UN MATÍ D'OCTUBRE PER LES OBRES DEL SOTERRAMENT (3/7)

Tercer recorregut per "les obres de la meva vida", si fes càlcul de les hores, viatges, reunions, estires i arronses, disgustos i finalment alegries que m'ha donat personalment la lluita pel soterrament. Segueixo exactament el segon recorregut que vaig fer l'abril d'enguany, i el primer, a l'agost de l'any passat: del límit de terme amb Molins fins al terme de Sant Joan.

1) Pont de Cal Miano i Canal de la Infanta,

Immutables, des de 1854 el pont i des de 1819 el canal.



2) Pas del carrer Agricultura.

Aquí ja no hi ha activitat. El canal ja es va entubar a primers d'any. El pas continua estant tancat per raons de seguretat. 




3) Final del carrer Ramon de Trinxeria.

Aquí les obres ja han acabat en aquesta fase del soterrament. Els murs de pantalles ja estan acabats i el futur traçat de la via ja està a punt. Compareu-ho amb fa sis mesos: el canvi és espectacular.




4) Pont del carrer Comerç.

Cap novetat respecte a la passejada de fa sis mesos. Només fer constar que les obres del soterrament han obligat a canviar la ubicació de la fira d'atraccions a les Festes de Tardor, que s'ha col·locat entre el carrer Comerç i la carretera de la Sànson.







5) Carretera de la Sànson.

Aquest punt és clau perquè hi ha l'entrada al túnel ("pou d'atac", en diuen) on s'acumula material i maquinària d'obra, per on entren i surten les màquines excavadores, per on es retira la sorra del túnel que arribarà fins a l'estació antiga. Fins a l'estació antiga, tot el treball és subterrani ("en mina", en diuen). Des de l'estació i fins a Laureà Miró, tot el treball és a cel obert . ADIF ha informat detalladament de la importància dels treballs que començaran justament aqui aquest octubre.






6) Pont de Can Maginàs.

Aquí, el treball va per sota. En la superfície, no s'aprecien gaires canvis. S'observa, això sí, que en molts trams ja hi ha només una via de circulació dels trens.




7) Riera de la Salut.

També en aquest punt "la processó va per dintre".  Una mica més enllà del pont, s'acaba la doble via de l'estació per tornar a la circulació en via única fins poc abans del pont de Cal Miano, on els trens recuperen la via doble.






Estic convençut que, quan les vies estiguin soterrades, el projecte d'urbanització que concreti en aquest punt la proposta de Rambla Major que va guanyar la consulta del soterrament ha de permetre la reubicació i conservació d'aquest pont, una fita de la història de l'enginyeria ferroviària del segle XIX. Espero que es recuperi la unitat política al ple municipal com a mínim en aquest punt, en aquest pont.


8) Estacions provisionals.

Una en cada sentit, van entrar en funcionament el 16 d'abril. Plenament accessibles i ben senyalitzades, estan funcionant bé i amb tota normalitat.






9) Estació antiga i dos passos adjacents inferiors.

Uns dies després de la constitució del nou govern municipal presidit per Lourdes Borrell, en plena revetlla de Sant Joan, una persona va entrar a l'estació per quedar-s'hi, amb el propòsit d'evitar-ne l'enderroc. En el ple de juliol, va presentar una proposta concreta en aquest sentit, que no va ser aprovada. El trencament de la unitat política per part del PSC amb motiu de la consulta fa impossible un acord un extremis sobre l'aplicació de tecnologies recents que permetin, si hi hagués voluntat d'acord, replantejar el resultat de la consulta. Passades les Festes de Tardor i amb la màquina apantalladora al costat de l'edifici, aquest té els dies comptats. 

D'altra banda, el pas inferior a Llorenç Martí ja està tancat, i les obres a tocar dels dos ponts sota la via al carrer Montserrat fan pensar que aviat aquest pas també es tancarà. 

En el reportatge que faré a l'abril de 2024, cap d'aquestes fotos es podrà fer de nou.














També desapareixerà una preciosa pintada del meu sindicat, Comissions Obreres, de lluita per dos objectius ja aconseguits:




10) De camí a la carretera.

En aquests 400 metres des de l'antiga estació a la carretera, és impressionant com estan avançant les obres. A més, com que són en superfície, es pot veure de manera molt directa i en primeríssima línia.

Ja només hi ha una via de circulació, tocant al Pavelló. Està ocupat també tot l'espai del carrer Cinto Verdaguer, on només hi ha un carril de circulació per a cotxes. Les imatges parlen per sí soles:






Aquí hi ha una resta del pont del carrer Sant Llorenç, el primer graó i la base de dues columnes:

I aquí es pot veure la continuïtat que tindran, d'una banda, el carrer Terrisser amb Joan Maragall i, de l'altra, el carrer Santiago Rusiñol amb Sant Llorenç:



11) Laureà Miró.

Sens dubte, el punt més complicat de l'obra. De moment, l'única afectació al trànsit és l'anul·lació del gir sobre la via cap a la zona esportiva del Barça. De moment. La màquina apantalladora ja ha fet els pilots ("columnes", podríem dir) que fan la pantalla ("parets laterals", podríem dir) del futur túnel soterrat per on circularan els trens. També s"està derruint el mur que marcava el recorregut original i feia de contenció després del primer soterrament parcial inaugurat el 1965.

Tot plegat, complex, bestial i, per a mi, també hipnòtic:








I 12) Pont del barri de la Torreblanca, a Sant Joan Despí.

En l'altre extrem de l'obra, ja no hi ha moviment, perquè l'obra està acabada en aquesta fase. Molt més endavant, tot serà qüestió de posar vies, catenàries i les instal·lacions que faran possible la circulació definitiva de trens per aquest nou recorregut:

I, per acabar, una foto des del pont en direcció a Barcelona, sense rastre de tot el que acabo d'explicar. I novament, i així acabaré també els cinc articles que tinc pensat fer fins al setembre de 2025, amb un agraïment infinit a qui ho ha fet tot possible: gràcies, gràcies, gràcies!!!


Sí vols fer els recorreguts anteriors: