Aclarint dubtes sobre Sant Feliu quan les vies estiguin soterrades (1/2): tramvia i metro.


Ahir, 25 de setembre, va tenir lloc a la sala de plens la presentació del procés participatiu que ha de fer possible que decidim col·lectivament com volem que sigui el Sant Feliu de 2030, quan les vies estaran soterrades (entre 2022 i 2023), la urbanització de la superfície sigui un fet (entre 2025 i 2026) i les obres posteriors (tant públiques com privades) estiguin raonablement avançades. Un acte convocat i presidit novament per la Ponència Unitària del Soterrament, l'exponent més clar de la unitat política entorn el soterrament. En l'acte, tres persones van preguntar pel tramvia i pel metro. Explico aquí el que vaig explicar ahir a la sala de plens de l'Ajuntament.

Tramvia:
Dues persones van mostrar la seva oposició a què el tramvia entri al centre de la ciutat, argumentant que mantindrem la barrera que avui suposen les vies del tren. Un d'ells va afegir, a més, que si l'Estat pagava tot el soterrament, ja no calia que el Trambaix aportés finançament per a la urbanització de la superfície.

Vaig replicar amb claredat, seguint el meu lema que se m'entengui sempre tot i a la primera. Perquè el tramvia no és, ni de lluny, una font de finançament a la qual ens hem de resignar perquè necessitem diners. El tramvia és, rotundament, una opció compartida per tots els grups municipals per dotar a Sant Feliu d'un transport públic eficient, sostenible i accessible a tota la ciutat. No posarem a votació si volem tramvia o no, perquè és un acord de tots els grups municipals dotar a la ciutat d'una millora de transport que no és, en cap cas, una barrera urbanística.

Com vaig dir ahir, el projecte haurà d'incorporar dues parades noves:
  • una, a la mateixa estació del tren, on ha de ser un punt d'intercanvi entre tren, tramvia, busos urbans i autobusos interurbans, ja que es podran replantejar totes les seves rutes, avui limitades a creuar les vies només per Sànson i Manso.
  • l'altra, aproximadament a l'alçada de l'actual pont verd, entre la Salut i Can Maginàs, donant servei a més al veïnat de Can Calders i millorant clarament l'oferta de transport públic dels tres barris.
Sóc conscient que, abans de la implantació del tramvia, hi havia una oposició inicial d'un sector de la població. A municipis com Esplugues, aquesta oposició va arribar a forçar un itinerari llarg per evitar la línia recta desitjable de Laureà Miró, com tots els usuaris i totes les usuàries de la línia T3 saben molt bé. Però avui, per contra, vist el servei que el tramvia dóna a les ciutats i la bona valoració que en fan les persones usuàries, Sant Just i Esplugues ja han aprovat la petició a l'ATM (Autoritat del Transport Metropolità) de connectar en línia recta Sant Just amb la Diagonal passant pels carrers Laureà Miró dels dos municipis. Això reduirà el temps de connexió de Sant Feliu en set-vuit minuts: poca broma, especialment en hores punta.

Però és que, a més, els rails del tramvia no són cap barrera: ho és a Barcelona, on moltes veus estan reclamant la connexió dels tramvies del Besòs i el Baix Llobregat? Ho és a tantes i tantes ciutats europees on el tramvia és el principal element del transport públic, plenament integrat a la mobilitat dels vehicles privats i els autobusos? Els carrers estaran plenament connectats i a peu pla, i la circulació dels tramvies, com la dels cotxes o els autobusos, tindrà la regulació semafòrica que garanteixi la plena i segura mobilitat de totes les persones i tots els vehicles.

A més, és evident, el tramvia ha de finançar la urbanització dels àmbits en què s'implanta: seran entorn de 18-20 milions d'euros que revertiran en una millora clara per a la nostra ciutat, de la qual ens beneficiarem tots.

Per tant, insisteixo, la Ponència Unitària del Soterrament ha acordat dues coses:
  1. el pas del tramvia no es posarà en discussió, i tots els projectes tècnics que es presentin l'hauran d'incorporar,
  2. el que sí que es posarà a debat és la manera com el tramvia s'ha d'incorporar en aquest nou espai públic que sorgirà sobre les vies. 

Metro:
També dues persones van plantejar que el que Sant Feliu necessitava era metro, i no tramvia. Una d'elles em va recordar que Iniciativa i Esquerra Unida van participar en una campanya reclamant "Un metro de veritat". 

També vaig voler ser clar en aquest aspecte. La Ponència Unitària del Soterrament no ha parlat, en cap moment, de metro. La posició sobre la necessitat o conveniència del metro és, per tant, un tema que cada partit polític que es presenti a les municipals haurà de posar sobre la taula.

Ara bé, hi ha coses que cal tenir molt en compte. El debat sobre el metro es planteja al febrer de 2006, en plena època de vaques grasses, quan hi ha sobre la taula dos elements que avui n'han desaparegut de manera completa:
  • una proposta de prolongació de la Línia 3 recollida en el PDI 2011-2020, que se solapava amb el traçat actual del tramvia i acabava a la plaça Dot, que vaig comentar aquí en el que fa referència a Sant Feliu.Una proposta que avui ningú ja no planteja més enllà de la prolongació de la L3 fins Esplugues, en el moment que la recuperació econòmica ho permeti.
  • una proposta de nova línia de tren de rodalies entre Cornellà i Castelldefels, que havia de fer una estació nova a Falguera, i de la qual no es va arribar a elaborar ni tan sols un avantprojecte.
En aquell moment d'aparents recursos públics sense límits, vam defensar un traçat alternatiu de metro que unís Sant Just i Sant Feliu pel Mas Lluí i no per Laureà Miró. Però, avui, no hi ha aquest escenari. I molt em temo que no el tindrem per molts anys. A més, per sort, l'opinió pública cada cop és més exigent amb l'ús dels diners públics, i el tramvia és un mitjà molt més econòmic i eficaç per unir-nos a la zona universitària i a Francesc Macià.

Comptat i debatut, amb les vies soterrades i el tramvia a l'estació, en pocs anys tindrem connexió més freqüent a Sants i plaça Catalunya amb rodalies i connexió més ràpida amb la Diagonal amb el tramvia. És en aquest escenari on els partits s'hauran de definir sobre si és econòmicament i socialment necessari reclamar una enorme inversió pública per fer arribar el metro a Sant Feliu. Però, insisteixo, el metro no és un tema del debat actual ni a la Ponència Unitària del Soterrament ni amb la ciutadania en els propers mesos.