Moció per a la millora del finançament del soterrament (ple de març de 2010)
ANTECEDENTS
El soterrament de les vies a Sant Feliu és una aspiració legítima, històrica i unitària de la nostra ciutat, que s’ha debatut reiteradament en aquest ple i que ha mobilitzat socialment la nostra ciutadania des de fa anys.
El conveni subscrit a Madrid el 15 de juny de 2006 entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i l’Ajuntament i la seva posterior aprovació per unanimitat en el ple extraordinari del 21 de juny de 2006 culmina una etapa molt prolongada de negociacions entre les tres administracions.
En aquell conveni, s’explicitaven acords respecte al projecte d’obres i respecte al finançament. Pel que fa a les obres, es va acordar actualitzar el projecte redactat pel Ministeri de Foment l’any 2000. Pel que fa al finançament, es va acordar que l’Estat pagaria el 50% i l’Ajuntament i la Generalitat pagarien conjuntament l’altre 50%.
En els quatre anys posteriors a la signatura del conveni, els grups sotasignants considerem que moltes coses han canviat i que ho han fet molt substancialment.
El canvi en la planificació ferroviària de passatgers i de mercaderies ha permès que per la nostra ciutat ja no hi passin trens d’aquest segon tipus. D’aquesta manera, els pendents de via poden tenir un pendent superior. D’altra banda, les millores de les tècniques constructives respecte a l’any 2000 han permès millorar les previsions del conveni de l’any 2006. Així, s’ha pogut fer un projecte nou i molt millor per a la ciutat, en comptes de l’actualització prevista del projecte de l’any 2000. És un canvi molt positiu i que valorem molt favorablement.
Els grups d'ICV-EUiA i ERC considerem que, pel que fa al finançament, hi ha noves condicions substancialment millors que permeten també revisar els acords del conveni de 2006 i replantejar-los des d’un punt de vista de la lògica competencial i de l’interès general de la nostra ciutat.
L’aprovació en referèndum del nou Estatut de Catalunya el 18 de juny de 2006 situa la gestió dels ferrocarrils de rodalies en un escenari impensable en els llargs anys de negociació i mobilització previs a la signatura del conveni subscrit a Madrid només tres dies abans.
En el marc del desenvolupament de l’Estatut, es va procedir al traspàs a la Generalitat de la competència de la gestió del servei de rodalies de Renfe. Aquesta gestió ja s’ha fet efectiva, en data d’1 de gener de 2010.
Pel que fa al traspàs de les infrastructures, la Generalitat va reclamar legítimament al Govern de l’Estat una inversió prèvia en la xarxa per tal de situar-la en un punt zero que permetés un traspàs en condicions al Govern de Catalunya. En aquest sentit, el Ministeri de Foment va presentar públicament, el 20 de febrer de 2009, el Pla d’Inversions de Rodalies de Barcelona per al període 2008-2015, per un import total de 4.000 milions d’euros.
El desenvolupament de l’Estatut de 2006 ha fet possible, doncs, acords i compromisos entre els dos gestors de la xarxa ferroviària de rodalies (Estat i Generalitat) i una clarificació de les responsabilitats i competències d’ambdues administracions. És evident, d’altra banda, que en aquesta positiva clarificació competencial no hi ha cap responsabilitat en cap cas per a l’administració local.
En el nostre cas concret, els grups sotasignants considerem que, en l’acord entre administracions pel que fa a les inversions i la gestió de la xarxa de rodalies de Barcelona, s’ha de resituar el conveni de juny de 2006, ja que és evident que l’Ajuntament de Sant Feliu no té cap responsabilitat competencial en l’escenari, ja afortunadament clarificat, de la gestió de la xarxa ferroviària.
Considerem, per tant, que de la mateixa manera que els nous escenaris tècnics han permès revisar i millorar el projecte d’obres, els nous escenaris polítics i competencials han de permetre també revisar i millorar el finançament del soterrament.
Es per tots aquests motius exposats que els grups municipals d’ICV-EUiA i d'ERC proposem al ple l’adopció dels següents
ACORDS
Primer.- Instar als governs de l’Estat i de la Generalitat a revisar la font de finançament del soterrament acordada en el conveni del 16 de juny de 2006 i a resituar-la en el marc del Pla d’Inversions de Rodalies de Barcelona 2008-2015 presentat pel Ministeri de Foment el 20 de febrer de 2009.
Segon.- Trametre aquest acord a tots els grups del Parlament de Catalunya, del Congrés de Diputats i del Senat, al Ministeri de Foment, al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, als mitjans de comunicació i a totes les entitats de la ciutat.
