Soterrament: el temps ha millorat el projecte, el temps ha de millorar el finançament.
En el marc del nou Estatut i del traspàs de rodalies de Renfe a la Generalitat, Sant Feliu pot tenir i ha de lluitar per un finançament millor i més just del soterrament.
La publicació en el BOE del 22 de febrer de l’aprovació de l’estudi informatiu sobre el projecte del soterrament ens obliga a fer una reflexió a fons sobre el seu finançament. Inicialment, tenim dos mesos per fer-ho: els dos mesos que la resolució estableix com a termini per pronunciar-se sobre el seu contingut, que inclou el finançament.
En aquest sentit, la resolució 4ª del Ministeri és clara: s’ha d’aplicar el que es va signar en el conveni de 2006. I el Ministeri fa bé de mantenir aquesta posició: si ningú no diu res per revisar aquell acord, és l’únic text institucional que exposa decisions sobre el tema. El que cal, doncs, és argumentar per què cal revisar aquell acord. Cal parlar-ne a la ciutat, i cal prendre un acord a la seva principal institució de govern, el ple municipal.
Què deia el conveni del 15 de juny de 2006?
El Ministeri de Foment, el Departament de Politica Territorial i Obres Públiques i l’Ajuntament de Sant Feliu van signar el 15 de juny de 2006 un conveni que establia:
a) pel que fa al projecte:
- característiques: el conveni preveia un túnel de 1.400 metres, i partir del projecte constructiu elaborat pel Ministeri de Foment l’any 2000. No considerava, per tant, el soterrament complet. Es feia, a més, en obres a cel obert al llarg de tot el recorregut.
- cost: 51M€, estimació de cost en valors de l’any 2000.
b) pel que fa al finançament:
- obra ferroviària: el 50% del cost del soterrament l’ha de pagar el Ministeri, i l’altre 50%, de forma conjunta entre la Generalitat i l’Ajuntament.
- obres d’urbanització de la superfície: les paga l’Ajuntament, tret de les d’implantació del tramvia, que corresponen a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
Què diu l’estudi informatiu aprovat pel Ministeri el 22 de febrer de 2010?
Tres anys i mig després, hi ha hagut canvis significatius pel que fa al projecte. La solució final adoptada pel Ministeri i que ja té l’informe mediambiental positiu, estableix:
a) pel que fa al projecte:
- característiques: el projecte crearà un túnel de 1.545 metres i es farà de nou. Inclourà el soterrament complet i, a més, es farà gairebé tot amb tuneladora.
- cost: 97M€, estimació de cost en valors de l’any 2009.
b) pel que fa al finançament:- estableix que és d’aplicació el que es va aprovar al conveni del 15 de juny de 2006.
Per què, amb el temps, s’ha millorat el projecte?
Crec que hi ha hagut dos factors a tenir en compte. D’una banda, la insistència del moviment veïnal per aconseguir el soterrament complet, com es va posar de manifest amb tota claredat en les jornades de l’1 i 2 de desembre de 2007 al Palau Falguera.
D’altra banda, una decisió estratègica fonamental del Ministeri de Foment i la Generalitat sobre la circulació de mercaderies en la xarxa ferroviària metropolitana. La creació del ramal ferroviari entre Castellbisbal i la Zona Franca que transcorre paral•lel a l’AVE ha fet possible la desaparició del tràfic de mercaderies per Sant Feliu. D’aquesta manera, els pendents de les vies poden lleugerament superiors (del 2 al 4 per mil). Això fa que el soterrament complet pugui ser una realitat.
D’altra banda, les millores de les tècniques constructives faran que les incidències o les molèsties de les obres a la ciutat siguin molt menors, ja que en molts trams transcorreran íntegrament en el subsòl.
Crec que, amb tota raó, hem canviat el que es preveia el 2006 per millorar-lo a partir de les noves circumstàncies que s’han creat des d’aleshores. És per això que, tal com repetim des d’ICV-EUiA, el temps ha millorat el projecte.
Per què, amb el temps, s’ha de millorar el finançament?
ICV-EUiA estem convençuts que, de la mateixa manera que hem canviat el projecte per millorar-lo atenent a noves circumstàncies, hem de canviar les previsions de finançament per millorar-les atenent a les noves circumstàncies.
