradistes, que han treballat conjuntament amb els tècnics municipals d'urbanisme i de comerç. El projecte l'ha fet l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Vull agrair a tots els tècnics municipals i de l'Àrea, i a tots els paradistes del mercat un treball que ha estat llarg i algunes vegades tens, però que finalment ha arribat a bon port i ha valgut molt la pena.
  • Quins horaris tindrà? Quines parades hi haurà? El model comercial del nou mercat l'hem acordat també amb els paradistes amb l'assessorament d'un expert de l'Institut de Mercats de Barcelona, el Sr. Pere Sirvent, al qual aprofito per agrair també la seva feina. En el ple de juliol vam aprovar definitivament el reglament del mercat, que preveu l'obertura de totes les tardes, la millora de funcionament de la Junta de Venedors, les millores de funcionament i manteniment, els criteris de distribució de les parades en el moment que hi hagi baixes, etc. En el moment de la inauguració del mercat, hi haurà les parades habituals de producte fresc i elaborat que ha tingut sempre el mercat, amb alguna novetat que ara no és el moment de desvetllar.
La coberta centenària de la Plaça tindrà nova vida, per tant, a la propera tardor. Començarem una nova temporada, si em permeteu parlar en termes escènics. L'escenari serà magnífic i la seva ubicació tan magnífica com sempre. Confio molt en els actors i les actrius, els i les paradistes, que tenen un bon guió i un públic expectant i que estic segur que sabran conquerir i conservar, per moltes i moltes noves temporades. Sant Feliu, el comerç de Sant Feliu, hi tenim molt a guanyar!

2 comentaris:

Ciutada ha dit...

156 mil euros per parada...


I quines seran les despeses recurrents?

Quin canon es pagarà?

La sorpresa que sera un espai de comerç just gestionat per algun amic?


Mamandurries 2.0

FRANCISCO VALLE FUENTES ha dit...

Si el mercat no es dissenya com un mercat per al segle XXI no deixaràn de ser 10 paradetes de mercat juntes. Hauria de ser tipus mercat-degustació per atraure més gent i no només per comprar els aliments diaris. Però amb la limitació de l´espai ho tenen difícil. Desitjo i espero que s´ho hagin rumiat bé abans de emprendre la remodelació. Si han de competir amb paquistanesos i Xinesos ho tenen molt malament. Això ho penso i així ho dic.