Metro: no parlem només de línies, sinó de quin Sant Feliu volem.

Sí. L'any 2008 és l'any. El febrer, la Generalitat ja va treure a exposició pública el primer document oficial per prolongar la L3 del metro des de Zona Universitària fins a Sant Feliu. Abans de l'estiu, s'exposarà al públic el Pla de Desenvolupament d'Infraestructures 2008-2015 del transport públic metropolità, en què s'haurà de definir, entre d'altres coses, el traçat del
transport públic ferroviari (trens, metros i tramvies) a tota l'àrea d'influència de Barcelona. Potser ho tancarem al 2009. després vindran dos o tres anys de fer i desfer projectes i de sis a vuit per fer les obres. Anant bé, agafarem el metro a Sant Feliu entre el 2016 i el 2018. Però enguany, 2008, és l'any de les decisions.

Unes decisions que configuraran la nostra ciutat no per als propers deu o vint anys, sinó per als propers vuitanta o cent. La xarxa de metro que es va fer a BCN als primers anys del segle XX, segueix essent on era, i moure o canviar línies o estacions respon només a situacions molt i molt extremes. Per tant, allò que decidim ara, durarà dècades i dècades. No podem ignorar-ho ni treure-li importància, no podem decidir-ho en funció de les cojuntures presents, no podem tirar-ho endavant sense un consens polític i social conscient i consistent.

Malauradament, no anem per aquest camí, tot i que tenim temps de sobres per rectificar-ho. Sobre la taula ja hi ha, com a mínim, dues visions confrontades que afecten a la totalitat del Baix Llobregat i molt especialment, a la nostra ciutat. Això és el que justament explicarem en els actes públics que estem organitzant i en totes les ocasions de debat social i polític que es generin (i exigirem que se'n generin!) a Sant Feliu.

Dues visions que responen, d'altra banda, a dues concepcions del territori i a dues maneres de fer política. Dues propostes que, crec que de forma imprescindible, hauran d'anar confluint per trobar la proposta ferroviària que respongui millor a la necessitat de construir una alternativa ràpida, còmoda i eficient als cotxes i a la necessitat de millorar les interconnexions entre ciutats de la comarca i a l'interior de cadascuna de les ciutats de la comarca. Seria un immens error imposar per raons cojunturals de pactes entre alcaldes actuals (parlem clar, un govern amb majoria socialista a la Generalitat i a la major part d'ajuntaments) una solució que hipotequi de forma definitiva una bona xarxa de transport públic ferroviari al Baix Llobregat i a Sant Feliu.

Una és la proposta del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) de la Generalitat, amb un acord amb els alcaldes que passa bàsicament per la construcció d'una línia de rodalies de Renfe (la futura C3) que anirà de Cornellà a Sant Boi... passant per Sant Joan Despí i Sant Feliu, amb una estació nova de rodalies a Sant Feliu prop d'Hisenda (mare meva quina volta...!) i la prolongació de la L3 de metro des de Zona Universitària a Esplugues i Sant Just, i des d'aquí fins a Sant Joan Despí i, com a concessió de darrera hora, fins a Sant Feliu... repetint gairebé tot el traçat que ja fa l'actual línia de Renfe.

L'altra proposta l'ha elaborada la Plataforma per al Transport Públic (PTP) i l'ha assumida plenament ICV-EUiA. També, pel que sembla, per ERC. Parteix d'una inversió menor en trens, unint Cornellà i Sant Boi en línia recta, oferint una alternativa ràpida i real al sempre saturat pont del Llobregat entre totes dues ciutats, i una major inversió en metros, arribant des de Zona Universitària fins a Sant Just, i fent-hi una bifurcació amb dos ramals: un fins a Sant Boi i creant, entre d'altres, tres parades de metro a Sant Joan Despí i un altre ramal fins a Sant Feliu, creant també tres parades de metro a la nostra ciutat: Mas Lluí, estació i Falguera, com a cua de maniobres.

Malgrat els meus discrets coneixements de programes de dibuix, he intentat reflectir en aquesta imatge les clares diferències entre els dos Sant Felius possibles que es dibuixen:
En groc, el tren; en blau el tramvia i en verd el metro.