Quines són aquestes noves circumstàncies? D’una banda, l’Estatut d’Autonomia de Catalunya de 2006. Com és sabut, per a ICV-EUiA és un text fonamental, que reivindiquem com a molt positiu per a Catalunya i que recull el suport explícit i majoritari del poble català. El nostre Estatut es va votar en referèndum només tres dies després de la signatura del conveni del soterrament. El conveni, doncs, recull anys de treball previ en el marc de l’Estatut de 1979. Avui, en 2010, hem de prendre decisions en el marc de l’Estatut de 2006.
De l’altra, i més important, el Pla d’inversions en la Xarxa de Rodalies de Barcelona 2008-2015 per valor de 4.000M€ que va anunciar el Ministeri de Foment ara fa tot just un any (Nota de premsa del Ministeri, 20/02/09) i que és la condició prèvia per al traspàs de rodalies a la Generalitat de Catalunya. ICV-EUiA defensem amb tota claredat que el finançament del soterrament s’ha d’emmarcar en aquest pla. Estem convençuts que, en un marc d’acord entre Generalitat i Estat per a la gestió de la xarxa ferroviària de rodalies, són les administracions responsables de les infraestructures ferroviàries qui han de finançar-ne completament les inversions.
Cal que la ciutadania i l’ajuntament es pronunciïn clarament per una millora del finançament del soterrament.
ICV-EUiA considerem evident doncs, que el temps ha permès una millora del projecte i ara ha de permetre una millora del finançament.
Però no és suficient que la nostra coalició n’estigui convençuda. Cal que hi hagi una opinió pública majoritària a Sant Feliu que comparteixi aquest punt de vista i, lluitant per l’interès general de la ciutat, provoqui que l’Ajuntament faci una nova proposta per al finançament del soterrament, en el marc del nou Estatut i del Pla 2008-15 d’inversions de l’Estat en la xarxa metropolitana de Barcelona.
Sens dubte, faran falta moltes veus per fer arribar aquest missatge a cada barri, a cada racó de Sant Feliu, per convèncer de la importància del tema i de la conveniència d’aquesta proposta a tots els nostres conciutadans.
Cal que siguem moltes persones les que, des d’ara i a tot arreu, expliquem i defensem que el temps ha millorat el projecte del soterrament, i el temps ha de millorar-ne el finançament.
La publicació en el BOE del 22 de febrer de l’aprovació de l’estudi informatiu sobre el projecte del soterrament ens obliga a fer una reflexió a fons sobre el seu finançament. Inicialment, tenim dos mesos per fer-ho: els dos mesos que la resolució estableix com a termini per pronunciar-se sobre el seu contingut, que inclou el finançament.
En aquest sentit, la resolució 4ª del Ministeri és clara: s’ha d’aplicar el que es va signar en el conveni de 2006. I el Ministeri fa bé de mantenir aquesta posició: si ningú no diu res per revisar aquell acord, és l’únic text institucional que exposa decisions sobre el tema. El que cal, doncs, és argumentar per què cal revisar aquell acord. Cal parlar-ne a la ciutat, i cal prendre un acord a la seva principal institució de govern, el ple municipal.
Què deia el conveni del 15 de juny de 2006?
El Ministeri de Foment, el Departament de Politica Territorial i Obres Públiques i l’Ajuntament de Sant Feliu van signar el 15 de juny de 2006 un conveni que establia:
a) pel que fa al projecte:
- característiques: el conveni preveia un túnel de 1.400 metres, i partir del projecte constructiu elaborat pel Ministeri de Foment l’any 2000. No considerava, per tant, el soterrament complet. Es feia, a més, en obres a cel obert al llarg de tot el recorregut.
- cost: 51M€, estimació de cost en valors de l’any 2000.
b) pel que fa al finançament:
- obra ferroviària: el 50% del cost del soterrament l’ha de pagar el Ministeri, i l’altre 50%, de forma conjunta entre la Generalitat i l’Ajuntament.
- obres d’urbanització de la superfície: les paga l’Ajuntament, tret de les d’implantació del tramvia, que corresponen a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
Què diu l’estudi informatiu aprovat pel Ministeri el 22 de febrer de 2010?