Sant Feliu de Llobregat, 23 de març de 2010.
Aquesta moció va ser rebutjada per PSC, CiU i PP. Els arguments per donar-hi suport, crec que estan exposats en els antecedents. Els arguments per rebutjar-la, suposo que els explicaran els partits de l'equip de govern.
I jo, com sempre, disposat a parlar sobre la qüestió comentant-la en aquest espai de reflexió i participació sobre Sant Feliu que és aquest bloc.
El soterrament de les vies a Sant Feliu és una aspiració legítima, històrica i unitària de la nostra ciutat, que s’ha debatut reiteradament en aquest ple i que ha mobilitzat socialment la nostra ciutadania des de fa anys.
El conveni subscrit a Madrid el 15 de juny de 2006 entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i l’Ajuntament i la seva posterior aprovació per unanimitat en el ple extraordinari del 21 de juny de 2006 culmina una etapa molt prolongada de negociacions entre les tres administracions.
En aquell conveni, s’explicitaven acords respecte al projecte d’obres i respecte al finançament. Pel que fa a les obres, es va acordar actualitzar el projecte redactat pel Ministeri de Foment l’any 2000. Pel que fa al finançament, es va acordar que l’Estat pagaria el 50% i l’Ajuntament i la Generalitat pagarien conjuntament l’altre 50%.
En els quatre anys posteriors a la signatura del conveni, els grups sotasignants considerem que moltes coses han canviat i que ho han fet molt substancialment.
El canvi en la planificació ferroviària de passatgers i de mercaderies ha permès que per la nostra ciutat ja no hi passin trens d’aquest segon tipus. D’aquesta manera, els pendents de via poden tenir un pendent superior. D’altra banda, les millores de les tècniques constructives respecte a l’any 2000 han permès millorar les previsions del conveni de l’any 2006. Així, s’ha pogut fer un projecte nou i molt millor per a la ciutat, en comptes de l’actualització prevista del projecte de l’any 2000. És un canvi molt positiu i que valorem molt favorablement.
Els grups d'ICV-EUiA i ERC considerem que, pel que fa al finançament, hi ha noves condicions substancialment millors que permeten també revisar els acords del conveni de 2006 i replantejar-los des d’un punt de vista de la lògica competencial i de l’interès general de la nostra ciutat.
L’aprovació en referèndum del nou Estatut de Catalunya el 18 de juny de 2006 situa la gestió dels ferrocarrils de rodalies en un escenari impensable en els llargs anys de negociació i mobilització previs a la signatura del conveni subscrit a Madrid només tres dies abans.
En el marc del desenvolupament de l’Estatut, es va procedir al traspàs a la Generalitat de la competència de la gestió del servei de rodalies de Renfe. Aquesta gestió ja s’ha fet efectiva, en data d’1 de gener de 2010.
Pel que fa al traspàs de les infrastructures, la Generalitat va reclamar legítimament al Govern de l’Estat una inversió prèvia en la xarxa per tal de situar-la en un punt zero que permetés un traspàs en condicions al Govern de Catalunya. En aquest sentit, el Ministeri de Foment va presentar públicament, el 20 de febrer de 2009, el Pla d’Inversions de Rodalies de Barcelona per al període 2008-2015, per un import total de 4.000 milions d’euros.
El desenvolupament de l’Estatut de 2006 ha fet possible, doncs, acords i compromisos entre els dos gestors de la xarxa ferroviària de rodalies (Estat i Generalitat) i una clarificació de les responsabilitats i competències d’ambdues administracions. És evident, d’altra banda, que en aquesta positiva clarificació competencial no hi ha cap responsabilitat en cap cas per a l’administració local.
En el nostre cas concret, els grups sotasignants considerem que, en l’acord entre administracions pel que fa a les inversions i la gestió de la xarxa de rodalies de Barcelona, s’ha de resituar el conveni de juny de 2006, ja que és evident que l’Ajuntament de Sant Feliu no té cap responsabilitat competencial en l’escenari, ja afortunadament clarificat, de la gestió de la xarxa ferroviària.
Considerem, per tant, que de la mateixa manera que els nous escenaris tècnics han permès revisar i millorar el projecte d’obres, els nous escenaris polítics i competencials han de permetre també revisar i millorar el finançament del soterrament.
