Sisè recorregut per les obres més importants de la història de Sant Feliu. Pel temps de què disposava, l'he circumscrit al tram entre la carretera de la Sànson i el pont del barri de Torreblanca, a Sant Joan, on també he acabat els altres cinc recorreguts. Crec, d'altra banda, que els punts que avui no he pogut fer (pont de Can Miano, carrer Agricultura, carrer Ramon de Trinxeria i carrer Comerç) no tenen canvis respecte al recorregut de fa nou mesos. Finalment, crec que l'obra va per llarg i preveig nou recorreguts en comptes de set. D'aquí ve el canvi de numeració d'aquests articles.
Torno a agrair l'assessorament tècnic de l'Andrea Meseguer per poder explicar com cal l'estat i/o el propòsit dels treballs en diferents punts.
Sense més preàmbuls (deixo per al final l'escàndol de les comissions d'Acciona al trio Cerdán/ Ábalos/Koldo), que comenci el recorregut!
1) Pont de la carretera de la Sànson:
Passar sota el túnel de la Sànson per anar a l'Escola Gaudí ha format part de la ruta habitual de milers de nens i nenes de la Salut durant cinc dècades i de les Grases durant un quart de segle:
Quan les obres estiguin acabades, l'entrada principal de l'escola serà a l'avinguda que sorgirà sobre les vies:
Caldrà fer un accés nou, accessible i segur, segurament en aquest mateix punt. He somrigut molt fent aquesta foto, recordant quan em tocava vigilància de pati i pujava fins aquest talús, darrere el gimnàs, per vigilar que els nois i les noies de 8è d'EGB no fumessin a l'hora de l'esbarjo. "Va, Jordi, enróllate y déjanos fumar, sólo un pitillo".... "Ni uno, ni ninguno. Guardeu el paquet si no el voleu perdre definitivament de vista!". En tot cas, una nova entrada i uns entorns amables i segurs reforçaran encara més el vincle històric i indestructible entre el barri i la seva escola pública!
Més vistes preses en aquest punt. La primera, des de l'altra banda del pont. La segona, de l'entrada d'accés d'excavadores i camions per fer el túnel, i que tant em va emocionar quan es va fer i el vaig explicar al meu tercer recorregut.
2) Pont de Can Maginàs:
Cap novetat en aquest punt. Mirant en direcció Barcelona:
Mirant en direcció Molins:
Des del pont es veuen les ruïnes del vell pont dels tres arcs: és la primera foto, just on acaba la doble via. En la segona, m'agrada baixar uns vint metres en direcció Molins i fer la foto des de l'altre costat:
3) Ponts de la Riera de la Salut.
En plural, els dos ponts. Des de dalt i des de baix, es veu amb pedra vermella el pont creat als anys 50 del segle XIX i amb formigó el pont creat als anys 70 del segle XX per comunicar a peu i en cotxe els nius barris de Can Calders i la Salut, que quedaven aïllats en cas de pluja. El pont de formigó no té cap valor ni històric ni constructiu. En canvi, el pont de maó és una de les primeres proeses tècniques de l'enginyeria ferroviària a Espanya, i la seva preservació en la futura reurbanització d'aquesta cruïlla fonamental hauria de ser un requeriment indiscutible.
Em recorda l'Andrea Meseguer el valor arquitectònic i històric de l'anomenat popularment "el pont anglès": La innovació d'aquest pont rau en que és el primer d'Espanya en construir-se en maó! El govern obligava a construir amb carreus de pedra. Però l'enginyer anglès que feia la línia, després de molt insistir, va aconseguir que l'autoritzessin a construir en maó, tal com ja feia dècades que es feia al seu país, i que havia demostrat ser perfectament segur i molt més pràctic.
Podeu trobar un seguit de magnífics articles sobre aquest pont escrits per l'enginyer santfeliuenc Joan Carles de Miguel al Fet a Sant Feliu. Aquí podeu enllaçar al primer:
"Un pont anglès de maons a Sant Feliu".
Des del punt en què he fet aquesta segona foto, dues imatges més de les vies. La primera, amb el desdoblament de vies davant de Can Llobera, per permetre la parada de dos trens a les estacions provisionals. La segona, una vista de les andanes des de l'extrem:
Algunes fotos més, des de banda i banda de la Riera:
A la plaça de Can Llobera, com he explicat en altres recorreguts, hi ha el punt més profund del túnel, molt condicionat perquè es troba perpendicularment amb la canalització subterrània de la Riera de la Salut,
la segona obra pública més important de la nostra història, com vaig explicar aquí, i amb la conducció principal d'aigua potable d'AGBAR que passa sota la via també en aquest punt. És la zona on s'està construint la sortida d'emergència del túnel i, per raó de la profunditat, un pou de drenatge. La seva funció principal és recollir l'aigua que de forma natural es filtrarà en el terreny (el túnel, com em recorda l'Andrea, està per sota del nivell freàtic de l'aigua). També servirà, òbviament, per acumular primer i eliminar després les aigües acumulades en cas de pluges intenses o persistents.
Aquí la imatge de les obres a la plaça:
4) Pont de les estacions provisionals.
Una foto en cada sentit: sense novetats en relació als darrers recorreguts.