Tres anys i mig després, hi ha hagut canvis significatius pel que fa al projecte. La solució final adoptada pel Ministeri i que ja té l’informe mediambiental positiu, estableix:
a) pel que fa al projecte:
- característiques: el projecte crearà un túnel de 1.545 metres i es farà de nou. Inclourà el soterrament complet i, a més, es farà gairebé tot amb tuneladora.
- cost: 97M€, estimació de cost en valors de l’any 2009.
b) pel que fa al finançament:- estableix que és d’aplicació el que es va aprovar al conveni del 15 de juny de 2006.
Per què, amb el temps, s’ha millorat el projecte?
Crec que hi ha hagut dos factors a tenir en compte. D’una banda, la insistència del moviment veïnal per aconseguir el soterrament complet, com es va posar de manifest amb tota claredat en les jornades de l’1 i 2 de desembre de 2007 al Palau Falguera.
D’altra banda, una decisió estratègica fonamental del Ministeri de Foment i la Generalitat sobre la circulació de mercaderies en la xarxa ferroviària metropolitana. La creació del ramal ferroviari entre Castellbisbal i la Zona Franca que transcorre paral•lel a l’AVE ha fet possible la desaparició del tràfic de mercaderies per Sant Feliu. D’aquesta manera, els pendents de les vies poden lleugerament superiors (del 2 al 4 per mil). Això fa que el soterrament complet pugui ser una realitat.
D’altra banda, les millores de les tècniques constructives faran que les incidències o les molèsties de les obres a la ciutat siguin molt menors, ja que en molts trams transcorreran íntegrament en el subsòl.
Crec que, amb tota raó, hem canviat el que es preveia el 2006 per millorar-lo a partir de les noves circumstàncies que s’han creat des d’aleshores. És per això que, tal com repetim des d’ICV-EUiA, el temps ha millorat el projecte.
Per què, amb el temps, s’ha de millorar el finançament?
ICV-EUiA estem convençuts que, de la mateixa manera que hem canviat el projecte per millorar-lo atenent a noves circumstàncies, hem de canviar les previsions de finançament per millorar-les atenent a les noves circumstàncies.
Quines són aquestes noves circumstàncies? D’una banda, l’Estatut d’Autonomia de Catalunya de 2006. Com és sabut, per a ICV-EUiA és un text fonamental, que reivindiquem com a molt positiu per a Catalunya i que recull el suport explícit i majoritari del poble català. El nostre Estatut es va votar en referèndum només tres dies després de la signatura del conveni del soterrament. El conveni, doncs, recull anys de treball previ en el marc de l’Estatut de 1979. Avui, en 2010, hem de prendre decisions en el marc de l’Estatut de 2006.
De l’altra, i més important, el Pla d’inversions en la Xarxa de Rodalies de Barcelona 2008-2015 per valor de 4.000M€ que va anunciar el Ministeri de Foment ara fa tot just un any (Nota de premsa del Ministeri, 20/02/09) i que és la condició prèvia per al traspàs de rodalies a la Generalitat de Catalunya. ICV-EUiA defensem amb tota claredat que el finançament del soterrament s’ha d’emmarcar en aquest pla. Estem convençuts que, en un marc d’acord entre Generalitat i Estat per a la gestió de la xarxa ferroviària de rodalies, són les administracions responsables de les infraestructures ferroviàries qui han de finançar-ne completament les inversions.
Cal que la ciutadania i l’ajuntament es pronunciïn clarament per una millora del finançament del soterrament.
ICV-EUiA considerem evident doncs, que el temps ha permès una millora del projecte i ara ha de permetre una millora del finançament.
Però no és suficient que la nostra coalició n’estigui convençuda. Cal que hi hagi una opinió pública majoritària a Sant Feliu que comparteixi aquest punt de vista i, lluitant per l’interès general de la ciutat, provoqui que l’Ajuntament faci una nova proposta per al finançament del soterrament, en el marc del nou Estatut i del Pla 2008-15 d’inversions de l’Estat en la xarxa metropolitana de Barcelona.
Sens dubte, faran falta moltes veus per fer arribar aquest missatge a cada barri, a cada racó de Sant Feliu, per convèncer de la importància del tema i de la conveniència d’aquesta proposta a tots els nostres conciutadans.
Cal que siguem moltes persones les que, des d’ara i a tot arreu, expliquem i defensem que el temps ha millorat el projecte del soterrament, i el temps ha de millorar-ne el finançament.
Comentaris