En què consisteix la tarifació social a la piscina de l'Escorxador?
Recordo breument l'objectiu de la tarifació social: adequar el preu dels serveis municipals a la capacitat econòmica de les famílies, de manera que els preus variables assegurin que totes les famílies puguin fer ús de tots els serveis. És la idea que repeteixo de manera permanent: tot a l'abast de tothom. Crec que la idea és indiscutible. De fet, al ple municipal, amb vuit grups diferents (dos al govern i sis a l'oposició), la tarifació social s'aprova en línies generals per unanimitat. L'experiència de la tarifació social als serveis educatius (bressol i música) i d'atenció domiciliària ens demostra que així hem incorporat les famílies de rendes més baixes i hem avançat en equitat, sense perdre significativament famílies de rendes més altes per mantenir així la pluralitat.
Tota idea s'ha de portar, un cop decidida i acordada, a la pràctica. Quan vam començar amb la tarifació social de les escoles bressol (setembre de 2013), vam ser pioners i vam explorar camins pels quals cap ajuntament havia transitat. Vam tenir alguns dubtes de procediment i alguns errors de tramitació, que vam corregir immediatament. Posteriorment, vam anar aplicant millores, que culminaran el proper setembre canviant la tarifació per trams de renda a tarifació contínua. Amb aquest canvi, evitem el "salt per un euro", ja que amb una petita diferència d'ingressos familiars, es podia "pujar" o "baixar de tram" passant a preus que, en el cas de les bressols, podien tenir prop de 30€ al mes de diferència. Resumint: les idees de millora necessiten un primer moment d'aplicació i un procés posterior d'ajustaments i millores.
Una cosa similar ens passarà ara amb la tarifació social a la piscina de l'Escorxador.
La intenció és clara: abonaments a l'abast de tothom. I el calendari també és clar: aquest mateix estiu. Som conscients de la dificultat del canvi de model dels anys anteriors a un model de tarifació social, però estem convençuts que és el model a seguir. Per comparar, comencem amb la foto les tarifes de l'any 2016:
Al plantejar el nou model, érem conscients que el canvi de criteri de l'edat (carnet blau) afectaria als majors de 60 anys (com jo mateix, tal com vaig explicar en aquest article), però no vam calibrar bé la nova política de preus en els abonaments familiars. Així, vam aprovar a l'abril uns preus que han provocat reaccions negatives lògiques i que hem corregit al maig abans que s'obri el període de venda dels abonaments. Tot seguit els explico.
Una cosa similar ens passarà ara amb la tarifació social a la piscina de l'Escorxador.
La intenció és clara: abonaments a l'abast de tothom. I el calendari també és clar: aquest mateix estiu. Som conscients de la dificultat del canvi de model dels anys anteriors a un model de tarifació social, però estem convençuts que és el model a seguir. Per comparar, comencem amb la foto les tarifes de l'any 2016:
Els nous preus tenen en compte els mateixos dos paràmetres de tots els serveis en què s'aplica la tarifació social: els components de la família i els ingressos familiars, que es consulten a Hisenda prèvia autorització de la família. Si no s'autoritza la consulta, s'aplica la tarifa màxima. En funció de la renda, s'estableixen quatre trams, i en funció de les persones que compartiran l'abonament, es genera la taula següent:
Per entendre aquesta taula, primer cal entendre com es determinen els trams. De manera aproximada i en el cas d'una sola persona, es determinen així:
- Tram 1: menys d'1,5 vegades l'Índex de referència de suficiència de Catalunya (IRSC, barem fixat per la Generalitat de Catalunya). Aproximadament, menys de 12.000€bruts/any.
- Tram 2: entre 1,5 i 2,5 vegades l'IRSC, entre 12.000 i 20.000€bruts/any.
- Tram 3: entre 2,5 i 3,5 vegades l'IRSC, entre 20.000 i 28.000€bruts/any.
- Tram 4: més de 3,5 vegades l'IRSC, més de 28.000€bruts/any
Aquestes dades són per a una sola persona. S'han de concretar en una taula més àmplia segons els membres de la unitat familiar. A més, hi ha descomptes: 20% per carnet blau i 10% per fill/a amb discapacitat. Però per entendre-ho amb més claredat, res millor que uns quants exemples. Em centro en l'abonament familiar mensual, que és, de llarg, el més sol·licitat cada estiu (al 2016, per exemple, hi va haver 567 abonaments mensuals i 119 de temporada)
Exemple 1. Matrimoni amb dos fills de 12 i 15 anys, on només treballa un dels pares i té el salari que, malauradament, és el més freqüent estadísticament a Espanya: 16.500€bruts/any. Un salari que mostra la precarització de molts nous contractes, la bretxa salarial entre treball fixi temporal i la creixent desigualtat salarial, ja que la mitjana estadística és clarament superior: entorn de 24.000€bruts/any.
