Vázquez, Burgui i el Metro a Sant Feliu: "Més val això que res".
Ahir vam tenir un ple extraordinari per parlar d'un tema fonamental a mig i llarg termini per a la nostra ciutat: l'arribada del Metro. Tal com ho veig, va ser un ple estrany. Crec que planava en l'ambient alguna cosa que es rumoreja intensament a Sant Feliu i que és probable que tingui un desenllaç proper.
L'ordre del dia era d'allò més simple:
1. PSC i CiU aproven la proposta de la Generalitat que el Metro tingui dues parades a Sant Feliu: davant el Palau d'Esports i a la plaça Laujar de Andarax.
2. ICV-EUiA i ERC fem una proposta alternativa que considerem millor: tres parades a Mas Lluí, estació i Falguera.
3. Intervenció dels representants del moviment veïnal demanant el que consideren el millor traçat per a Sant Feliu: Mas Lluí, estació i Falguera
Amb una victòria pírrica, de 11 vots sobre 21, Sant Feliu tindrà el traçat de Metro que el DPTOP té al cap des del principi, que ens fa anar de Sant Feliu a Sant Just fent un tour per Sant Joan, on hi haurà transbordament al tren, transbordament que Sant Feliu, com a capital de comarca i seu de diversos serveis públics que corresponen a molts ajuntaments, no tindrà. Inexplicablement per al comú dels mortals, inconfessablement explicable per als qui intuïm el joc d'influències i pressions que hi ha darrera d'algunes decisions.
En castellà es diu "Más vale algo que nada". A la nota de premsa d'avui de l'Ajuntament, es llegeix textualment: "L’alcalde va remarcar que “el traçat del metro proposat per la Generalitat, encara que no sigui el més idoni per a tothom, és el que ara mateix està aprovat".
Anem a pams. El dia que l'equip de govern accepti que els plens es puguin seguir directament per Internet (res, només una webcam...), tothom hauria pogut veure l'explicació poc convincent que va fer el regidor d'Urbanisme, Xavier Alegre, del traçat que finalment vam aprovar (aquest que ja saben d'entrada que no és el més idoni).
Tot seguit, jo mateix, en nom del Grup d'ICV-EUiA, vaig exposar molt breument les al·legacions que ja vaig resumir en un altre escrit. Però vam voler destacar dues altres qüestions, al nostre parer molt més importants:
1. No parlem només d'unes parades en una línia. Parlem de com es construeix ciutat a partir dels serveis públics, de com es defineix una política pública per a la reducció de la circulació en vehicle privat i la millora de la qualitat de l'aire i, especialment, de com es decideixen ambdues coses.
2. Creiem que la proposta que defensem és millor que la que CiU i PSC accepten obedientment, però ni tan sols pretenem que sigui la millor! La millor proposta possible ha de sorgir d'un diàleg amb les administracions a partir de la voluntat política de donar informació completa, temps suficient i la paraula a les entitats i ciutadans interessats.
En tercer lloc, en Carles Soriano, en nom d'ERC, va fer una defensa molt sentida i meritòria de l'obligació dels regidors de complir els seus compromisos amb la ciutadania (Esquerra portava, com nosaltres, aquesta proposta al seu programa electoral del 2007) i de fer sempre el que es considera millor per a Sant Feliu, encara que això generi contradiccions ja sigui en l'Ajuntament o en el Govern de la Generalitat, del qual tant ERC com nosaltres formem part. ERC és coresponsable amb nosaltres de la proposta presentada, en un gest de fidelitat a la ciutat i a les seves conviccions que cal reconèixer i valorar.
En quart lloc, en Sergi Jiménez, en nom del PP, va expressar la seva voluntat de donar suport al que, en consciència, creia millor per a Sant Feliu, i de votar, per tant, a favor que el Metro arribi al Mas Lluí.
