Estació i tramvia.

 

 

La consulta del soterrament ja està definitivament i afortunadament en marxa. Moltes persones i col·lectius desitgem una alta participació i ens impliquem a fons per aconseguir-ho. Però algunes persones manifesten que no votaran perquè no estan d'acord amb dos punts que consideren centrals: que no es conservi l'edifici de 1854 de l'estació i que es soterrin les vies del tren per posar les vies del tramvia. A la mateixa enquesta del Fet a Sant Feliu es constata un sector de gent amb aquesta decisió de no votar. A les xarxes socials observo algunes veus que desacrediten la consulta i criden a no participar-hi. Aquest article s'adreça a qui tingui dubtes en aquest sentit, amb l'objectiu explícit que es decanti per votar quin és el Sant Feliu que vol per a les properes dècades. 
 
Per què no ha estat possible el manteniment de l'edifici de 1854? 
Responc directament i després m'explico: perquè el cost econòmic de fer el soterrament a la profunditat necessària per no posar en risc l'estació i per salvar les infraestructures del subsòl (especialment la canalització subterrània de la Riera de la Salut feta a finals dels anys noranta) era inassumible pels governs de l'Estat i de la Generalitat. No es tracta, com simplifiquen frívolament algunes persones, que tots "els polítics" de tots els consistoris des de fa anys i panys siguin insensibles amb el patrimoni. Es tracta, malauradament, que la realitat de les infraestructures existents (ara parlaré de la canalització de la Riera de la Salut) obliga al traçat adoptat al primer projecte del Ministeri de Foment de l'any 2000 i al projecte definitivament aprovat i ja en fase d'obres de 2010, i que la realitat de l'edifici de l'estació (fonaments superficials i materials febles, l'estil de construcció de l'època) fa impossible la seva conservació en el marc d'aquest projecte. Res no impedeix la seva reconstrucció si així es vota en la consulta ciutadana, però la conservació de l'edifici original era impossible amb aquest projecte. 

"Doncs fem un altre projecte!", "doncs desviem les vies!", "doncs consultem i decidim si volem soterrar o enlairar!", he sentit i llegit aquests dies per part d'algunes persones. Desviar i enlairar són opcions descartades completament i conjuntament per Ajuntament i Generalitat des de finals dels anys vuitanta, quan es va optar pel soterrament com a millor i única opció per resoldre els diversos problemes generats per les vies del tren. No té ni tan sols una mica de gràcia que algú surti ara amb l'estirabot de "decidim si soterrem o enlairem". Més encara. L'obra pública més complexa, costosa i important que s'ha fet fins ara a Sant Feliu, la canalització de la Riera de la Salut, es va projectar i construir preveient en el futur el soterrament de les vies del tren. Amb aquesta finalitat, la canalització de la Riera es va fer a l'alçada dels ponts del carrer Constitució en forma de sifó, o de U si voleu, de manera que el tren passés en el futur per sobre de la canalització (per dintre de la U, si voleu). Aquesta decisió va ser clau per evitar ara un problema enorme, però va condicionar totalment el projecte de soterrament. 

Per fer possible la conservació de l'edifici de 1854, caldria un nou projecte de soterrament que passés per sota de la canalització de la Riera, a una profunditat molt més gran i amb les rampes d'entrada i de sortida molt més llargues, tant en direcció Molins com en direcció Sant Joan. Aquesta possibilitat no ha estat mai damunt cap taula pel cost desorbitat de l'obra... quan ens hem hagut de barallar durant molts anys perquè el Ministeri finalment aprovés el finançament del projecte aprovat al 2010 per les tres administracions públiques. Insisteixo i acabo aquest punt: rebutjo tota acusació d'insensibilitat amb l'edifici de l'estació dels ajuntaments presidits per Baltasar, Merino, Vázquez, Borrell, San José i Muñoz i reitero que el projecte ja en obres és l’únic viable tenint en compte les infraestructures subterrànies a Sant Feliu, molt especialment la canalització de la Riera de la Salut. Correspon ara a la ciutadania, en el marc de la consulta, decidir com Sant Feliu ha de preservar la memòria de l'edifici històric de la nostra estació des de 1854. 

I per què traieu unes vies per posar-ne unes altres? Per què no ho consulteu primer a la ciutadania? 
És ben sabut que, abans de la implantació del tramvia al 2004, hi va haver un moviment contrari a la nostra ciutat, coincidint amb la informació que ja hi havia un projecte de soterrament (l'inicial de 2000) i amb l'argument principal que era absurd treure unes vies per posar-ne unes altres. Molts defensàvem ja llavors el que tothom ja ha comprovat ara: el tramvia és el mitjà de transport públic de més capacitat i accessibilitat i de menor impacte ambiental, amb un nivell de seguretat vial equiparable als dels autobusos urbans. El Trambaix s'ha implantat a Sant Joan, Cornellà, Esplugues, l'Hospitalet i Barcelona sense generar barreres urbanes ni causar major accidentalitat. El tramvia ja és (juntament amb trens i metros) l'opció principal de transport públic a moltes ciutats europees per lluitar contra la contaminació i el canvi climàtic. Sant Just ja té el projecte perquè hi passi per Laureà Miró, Barcelona ja té el projecte perquè hi passi per la Diagonal. El tramvia s'implanta cada dia a més ciutats sense que generi barreres urbanes en cap d'elles. Clar que s'haurà d'esperar als semàfors i mirar a banda i banda quan hi hagi el tramvia... però com a qualsevol carrer per on passin cotxes i autobusos! 

I per què no ho consulteu, si tan segurs esteu que és tan bo per Sant Feliu? Doncs perquè, en totes les eleccions municipals des de les de 2003, tots els partits polítics de Sant Feliu amb representació a l'Ajuntament ens hem presentat proposant la implantació del tramvia, i els programes electorals són (o haurien de ser...) un contracte amb la ciutadania a qui representem que cal mantenir. No tindria sentit fer i defensar propostes, que siguin votades per la ciutadania en unes eleccions.... per després qüestionar les pròpies propostes en una consulta. Tots els partits tenim una visió de ciutat, i cal coherència amb aquesta visió, tant al govern com a l'oposició. En el model de ciutat que ha governat Sant Feliu des de l'esquerra i l'ecologisme, la prioritat del transport públic i la mobilitat sostenible ha estat molt clara, i hem estat sempre coherents en aquest tema. D'altra banda, el ple (és a dir, la representació democràtica de tota la ciutadania) ja ha pres per unanimitat molts acords aprovant la implantació del tramvia, des del conveni de juny de 2006 amb Estat i Generalitat essent alcalde Juan Antonio Vázquez, fins al conveni amb la Generalitat de desembre de 2018 essent alcalde jo mateix, amb la unanimitat d'ICV-EUiA, PSC, ERC, Junts per Catalunya, Ciutadans, PP i Veïns per Sant Feliu. 

Decisions aprovades per la ciutadania en les eleccions i aprovades democràticament pel ple municipal i per les institucions afectades tenen tota la legitimitat democràtica i no té sentit replantejar-les si no es dóna una causa de força major que obligui a fer-ho. És evident que hi pot haver un debat sobre els models i els límits de la participació, però en la meva opinió ni els drets humans es poden replantejar en cap urna ni els models de ciutat que obtenen suport majoritari en unes eleccions es poden replantejar després en una consulta. I això és el que han decidit legítimament tots els partits de Sant Feliu en relació a la prioritat del transport públic i la mobilitat sostenible, en relació al tramvia. 

Acabo i torno a adreçar-me a les persones indecises en la consulta que tindrà lloc fins al 21 d'aquest mes. Les obres del soterrament ja estan en marxa, i immediatament després, sense temps ni espais morts, un nou Sant Feliu sorgirà entorn d'una nova avinguda i de més d'una desena de carrers que s'uniran per primer cop en una ciutat definitivament unida. Vota, i que el teu vot decideixi i configuri el Sant Feliu definitivament unit, del futur. El teu Sant Feliu, el nostre Sant Feliu, per sempre

Comentaris

Publicat al Fet a Sant Feliu.
L'entrada va tenir 39 comentaris.
Aquí es poden consultar: https://www.fetasantfeliu.cat/opinio/105098/estacio-i-tramvia