Les fàbriques de Sant Feliu (1): Matacàs.


Aquesta magnífica fàbrica rebia el nom del seu creador i propietari inicial, el senyor Matacàs.  Joan Matacàs Aymà (Vilabertran, 1902 - Barcelona, 1986) era, de ben jove, un enginyer apassionat de la mecànica i els motors. Molt abans de la Guerra Incivil, havia registrat diverses patents de creació o de millora de motors de tot tipus, especialment diésels. L'any 1927 va començar a fabricar, en un taller a Barcelona, motors diversos per a múltiples aplicacions: des de l'extracció d'aigua de pous fins a motors per camionetes i vehicles de transport. Després de la Guerra, en plena autarquia i amb molt pocs fabricants a Espanya, les coses li van anar molt bé, el taller de Barcelona li va quedar petit i, a primers dels anys cinquanta, decideix construir una gran fàbrica... a Sant Feliu de Llobregat. La fàbrica es va inaugurar l'any 1954, i la revista local Alba va publicar aquest reportatge:


L'empresa es deia Motores Diesel Matacás, i era -com deia- una de les poques empreses espanyoles de producció de motors. Eres unes instal·lacions modèliques i amb la tecnologia més avançada del moment.  Des dels seus inicis, hi van treballar entorn de 300 persones. Hi ha dades que indiquen que a 1958 Hi treballaven 500 persones. El meu pare hi va entrar des de bon començament, a l'any 1954, deixant el seu lloc de treball a l'Alumini, fins que va haver d'agafar la llarga malaltia, el 1982. Ell va ser el cap de planificació de la producció de la fàbrica i, com a directiu mitjà, tenia molta relació i estima amb el senyor Matacàs, a qui considerava un home treballador i de paraula.

En la dècada dels cinquanta, Motores Diesel Matacás va viure una expansió extraordinària en tota Espanya. Per consolidar aquella expansió, va establir una aliança i crear una societat anònima amb l'empresa Sociedad Anónima de Vehículos Automóviles (SAVA), de Valladolid: els motors dels camions SAVA es farien tots a Sant Feliu! L'empresa es va passar a dir Matacás SA, i el seu president era el senyor Matacás. Corria l'any 1962 i  Matacás SA tenia tot el vent a favor. Però...

La política industrial del franquisme passava per l'INI (Instituto Nacional de Industria), creat el 1941 i dirigit, des de bon començament, amb més criteris de fidelitat política que d'eficiència econòmica. L'INI va crear diferents empreses públiques, entre les quals, al 1946, la Empresa Nacional de Autocamiones SA (ENASA) fabricant dels populars camions Pegaso. A inicis dels 60, l'empresa privada SAVA era un competidor incòmode per a l'empresa pública ENASA. En el context i amb els mecanismes propis de la dictadura, ENASA força la compra de SAVA i obliga a utilitzar la seva tecnologia... incloent els seus propis motors. Així,  ENASA va acabar sobtadament el 1966 amb la producció dels motors dièsel Matacás i la fàbrica de Sant Feliu es va convertir en una més del grup ENASA, produint diverses peces dels camions Pegaso: eixos davanters, eixos "trassers", "cigüenyals", culates, compressors,... En la dècada dels setanta, ENASA tenia, a Catalunya, dues grans fàbriques (a Sagrera, on s'havia creat el 1946, i a la Zona Franca) i, de menor dimensió, Jorsa a Mataró i Matacás a Sant Feliu. A primers dels vuitanta, ENASA decideix concentrar la seva producció a la Zona Franca, en el marc d'un procés progressiu d'adaptació a la Unió Europea, que va obligar a la privatització de les empreses del INI. En aquest marc de transformació política i econòmica general, Matacás va deixar de funcionar entre l'hivern de 1983 i la primavera de 1984. Els seus treballadors i treballadores van ser reincorporats la majoria a Pegaso Zona Franca, alguns a Jorsa Mataró i molts acords de prejubilació. A l'any 1990, finalment, Pegaso va ser venut i adquirit per la marca italiana IVECO. Finalment, la factoria Iveco Pegaso Zona Franca va tancar també el 2011. Actualment és un concessionari de vendes de vehicles pesants. La nau de l'antiga fàbrica Matacás, d'altra banda, s'ha subdividit en tallers de dimensions mitjanes i, al seu entorn, han aparegut noves naus i activitats que configuren el Polígon Industrial Matacàs, conservant el nom del pioner de la indústria automobilística catalana que va arribar a Sant Feliu l'any 1954.

El nom de Matacàs està lligat també a la història de les lluites obreres de Sant Feliu i del Baix Llobregat. Al 1958 hi va entrar a treballar un dels líders indiscutibles de Comissions Obreres, l'enyorat i estimat company José Cano (aquí una biografia de CCOO i aquí un homenatge personal meu). El 1965 es van constituir les llavors il·legals CCOO al Baix Llobregat, amb la presència de José Cano des de l'inici. CCOO va acordar la tàctica de presentar-se i ocupar els càrrecs del sindicat vertical franquista, i José Cano va ser escollit enllaç sindical en totes les eleccions des de 1963. Va promoure la primera vaga en una fàbrica a Sant Feliu, a l'any 1967, en demanda de millores salarials i de condicions de treball. Va ser detingut i torturat en diverses ocasions. Una d'elles, al desembre de 1974, junt amb 22 sindicalistes més, va provocar la segona vaga general del Baix Llobregat. Ell i tots els dirigents sindicals de la Matacàs van ser molt actius durant la lluita per la democràcia i la Transició, juntament amb altres que aniré recordant a mesura que vagi fent repàs i divulgació de les fàbriques de la nostra ciutat.

Acabo aquí aquest primer article, sense més pretensions que recordar i posar en valor les fàbriques que ens han marcat i ens han fet ser el que som. He començat per la Matacàs, perquè per a mi té un valor familiar i sentimental molt gran. La meva intenció és anar recollint i presentant fotografies, documents, informacions, etc  de les persones que vulguin ampliar i compartir aquesta memòria de les fàbriques desaparegudes de Sant Feliu. Gràcies per endavant a qui comparteixi aquesta intenció i faciliti algun material!


Enllaços on es pot consultar i ampliar informació sobre la fàbrica Matacàs:
  • Històries del transport terrestre per Catalunya. Aquí hi ha moltes fotografies de la fàbrica, de la publicitat dels motors diésel Matacàs, i moltes dades de l'empresa que va fundar Joan Matacàs.
  • Empujando el camión. Aquí hi trobareu una perspectiva més tècnica, més per a amants del motor.
  • Fábricas españolas de motores. Un repàs de la història de Matacás i d'altres fabricants espanyols dels anys cinquanta i seixanta.
  • Alma de herrero. Més o menys el mateix.
  • Diario del transporte. Aquí hi ha la història de l'empresa SAVA de Valladolid, amb qui Matacàs va emprendre una aventura que va acabar en poc temps quan va ser absorbida per ENASA.
  • Motor Giga. Aquí hi ha la història dels cotxes Hispano Suiza (no, no els feien a l'Alumini de Sant Feliu....), creats el 1904 i sobre els quals, al 1946, es va crear l'empresa ENASA, en el marc de l'INI.


Comentaris