En la proposta que presentarem ICV i EUiA, Sant Feliu disposarà d'una comunicació interna plena de sentit: de muntanya a riu amb el Metro i en sentit horitzontal pel Trambaix. Tres parades de metro: Mas Lluí, estació i Falguera, i una estació amb intercanvi entre tren, metro i tramvia, a més dels busos urbans.

En la proposta que sembla que ha assumit l'equip de govern, Sant Feliu disposarà d'una nova estació de rodalies prop d'Hisenda, dues parades de metro (davant el Palau d'Esports i a la plaça Pere Dot) duplicant gairebé el traçat que ja es fa des de 1854 en tren i una estació amb intercanvi entre tren i tramvia. a més dels busos urbans. Això és, si més no, el que em va semblar entendre en les famoses jornades del soterrament de l'1 i 2 de desembre passats.

Dues visions de Sant Feliu per confrontar, comparar, debatre, analitzar, valorar. I, per a tot això, el primer que cal és informar. Plenament, clarament, amb temps, amb ganes. Nosaltres, com a coalició amb capacitat i voluntat de dirigir la ciutat, ja ens hi hem posat. Ara el que cal és que tothom també s'hi posi.

I el primer, l'equip de govern. Esperem, desitgem, demanem, que no facin amb el traçat del metro el mateix i inexistent debat públic que van fer per decidir el traçat del tramvia.

Comentaris

Anònim ha dit…
No deixa d'asombrar-me cada vegada que llegueixo un article (no se si és la paraula correcta,disculpi..) en aquest blog. Es un no parar.. Mare meva,quina capacitat d'anàlisi, quina visió més profunda de les coses, que malament està tot, Deu meu què sera de nosaltres???? Semblem abocats a la vora d'un barranc a punt de caure!!! Home...
Miri, no vull ser reiterativa però, si tot això vingués de persones que MAI han governat a Sant Feliu ho trobaría fins i tot necessari.. Però molts ciutadans no oblidem que ICV va governar (amb encerts i errors sembre ho diré..) durant moltíssims anys!!. Es que és la veritat Qué vol que li digui? Perque no vareu posar en pràctica un grapat de les solucions que ara esteu donant a les coses que estan tan malament? Perquè no vàreu arreglar la piscina i fer un cobriment per usar-la tot l'any?
Tot anava tan be a Radio Sant Feliu quan governava ICV? Vareu fer tot el possible perquè Sant Feliu tingués un bon transport públic?
Són tres petits exemples....Mireu, vosaltres com ningú sabeu de les dificultats del dia a dia...Feu memòria si us plau. Tant per les coses bones com per les dolentes.. No pasa res..Es un exercici excel.lent..
Gràcies per lleguir-me.
Li prenc la paraula: em sembla que exercito prou la memòria, però encara m'hi posaré més.
La intenció d'aquest escrit no era, però, parlar del passat d'Iniciativa, sinó del futur de Sant Feliu.
I això es juga en gran mesura en decisions com les que hem de prendre aviat, i sobre com les hem de prendre. Jo li asseguro que no compto entre els errors d'ICV la nostra tasca en temes de transport públic, ans al contrari. I li asseguro també que, en temes com el que ens ocupa, facilitarem la informació i el debat per decidir amb la participació del màxim nombre de persones. Com hauríem fet amb el tramvia (i no com van fer PSC, CiU i ERC, amagant un debat que es van comprometre a realitzar) i com exigirem que es faci amb el metro.
Insisteixo: no faig escrits per pintar que malament està tot, sinó perquè tinc una idea de Sant Feliu que vull contrastar amb qui em llegeixi. Com en aquest escrit sobre el metro, per defensar el que ICV i EUiA creiem el millor per a Sant Feliu per moltes dècades i rebutjar un acord entre alcaldes actuals del PSC que, n'estic convençut i tinc curiositat per si algú em vol demostrar el contrari, no és ni de lluny el que més convé a la nostra ciutat.
I això no són, benvolguda lectora, dificultats del dia a dia, sinó voluntat política de quin Sant Feliu es vol fer i com es vol fer-lo.