Es per tots aquests motius exposats que els grups municipals d’ICV-EUiA i d'ERC proposem al ple l’adopció dels següents
ACORDS
Primer.- Instar als governs de l’Estat i de la Generalitat a revisar la font de finançament del soterrament acordada en el conveni del 16 de juny de 2006 i a resituar-la en el marc del Pla d’Inversions de Rodalies de Barcelona 2008-2015 presentat pel Ministeri de Foment el 20 de febrer de 2009.
Segon.- Trametre aquest acord a tots els grups del Parlament de Catalunya, del Congrés de Diputats i del Senat, al Ministeri de Foment, al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, als mitjans de comunicació i a totes les entitats de la ciutat.
Sant Feliu de Llobregat, 23 de març de 2010.
Aquesta moció va ser rebutjada per PSC, CiU i PP. Els arguments per donar-hi suport, crec que estan exposats en els antecedents. Els arguments per rebutjar-la, suposo que els explicaran els partits de l'equip de govern.
I jo, com sempre, disposat a parlar sobre la qüestió comentant-la en aquest espai de reflexió i participació sobre Sant Feliu que és aquest bloc.
Comentaris
Creo que ahora más que nunca el acuerdo económico del soterramiento de las vías del tren debe revisarse. Es más que evidente que las condiciones en las que se llegó al mismo ni son las que eran ni están encuadradas en la nueva realidad a la que sumamos hoy mismo, día 7-4-2010 el anuncio por parte del presidente del gobierno, José Luis Rodríguez Zapatero y del ministro de Fomento, José Blanco, de un nuevo Plan de Infraestructuras donde están listos para invertirse 17.000 M€ y donde primará el ferrocarril sobre los demás transportes.
Creo que si el soterramiento de Sant Feliu afecta de manera elemental a las cercanías de barcelona, a las líneas de interés general y las condiciones son las que son, es Fomento quien debe asumir el coste.
Es más, lo que deberíamos estar ya mirando, dado que el citado ministro José Blanco cuando se le ha preguntado por el asunto, ya lo ha visto con buenos ojos, es la opción por la cual bajo la Avenida Diagonal se puede estar gestando la creación de un potentísimo corredor de cercanías que cambiaría el panorama ferroviario actual completamente decadente hacia uno absolutamente prometedor.
En este punto nuestro soterramiento debería quedar encarado a la posibilidad de que las vías de ese corredor de Diagonal no quedasen relegadas al despilfarro de construir un túnel así únicamente para llevar la línea C3 a Castelldefels, como se ha estado filtrando, sino que a dicho corredor se le puedan añadir desde el Baix Llobregat las vías de los FGC procedentes de la margen derecha más las vías de Renfe procedentes de la margen izquierda.
Un túnel bajo la Diagonal que cruzase Barcelona de punta a punta y de un mínimo de 4 vías donde hubiese una previsión para hacerlo con traviesas polivalentes para contener en la infraestructura diferentes anchos de vía y tensionados de catenaria revitalizaría completamente la red de cercanías y haría posible que desde Sant Feliu se entrase a Barcelona por la principal arteria. Y además ello daría opcón a pasar por los actuales túneles de Pza. Cataluña y Aragón de servicios directos y semidirectos que agilizarían las conexiones de las ciudades dela 2ª corona sin entorpecer las circulaciones ferroviarias de la 1ª.
Imaginemos qué futuro tendríamos con un soterramiento completo como el que habrá y con una L3 con 3 paradas sumada a servicios que entrasen en barcelona bajo la Diagonal.
¿Está Sant Feliu al tanto de estas noticias? ¿estamos preparados para el futuro? ¿qué ideas existen en IC-V, por ejemplo, al respecto de estos temas?
Sergio J.
Disculpa en primer lugar mi tardanza en comentar tu comentario: sobrecarga de trabajo y ordenador en boxes.
Déjame preguntarte por tu pàgina webm que tengo recomendada como enlace y que supongo que debes haber trasladado. ¿Dónde debo redireccionar mi enlace actual?
En lo que se refiere a tu comentario, desde el 7 de abril hasta ahora ha aparecido ya el primer avance del Plan director de infraestructuras de la ATM, para el período 2009-18. Por lo que te comentaba antes, no he tenido tiempo de abordar a fondo el contenido del PDI, pero en ICV tenemos programada una jornada comarcal sobre movilidad en la que espero (y quiero!) entrar a fondo en un tema tan absolutamente fundamental.
¡Y muchas gracias, Sergio, por tu incansable labor por la mejora del transporte público, como pudimos ver en tu intervención reciente en El Periódico!
Un abrazo.
jsj