Finalment, Pedro Martínez, com a portaveu de la "Plataforma Progressem amb Metro" i de les associacions de veïns de la ciutat, va fer un repàs documentat de la seva lluita pel Metro des de l'any 2000 i la seva valoració final que la proposta aprovada no satisfà les aspiracions del moviment veïnal i dels usuaris futurs del Metro.
Del Grup municipal de CiU, ningú no va badar boca: deu ser que el PSC té onze regidores i regidors.
Xavier Alegre va voler replicar sense fortuna totes les intervencions que, de forma argumentada, mostraven la seva inconformitat amb el que s'estava aprovant. L'alcalde va haver de prendre la paraula per donar un repàs a la història d'Iniciativa, quan el que volíem sentir era simplement una explicació convincent de per què creuen que la proposta de Metro que defensen és millor per a Sant Feliu. Semblava cansat i nerviós, molt poc convincent: "És compètència de la Generalitat, ja està aprovat i Sant Feliu no pot perdre més temps", insistia una i una altra vegada.
No va servir de res replicar que això no és cert. No aprovem un projecte executiu per fer immediatament les obres, sinó un estudi de traçat. És a dir, no hi ha cap projecte acabat que endarrerim amb greus conseqüències. Dir, d'altra banda, que exposar i defensar públicament les pròpies opinions en un període d'exposició públic fa perdre temps, és carregar-se els mateixos fonaments de la democràcia: us consultem perquè calleu i assentiu, en cas contrari només feu que portar problemes. Increïble, impresentable...
I sí, és un estudi de traçats que presenta la Generalitat, i és evident que si l'Ajuntament no el comparteix li crea una situació incòmoda i li força a un diàleg que potser no l'entusiasma. Però un Ajuntament fort i arrelat a la seva ciutadania no es caracteritza per una dòcil i disciplinada obediència per acceptar allò que altres diuen, sinó per alçar la veu de forma alta i clara per dir allò en què creu, avalat pel màxim consens ciutadà i polític a Sant Feliu. Encara que, finalment, pugui no sortir-se'n.
I és que, després de dues hores de debat, sé el que Vázquez i Burguin van aprovar, però encara no sé que és el que ells consideren el més idoni per a la ciutat que, ara com ara, governen.
L'ordre del dia era d'allò més simple:
1. PSC i CiU aproven la proposta de la Generalitat que el Metro tingui dues parades a Sant Feliu: davant el Palau d'Esports i a la plaça Laujar de Andarax.
2. ICV-EUiA i ERC fem una proposta alternativa que considerem millor: tres parades a Mas Lluí, estació i Falguera.
3. Intervenció dels representants del moviment veïnal demanant el que consideren el millor traçat per a Sant Feliu: Mas Lluí, estació i Falguera
Amb una victòria pírrica, de 11 vots sobre 21, Sant Feliu tindrà el traçat de Metro que el DPTOP té al cap des del principi, que ens fa anar de Sant Feliu a Sant Just fent un tour per Sant Joan, on hi haurà transbordament al tren, transbordament que Sant Feliu, com a capital de comarca i seu de diversos serveis públics que corresponen a molts ajuntaments, no tindrà. Inexplicablement per al comú dels mortals, inconfessablement explicable per als qui intuïm el joc d'influències i pressions que hi ha darrera d'algunes decisions.
En castellà es diu "Más vale algo que nada". A la nota de premsa d'avui de l'Ajuntament, es llegeix textualment: "L’alcalde va remarcar que “el traçat del metro proposat per la Generalitat, encara que no sigui el més idoni per a tothom, és el que ara mateix està aprovat".
Anem a pams. El dia que l'equip de govern accepti que els plens es puguin seguir directament per Internet (res, només una webcam...), tothom hauria pogut veure l'explicació poc convincent que va fer el regidor d'Urbanisme, Xavier Alegre, del traçat que finalment vam aprovar (aquest que ja saben d'entrada que no és el més idoni).
