Encongir més que el procés participatiu del soterrament.

Abans de poder gaudir amb Cinebaix del premi que va obtenir a la cinquena edició dels Premis de reconeixement cultural del Baix Llobregat, divendres passat vaig assistir a l'acte de presentació de les Jornades d'Informació sobre el Soterrament al Palau Falguera. Voldria fer cinc cèntims de les meves impressions, per acabar demanant-te, benvolgut/da lector/a, que t'hi inscriguis per tal que les Jornades no siguin un tancament discret d'un procés discret, sinó que siguin de debò una oportunitat per debatre amb intensitat sobre el futur de la nostra ciutat.

A l'Auditori hi havia unes 200 persones. Hi havia gent, per tant. Com que ens coneixem tots, molts dels assistents eren gent dels partits de l'equip de govern. És obvi que han fet un esforç importantíssim de mobilització que, en la meva opinió, té la intenció de legitimar l'estil opac del nostre govern municipal mitjançant l'aparença que té molta ciutadania al darrera. Si els propers dies 1 i 2 només hi ha la mateixa gent, PSC, CiU i ERC tancaran -amb l'oposició testimonial d'algun sector de la ciutat, però de forma brillant per a ells- un procés "participatiu" (?) en què han demostrat no creure gaire.

M'explico. A finals de l'any passat, l'equip de govern va contactar amb l'arquitecta Itziar González per dur a terme un procés participatiu ampli i consensuat sobre totes les implicacions del soterrament. Al mes de gener, la Ponència Unitària pel Soterrament hi vam donar suport unànime: sabíem de la seva experiència i vàlua en aquest tema, no sabíem que es presentaria al cap de pocs mesos a les llistes del PSC de Barcelona. El fet que sigui regidora socialista no hauria d'invalidar inicialment la seva independència en un procés a Sant Feliu en què intervé com a tècnica experta, però el fet és que en ocupar la presidència del districte de Ciutat Vella, les exigències del seu càrrec a BCN han condicionat molt desfavorablement la seva feina a Sant Feliu.

Així, en el seu calendari inicial de treball, preveia una primera fase d'interlocució amb partits i associacions de veïns, els resultats de la qual es podrien exposar durant un mes com a mínim amb dos formats diferents: una exposició fixa en un equipament municipal i una de mòbil per tots els barris de Sant Feliu, amb assessorament tècnic per ajudar a comprendre a les persones interessades el munt de plànols i informació que el procés generaria. Amb aquest bagatge informatiu, posteriorment es farien unes jornades de participació en què hi hauria una consulta ciutadana sobre tots els temes relacionats amb el soterrament, des del finançament fins a la reordenació de ciutat que possibilita. Amb això, Iniciativa hi va estar plenament d'acord.

Sorprenentment, però, en el ple de juliol l'alcalde va anunciar que el procés es tancaria al setembre, sense gairebé informació a ningú i amb el mes d'agost al mig. ICV i EUiA vam aconseguir frenar aquest despropòsit i plantejar un procés amb més temps i un calendari que afavorís la informació de la ciutadania i la seva posterior participació amb un cert criteri format. Ho vam aconseguir i es va plantejar un nou calendari, més reduït: en comptes d'un mes, una única setmana d'exposició dels resultats del treball d'un any amb partits i associacions, per tal que la ciutadania hi pogués fer després les seves aportacions. Amb aquesta idea, divendres 23 de novembre estàvem convocats a la presentació d'aquesta exposició, preludi durant una setmana de les jornades dels dies 1 i 2 de desembre.

La meva sorpresa va ser veure que no hi havia cap exposició a presentar, ni tampoc hi va haver l'oportunitat de fer una sola pregunta sobre el per què... ni sobre cap altre tema! En l'acte, només es va explicar l'origen del procés participatiu, a descriure com l'havia dut a terme i a anunciar que el proper divendres 30 de novembre es presentarà l'exposició que reflectirà tot un any de treball i reflexions entorn del soterrament. Primer havia de ser un mes, després una setmana, ara tan sols els dos dies que durin les Jornades informatives. A Sant Feliu gairebé podríem patentar una nova locució comparativa: "això encongeix més que el procés participatiu del soterrament"...

Les jornades, per sí mateix, ja estan pensades per limitar al màxim la participació fent veure que es promou d'una forma decidida. És impossible en un sol cap de setmana rebre una informació de la transcendència que estem parlant i emetre'n una opinió fonamentada i de forma col·lectiva. Tot i això, l'equip de govern no va voler canviar ni les dates ni el format, així que... amb aquesta farina hem de fer el pa.

Com veus, benvolgut/da lector/a, t'estic demanant que facis un esforç per assistir-hi, malgrat les inconveniències de la convocatòria. Cal que vinguis per tal de tenir el millor debat possible sobre allò que necessita i a què aspira la nostra ciutat en aquesta primera meitat de segle (sí, sí, va d'aìxò encara que ho vulguin despatxar por lo bajini i en dos dies...) i no un desangelat "acabem i passem pàgina" arropat per la claca de cap partit.

Per fer-ho, envia un e-mail amb les teves dades personals a soterrament@santfeliu.cat, o bé truca als telèfons 900 666 685 i 93 685 80 00 (extensió 1217); o bé a través del web www.santfeliu.cat/soterrament.

Comentaris

Sergio ha dit…
Hola,

Y no solamente son ciertos todos los hechos relatados sino que en las Jornadas de Participación creo de justicia destacar la presencia de una persona, que tras lo que dijo seguramente no sea del agrado ni del equipo de gobierno ni de la propia Itziar, que lo invitó y lo presentó con cariño por conocerlo personalmente.

Esa persona era un tal Salvador... lo siento pero no recuerdo el apellido y que habló en el sentido de la futura reurbanización de la superficie tras el soterramiento de las vías de RENFE.

Este caballero fue el único que tras su intervención y ante la audiencia muy diversa en cuanto a plataformas del "no" a todo, plataformas pro-alcalde, plataformas contra el alcalde, plataformas pro-metro, plataformas anti-tranvía, etc... fue el único que con su intervención consiguió arrancar una atronadora ovación del auditorio.

Y no dijo nada de particular que no sepamos los ciudadanos de Sant Feliu: que la superficie ha de ser para el peatón, para el ciudadano de Sant Feliu, que a la vista de las opciones estaba clarísimo cuál era la que dejaba esa superficie al ciudadano y cuál no y que si por él fuese no habría ni la más mínima duda.

Evidentemente este caballero estaba defendiendo la opción o el formato "rambla o paseo central" con el tranvía a los lados y uno o dos carriles para el vehículo privado, dejando completamente para el disfrute del ciudadano de Sant Feliu un gran paseo central.

Dijo también este caballero entre los aplausos del auditorio y los gritos de aprobación que "ahora después me levantaré y os lo explicaré mostrándolo en las diapositivas de la pantalla".

Ni lo dejaron levantarse, ni pudo este caballero explicar esta opción a nadie. ¿Por qué motivo? ¿acaso el equipo de gobierno actual, del mismo modo que con la llegada del metro ha llegado a una idea invariable y preconcebida ya y no quiere que nadie hable sobre el tema? ¿acaso el equipo de gobierno actual cree que el tranvía ha de ir en doble vía central ocupando absolutamente la totalidad del espacio disponible y relegando a los ciudadanos a los extremos de la avenida que sería para el tranvía y el vehículo privado? ¿por qué no ha de haber debate sobre estos temas?

Por cierto, en esas Jornadas se nos obligaba prácticamente a aceptar un soterramiento parcial que se quedaba en la zona de Can Llovera y que no admitía más opiniones porque eso era lo que había y por tanto había que aceptarlo y tragarlo sin más dilación.

Un soterramiento parcial era lo único que aceptaba Sant Feliu por medio de este equipo de gobierno porque "eso era mejor que nada y si no lo aceptábamos el soterramiento tardaría más tiempo". ¿No nos suena esto de algo? porque yo creo que es el mismo argumento que están utilizando con el tema del metro y la ampliación de la L3. Es que dicen exactamente lo mismo, el tema de las tres paradas en Mas Lluí, la estación y Falguera, no es que no sea lo mejor ni lo más lógico ni lo más aceptable, simplemente nos dicen que no y que hemos de conformarnos porque "de lo contrario tardará más en llegar, no se puede porque lo otro es lo que hay y ya está y porque el proyecto de la Generalitat y el pacto firmado con anterioridad promete una estación de la línea C3 de cercanías en las inmediaciones de Armenteres que al final el Ministerio de Fomento no hará por razones obvias.

Por cierto ¿sabe el actual equipo de gobierno dónde está la calle Armenteres y cuál es la ubicación de la pretendida parada de la C3 de cercanías que NO aprobará Fomento? lo digo porque comentan que esa parada dará servicio al barrio de Falguera y la verdad es que una parada que estará junto a la ciudad deportiva del FC Barcelona y junto a la calle Armenteres prácticamente tangenteando nuestro término municipal sin adentarse en él más de 200 metros, no sé qué servicio ofrecerá ni a Sant Feliu ni a Falguera, la verdad.

Saludos,
Sergio