Tres renúncies per falta de projecte, no per manca de diners.

 

Portada del Butlletí 451, de fa justament deu anys.

L'equip de govern que formen el PSC, Tots som Sant Feliu i Veïns per Sant Feliu va començar amb un mal clàssic: "els d'abans ho han fet tot malament i ens han deixat lligats de peus i mans".  Curiós que amb "els d'abans" van compartir govern els uns (Manyoses, 2011-2015) i els altres (Borrell, 2015-19), i coneixien en tot moment la situació económica de l'Ajuntament, perquè han tingut ple accés a tota la informació econòmica, han assistit a totes les reunions de les comissions informatives prèvies als plens i han tingut sempre accés als informes jurídics i econòmics de l'Ajuntament. Sorprèn tanta sorpresa... He de confessar que a mi també em sorprèn, personalment, el silenci sepulcral de qui va ser regidor d'Hisenda entre 2019 i 2023 i alcalde el darrer any del mandat anterior, Oriol Bossa, de qui seria d'agrair una informació completa i argumentada que permetés rebatre el discurs interessat de Lourdes Borrell, Jaume Manyoses i Silvestre Gilaberte sobre la "mala gestió del govern anterior"

Basant-se en aquesta, segons ells, mala gestió, l'equip de govern que van acordar Borrell, Manyoses, Gilaberte i els seus respectius partits, han decidit tres renúncies a projectes que, en altres moments ells mateixos han compartit i impulsat. 

  • Renúncia a l'Escola d'Hostaleria del Baix Llobregat a la Nau de les Sedes, com estava acordat amb Generalitat i Àrea Metropolitana
  • Renúncia al trasllat i ampliació del CAP Rambla a l'antic camp de futbol, que comportaria també la ubicació d'un CUAP (Centre d'Urgències i Atenció Primària), amb servei d'urgències les 24 hores i, en conseqüència, la recuperació de les farmàcies de guàrdia nocturnes,
  • Renúncia al Centre d'Interpretació del Parc de Collserola, a la Masia de la Salut, que suposaria la transformació de la masia en la porta d'entrada al Parc des del Baix Llobregat.
No està malament en tan poc temps: ni un equipament educatiu, ni un equipament sanitari, ni un equipament amedimbiental. I tot sota el mateix argument: no hi ha diners.

Com que altres companyes i companys han fet molt bones explicacions, les faig plenament meves i simplement hi enllaço:


Però... hi ha diners o no???

En Rafa, la Lídia i en Jaume han escrit des de la reflexió de la ciutat que volem. Ja he dit que la comparteixo plenament. Però anem a rebatre el principal argument de PSC, Tots i Veïns: sí que hi ha diners, el que no hi ha és ni projecte de ciutat ni .voluntat de destinar-los a aquestes finalitats. 

Només entrar d'alcalde, em vaig proposar explicar de la manera més completa i entenedora possible tot el que fes referència a la gestió municipal, a la política local. Amb aquesta intenció, vaig escriure dos articles molt bàsics sobre els diners del pressupost municipal:
Em remeto a aquests dos articles per explicar la diferència entre el pressupost ordinari i el pressupost d'inversions. La recordo molt breument, cenyint-me al pressupost de despeses:
  • El pressupost ordinari atén les despeses del dia a dia de la ciutat, que s'han d'atendre perquè formen part de les competències municipals i/o pels diversos contractes subscrits per l'Ajuntament. Són les despeses de personal, les despeses de funcionament de la ciutat (neteja, enllumenat, jardineria, manteniment d'equipaments, i un llarg etcètera), les despeses financeres pels préstecs que té signats l'Ajuntament i les transferències de l'Ajuntament a altres institucions (per exemple, a l'Àrea Metropolitana pel finançament del bus urbà), a les entitats i a famílies de Sant Feliu. El pressupost ordinari està, per una part, molt condicionat en les seves finalitats i, per una altra, molt limitat pels ingressos ordinaris que té l'Ajuntament: no admet gaires filigranes. D'altra banda, una variació en els ingressos, per exemple, per la disminució de les plusvàlues, genera tensions pressupostàries que, òbviament, s'han de gestionar repercutint el mínim possible a la ciutadania. Si la Lourdes, en Jaume i en Silvestre fossin fidels a la realitat i tinguessin voluntat pedagògica, explicarien les dificultats de quadrar i reorientar el pressupost ordinari, sense necessitat d'acusar de mala gestió als seus predecessors.
  • El pressupost d'inversions atèn les compres i les obres municipals. Al contrari de les despeses ordinàries, les despeses d'inversions tenen un marge amplíssim de decisió de cada equip de govern, només limitat per despeses plurianuals acordades per governs anteriors i per la capacitat d'endeutament que tingui un Ajuntament com a conseqüència dels préstecs demanats per finançar inversions anteriors. En concret a Sant Feliu, ni el nivell d'endeutament ni plurianualitat anteriors limiten el més mínim la capacitat del govern de PSC, Tots i Veïns per decidir les inversions que creguin millors per a la ciutat. PSC, Tots i Veïns poden gestionar entre 25 i 30 milions d'euros en els propers quatre anys per invertir en el que creguin necessari. És rotundament fals que no hi hagi diners per a inversions.
La manca de diners per invertir no és, per tant, la causa de les tres renúncies de PSC, Tots i Veïns. La causa real és la manca d'un projecte compartit i ben explicat del Sant Feliu que aspiren a fer possible. 