Tot seguit, jo mateix, en nom del Grup d'ICV-EUiA, vaig exposar molt breument les al·legacions que ja vaig resumir en un altre escrit. Però vam voler destacar dues altres qüestions, al nostre parer molt més importants:
1. No parlem només d'unes parades en una línia. Parlem de com es construeix ciutat a partir dels serveis públics, de com es defineix una política pública per a la reducció de la circulació en vehicle privat i la millora de la qualitat de l'aire i, especialment, de com es decideixen ambdues coses.
2. Creiem que la proposta que defensem és millor que la que CiU i PSC accepten obedientment, però ni tan sols pretenem que sigui la millor! La millor proposta possible ha de sorgir d'un diàleg amb les administracions a partir de la voluntat política de donar informació completa, temps suficient i la paraula a les entitats i ciutadans interessats.
En tercer lloc, en Carles Soriano, en nom d'ERC, va fer una defensa molt sentida i meritòria de l'obligació dels regidors de complir els seus compromisos amb la ciutadania (Esquerra portava, com nosaltres, aquesta proposta al seu programa electoral del 2007) i de fer sempre el que es considera millor per a Sant Feliu, encara que això generi contradiccions ja sigui en l'Ajuntament o en el Govern de la Generalitat, del qual tant ERC com nosaltres formem part. ERC és coresponsable amb nosaltres de la proposta presentada, en un gest de fidelitat a la ciutat i a les seves conviccions que cal reconèixer i valorar.
En quart lloc, en Sergi Jiménez, en nom del PP, va expressar la seva voluntat de donar suport al que, en consciència, creia millor per a Sant Feliu, i de votar, per tant, a favor que el Metro arribi al Mas Lluí.
Finalment, Pedro Martínez, com a portaveu de la "Plataforma Progressem amb Metro" i de les associacions de veïns de la ciutat, va fer un repàs documentat de la seva lluita pel Metro des de l'any 2000 i la seva valoració final que la proposta aprovada no satisfà les aspiracions del moviment veïnal i dels usuaris futurs del Metro.
Del Grup municipal de CiU, ningú no va badar boca: deu ser que el PSC té onze regidores i regidors.
Xavier Alegre va voler replicar sense fortuna totes les intervencions que, de forma argumentada, mostraven la seva inconformitat amb el que s'estava aprovant. L'alcalde va haver de prendre la paraula per donar un repàs a la història d'Iniciativa, quan el que volíem sentir era simplement una explicació convincent de per què creuen que la proposta de Metro que defensen és millor per a Sant Feliu. Semblava cansat i nerviós, molt poc convincent: "És compètència de la Generalitat, ja està aprovat i Sant Feliu no pot perdre més temps", insistia una i una altra vegada.
No va servir de res replicar que això no és cert. No aprovem un projecte executiu per fer immediatament les obres, sinó un estudi de traçat. És a dir, no hi ha cap projecte acabat que endarrerim amb greus conseqüències. Dir, d'altra banda, que exposar i defensar públicament les pròpies opinions en un període d'exposició públic fa perdre temps, és carregar-se els mateixos fonaments de la democràcia: us consultem perquè calleu i assentiu, en cas contrari només feu que portar problemes. Increïble, impresentable...
I sí, és un estudi de traçats que presenta la Generalitat, i és evident que si l'Ajuntament no el comparteix li crea una situació incòmoda i li força a un diàleg que potser no l'entusiasma. Però un Ajuntament fort i arrelat a la seva ciutadania no es caracteritza per una dòcil i disciplinada obediència per acceptar allò que altres diuen, sinó per alçar la veu de forma alta i clara per dir allò en què creu, avalat pel màxim consens ciutadà i polític a Sant Feliu. Encara que, finalment, pugui no sortir-se'n.
I és que, després de dues hores de debat, sé el que Vázquez i Burguin van aprovar, però encara no sé que és el que ells consideren el més idoni per a la ciutat que, ara com ara, governen.
Comentaris