21/03/22: adéu, primer pont de ferro!

Com ha explicat molt bé la nostra alcaldessa Lídia Muñoz en aquest article, les obres del soterrament de les vies a Sant Feliu avancen a tota màquina. I ara començaran els impactes més importants en la nostra vida diària, les inevitables molèsties en obres -sovint nocturnes- molt properes als habitatges i els canvis importantíssims en la mobilitat a peu i en cotxe. El primer de tots, la supressió aquest 21 de març de 2022 del pont de ferro que uneix els carrers Sant Llorenç i Santiago Rusiñol, després de 50 anys de servei als centenars de persones que l'han creuat a diari i dels molts més que el creuem ocasionalment.



Amb aquest article vull fer una breu història dels passos de les vies en més de segle i mig de la presència decisiva del tren a Sant Feliu. Em baso molt en la bibliografía local i també en els records de la meva mare. M'agradaria completar-lo amb les aportacions i les fotografies de qui les vulgui posar en comú.  Som-hi!

1)
A primers del segle XX, hi havia dos passos a nivell, un pont de pedra sobre la via i un pas sota la via. Els passos a nivell eren el que encara persisteix a la cruïlla del carrer Constitució i el passeig Comte de Vilardaga, i el que es va suprimir el 13 de maig de 1967 a Laureà Miró amb el carrer de Dalt (oficialment, Jacint Verdaguer), després de la coneguda aturada forçosa de la comitiva del dictador davant les barreres baixades, el 6 de juliol de 1966, quan Franco anava de Barcelona a Montserrat, i que Jaume Molins va novelar en aquest article del Va-i-Ve (pàg. 1 i pàg. 2). El pont de pedra era conegut amb el nom de "pont dels tres arcs" i unia les terres de Can Maginàs amb la coneguda com a Vinya del Puntaire, actualment al barri de la Salut. Aquest pont va ser derruït el 1956, quan es va electrificar la línia ferroviària, però se'n poden veure les restes mirant des del pont verd de Can Maginàs en direcció a Molins de Rei. I el pas sota la via era a la Riera de la Salut, en el mateix punt que actualment, amb un sistema constructiu molt innovador cap a 1850 i que ha aguantat perfectament el pas de milers de trens en gairebé cent setanta anys.
Anys 1917-20. Pas a nivell a la carretera. Foto de l'Arxiu Comarcal: ACBL50-57-N-198

 
Anys 1913-17. Pas a nivell de Comte Vilardaga. Foto de l'Arxiu Comarcal ACBL50-57-N-173

Anys 1925-30. Pont dels tres arcs, al fons. ACBL50-24-N-311

Anys 1922-23. Al fons, el pont de la Riera de la Salut. Foto de l'Arxiu Comarcal, ACBL51-90-N-8506


2) 
Abans de la Guerra Incivil, s'hi van afegir tres passos subterranis. Un unia els carrers Sant Llorenç i Santiago Rusiñol, a l'alçada exacta del pont de ferro que ara se suprimirà, i un altre unia els carrers de Baix (oficialment, Joan Maragall) i del Terrisser. Es van crear a finals dels anys 20, per connectar amb la Rambla Marquesa de Castellbell, que es va crear el 1924. Aquests dos es van suprimir quan es va eliminar el pas a nivell de la carretera, al maig de 1967. El tercer, creat en la mateixa època, passava per entre mig de les finques de Can Sayrach i la Torre del Roser… on ara hi ha els dos ponts pintats per Kaligràfix que porta al carrer Montserrat.
Any 1937. Al fons, el pont del carrer Joan Maragall. Foto Arxiu ACBL51-9-N-1647


Anys 1956-59. Pas al carrer Montserrat, encara existent avui. Al fons, la Torre del Roser. Foto de l'Arxiu Comarcal, ACBL50-1-N-3049

Any 1956. Tren sobre el pont del carrer Sant Llorenç- Al fons, es veu el del carrer Joan Maragall. Foto de l'Arxiu ACBL51-90-N-8968


Any 1959. Pas a nivell de la carretera. Foto de l'Arxiu Comarcal ACBL50-1-N-585




Any 1976. Pas a nivell de Comte Vilardaga. Foto de l'Arxiu ACBL50-149-N-104



I 3)
Després de la supressió del pas a nivell de Laureà Miró (1967), es van crear tres ponts de ferro per a vianants, un pont per a vianants i vehicles i es va ampliar el pas del carrer Montserrat. El primer pont construït, serà també el primer pont desmuntat: el de Jacint Verdaguer, obert a la circulació a finals de 1969. El segon, va ser el pont verd que uneix els barris de Can Maginàs i la Salut, a primers dels anys setanta. I el tercer, creat després de l'accident mortal de dues professores al juny de 1983, és el que hi ha al mateix pas a nivell i que ara tindrà, com explicava la Lídia, un paper molt important al costat de l'estació provisional. D'altra banda, es va crear el pont per a persones i vehicles al carrer Constitució sobre la Riera de la Salut, al costat del pont centenari de la via del tren. Finalment, el pas del carrer Montserrat es va desdoblar, dedicant un túnel a cada sentit de circulació. No fa massa, en una de les concentracions per les pensions a la plaça de la Vila, dos dels fundadors de les AAVV a Sant Feliu em van explicar que la primera reivindicació i victòria del moviment veïnal va ser que un dels dos túnels fos per a vianants i l'altre per a cotxes, que és la seva configuració actual... fins que s'anul·li el seu funcionament, cap a finals d'any. 

1983. Muntatge del pont sobre la via al costat del pas a nivell. Foto de l'Arxiu Comarcal ACBL50-1N-9498 

1966. Foto de la portada del Boletín Municipal de novembre d'aquell any, quan es va obrir un segon pas per a vianants al carrer Montserrat.

1982. Pont de ferro del carrer de Dalt. Es va fer entre 1969 i 1972, però no he trobat la data exacta. Foto de l'Arxiu, ACBL-3-N-15678.






Comentaris