He intentat esbrinar quin és el propòsit del pressupost municipal de 2024, i alguna menció al Pla d'Actuació del Mandat i del Pla d'Inversions Municipals en què s'emmarquen. Ja sé que es portaran a ple properament, però algun element indicatiu seria positiu i d'esperar. He accedit a la informació oficial de l'Ajuntament i no ho he sabut trobar. He buscat alguna explicació d'algun dels regidors de govern i no ho he sabut trobar. Ja sé que és el primer any del seu govern... però és que, si hi ha voluntat política d'explicar bé les coses, que sigui un primer pressupost no és cap problema. Així, per exemple, vam explicar el primer pressupost del primer govern municipal d'ICV, l'any 2012, explicant les xifres del pressupost municipal i la finalitat a què es va destinar fins a l´últim euro:
Accediu aquí a l'explicació municipal del pressupost de 2012.

Ni punt de comparació. Em fa l'efecte que no expliquen gran cosa perquè no tenen gran cosa per explicar. No tenen clar què volen fer en el primer dels quatre anys que governaran, dubto que tinguin clar què volen fer en els tres anys restants, i sense idees clares i propostes en positiu, tot apunta a què tindrem un govern municipal que atendrà aspectes molt visibles, com ara la neteja o la jardineria, però que no construeixen futur. O directament populistes, com fer una pista de gel en plena sequera i carregant-se el seu propi acord de govern:

I a l'afirmació demostradament falsa "que no hi ha diners", afegeixen també l'afirmació que "és una despesa que no ens toca". De debò que la formació professional pública, que l'ampliació de l'ambulatori i la creació d'un CUAP o el coneixiement i la preservació de Collserola no ens toquen????? 

I acabo amb un contraexemple del que ens toca o no, i de si tenir idea clara de ciutat o no. Quan PSUC / ICV governàvem, teníem el criteri clar que, davant la política dels governs de Pujol tan insensible amb l'ensenyament públic, calia defensar totes i cadascuna de les nostres escoles. "Cap barri sense la sevva escola pública", era un criteri de primeríssima prioritat. Al 1993, l'Escola Falguera corria el risc de ser tancada, al·legant el Departament d'Ensenyament que el barri Falguera ja tenia una escola pública, el Salvador Espriu. I no només vam defensar amb ungles i dents l'escola Falguera sinó que vam fer una contraoferta al Departament d'Ensenyament que va ser enormement positiva per a la ciutat. A l'any 1993, el govern de Jordi Pujol pretenia invertir en les instal·lacions provisionals de l'Institut Martí Dot (on ara hi ha l'edifici dels Serveis municipals de Manteniment) per convertir-les en definitives. En aquella època teníem una FP concertada, la Torrents Camprubi. Corríem el risc de tenir una FP concertada al centre de la ciutat i una FP pública allumyada de la ciutat ja que llavors el barri de les Grases només existia en els papers. La oferta del govern municipal d'ICV va ser: la Generalitat inverteix en un institut dins del casc urbà remodelant l'antiga Escola Falguera, i l'Ajuntament construeix la nova Escola Falguera. Ens tocava construir una escola? Estrictament, no: l'Ajuntament només té l'obligació de cedir els solars!!!! Però algú dubta que aquella decisió de destinar pressupost municipal d'inversions a construir una escola no va ser beneficiosa per a tota la ciutat??? I en el cas de l'Escola d'Hostaleria a la Nau de les Sedes, en què l'Ajuntament ha d'aportar 1/4 del cost, algú dubta que aquest equipament no seria bo per a l'oferta pública de Formació Professional a Sant Feliu i a la comarca? 

Crec, en definitiva, que he demostrat que són falsos els dos arguments principals de PSC, Tots i Veïns: no toca i no hi ha diners. El que jo crec, de debò, és que no hi ha projecte, que no hi ha visió compartida de futur de ciutat, o què hi ha simplement ganes de desmuntar l'obra dels governs anteriors. Parlant d'una antiga fàbrica tèxtil, o rectifiquen aviat i expliquen i comparteixen la ciutat que es proposen o, malauradament, tenim mala peça al teler.



Comentaris