5) Antiga plaça de l'Estació.
Aquesta zona és crucial, i és on es troben els treballs subterranis de construcció del túnel de que comencen a la carretera de la Sànson amb els treballs a cel obert del túnel que comença al terme de Sant Joan Despí. Entre aquest punt i la nova passarel·la s'ubicaran aproximadament les llargues andanes de l'estació soterrada. En aquest punt, he aprofitat informació i fotografies de la pàgina a Instagram de l'Andrea Meseguer. Observi's, a la primera fotografía, la pèrgola que protegia del sol i de la pluja als usuaris i usuàries que anàvem en direcció al Sant Vicenç de Calders.
Es pot veure la gran extensió del que és la coberta (és a dir, el sostre) de l'estació soterrada, la qual està ja en procés d'impermeabilització. Es tracta d'una llosa de 120cm de gruix que es va començar a formigonar el desembre, com va explicar molt bé Andrea Meseguer a @
soterrament.efemerides. en aquesta entrada:
Anant cap a passarel·la, vaig voler fer algunes fotografies al que queda dels dos ponts del carrer Verge de Montserrat, en què es poden veure restes del mural de Kaligràfix:
6) Passarel·la que hauria de tenir ascensor:
Des de la rampa que puja i des del pas sobre les vies vaig fer aquestes fotografies. La informació sobre el que s'està fent en aquest indret l'acabo d'explicar al punt anterior. Començo amb una perspectiva que mostra els dos túnels del carrer Montserrat amb la llosa de cobertura de la futura estació:
En aquesta es veu bé el tren que ve de Barcelona en via única al costat del calaix per on aquest mateix tren circularà d'aquí a un any i mig:
Més fotos des de la passarel·la. A l'última, amb zoom, el creuament de dos trens a l'estació.
7) El punt més complicat: carretera, tren i riera.
Com ja he dit als altres cinc recorreguts, dues rieres marquen els punts crítics de l'obra: la riera de la Salut i la riera Pahissa. Valgui la primera foto per veure la dificultat d'aquest punt:
Per descomptat, s'ha tallat l'accés des de la riera a la parada del Trambaix i s'ha reduït a la meitat la circulació per Laureà Miró:
Novament l'Andrea Meseguer és la millor font per entendre què s'està fent en aquest punt. Ho explica molt bé
aquí:
Com diu l'Andrea, en aquesta cruïlla hi haurà dos nivells de soterrament. En l'inferior, com es veu en el gràfic que ha fet, hi haurà la circulació ferroviària en tots dos sentits. En la superior, en el tram més proper a la imatge, hi anirà canalitzada la riera Pahissa. En altres trams, tindrà una funció de consolidació de l'estructura de l'obra. No us perdeu les explicacions de l'Andrea, ni els recorreguts que periòdicament organitza, si us ho podeu combinar per assistir-hi!
i 8) El pont de la Torreblanca a Sant Joan Despí:
Imatges finals del meu sisè recorregut, el de la primera meitat del 2025:
Per acabar: una adjudicació d'obres que cal aclarir fins al l'últim detall.
Encara no fa un mes,
el 12 de juny passat, va saltar a la premsa la investigació que feia anys la Guàrdia Civil estava fent a Koldo García primer, a José Luis Abalos després i finalment, aquell mateix dia, a Santos Cerdán, "el gran conseguidor" del PSOE. De dia, aconseguia acords polítics delicats, com ara amb els independentistes catalans, i de nit aconseguia centenars de milers de comissions il·legals en les obres que adjudicava Abalos des del Ministeri de Foment, amb la col·laboració necessària de persones com la llavors presidenta d'ADIF, Isabel Pardo de Vera.
Ara s'ha sabut que es va alterar el resultat del concurs. Com diu la notícia de 3CAT, en el concurs hi ha una oferta econòmica i una valoració tècnica. En l'oferta econòmica, Acciona va quedar en novena posició. Però... l'informe tècnic d'ADIF va donar una altíssima valoració a Acciona i finalment se li va adjudicar l'obra. En "agraíment", Acciona va pagar una "comissió" a la trama de persones corruptes (algunes de les quals segurament encara per identificar), i aquesta martingala surt en alguna conversa entre Koldo, Ábalos i Cerdán queixant-se que no s'ha cobrat tot el que s'havia parlat.
És més que evident que s'ha d'aclarir com es va elaborar l'informe tècnic, qui n'era responsable, en quins conceptes s'amaga el sobrecost, on han anat a parar els diners del sobrecost i quines són les mans que s'han embutxacat de manera vergonyosa i enganyant absolutament a tothom, exigint les responsabilitats penals (incloses econòmiques) que han de recaure sobre els bandarres.
No podia deixar d'esmentar aquest robatori de diners públics en aquests recorreguts que vaig començar el 2022 sobre el soterrament. I deixeu-me acabar amb el que faig en els meus recorreguts: una foto. Potser els senyals informatius sobre la circulació de vehicles a la passarel·la s'hauria hagut de completar amb algun senyal de vigiláncia més per a la circulació dels diners.........
Sí vols fer els recorreguts anteriors:
Annex: Notes de premsa d'ADIF relatives al soterrament. Atenció a les fotos que contenen!
Comentaris