Al 2016, l'abonament mensual d'aquesta família era de 97,80+39,70=137,50€.
Al 2017, aquesta família està al tram 2 i l'abonament mensual serà de 115,60€.
Exemple 2. Pensionista de qualsevol edat i amb carnet blau amb la pensió mitjana a Espanya: 11.000€bruts/any.
Al 2016, l'abonament mensual d'aquest pensionista era de 9,25€.
Al 2017, aquest pensionista està en el tram 1 i té un descompte del 20% per carnet blau, i el seu abonament mensual serà 24-20%.24=19,2€.
Exemple 3. Família uniparental amb un fill o filla de 6 anys amb uns ingressos de 12.000€bruts/any. En cas de famílies uniparentals, es compta una persona més per acord del ple municipal.
Al 2016, l'abonament familiar mensual d'aquesta família era de 97,80€.
Al 2017, l'abonament d'aquesta família del tram 1 serà de 64,80€.
Exemple 4. Matrimoni amb dos fills de més de 14 anys en què tots dos treballen i tenen el sou mig que abans he exposat (24.000€bruts/any).
Al 2016, l'abonament mensual d'aquesta famïlia era, com en l'exemple 1, de 137,50€.
Al 2017, l'abonament mensual d'aquesta família, en el tram 4, serà de 148,40€.
Exemple 5. Pensionista de qualsevol edat i amb carnet blau i amb pensió màxima (30.000€bruts/any),
Al 2016, l'abonament mensual d'aquest pensionista era de 9,25€.
Al 2017, aquest pensionista està en el tram 4 i té un descompte del 20% per carnet blau, i el seu abonament mensual serà 53-20%.53=42,4€.
Aquests exemples són aproximats, i cada cas s'ha de concretar inicialment amb la calculadora municipal o anant a les oficines del Club Natació Sant Feliu, que gestiona la piscina de l'Escorxador. Tot i que sigui de manera aproximada, estaré encantat de poder fer les comparacions que se'm proposin en els comentaris. En resum, crec que està clar que el model afavoreix molt a les famílies del tram 1, significativament a les del tram 2, lleugerament a les del tram 3, i incrementa lleugerament les del tram 4. Pel que fa al carnet blau, hi ha un increment que va des dels 10€ al tram 1 fins als 33€ en el tram 4, donat que, en opinió dels vuit grups municipals, el carnet blau estava subvencionant de manera excessiva l'edat per damunt de la renda, que és el criteri general amb què volem establir els preus públics.
Quan s'acabi la temporada, haurem de veure com ha evolucionat la demanda dels abonaments i si es confirma la intenció de la tarifació social, ja exposada abans, d'avançar en equitat mantenint la pluralitat. En cas contrari, haurem d'introduir canvis, ja sigui en la definició dels trams com en l'assignació dels preus a cada tram.
Finalment: per completar el desplegament de la tarifació social a Sant Feliu, només ens faltaran el servei d'escoles bressol de juliol i els casals d'estiu de les entitats que tenen conveni amb l'ajuntament, que abordarem a l'estiu del 2018. Sabem que el mes de juliol és un mes en què les activitats que organitzen esplais, entitats esportives, etc no estan a l'abast de moltes famílies de Sant Feliu. Si el temps lliure és un espai de desigualtat creixent d'oportunitats, el mes de juliol encara ho és més. Sabem també que hi haurà qüestions tècniques a resoldre: els casals no els organitza directament l'ajuntament ni en fixa els preus, però sí que hi ha convenis i aportacions municipals que s'han de regular en funció de criteris d'equitat, de facilitar l'accés a les famílies de rendes mitjanes i baixes. Però això, insisteixo, al 2018. Aquest estiu tocarà avaluar com ha anat a la piscina, i introduir els canvis que, de cara a l'any que ve, ens permetin afinar i millorar un sistema que té molt clar la finalitat amb què l'implantem: a Sant Feliu, tot a l'abast de tothom.
Quan s'acabi la temporada, haurem de veure com ha evolucionat la demanda dels abonaments i si es confirma la intenció de la tarifació social, ja exposada abans, d'avançar en equitat mantenint la pluralitat. En cas contrari, haurem d'introduir canvis, ja sigui en la definició dels trams com en l'assignació dels preus a cada tram.
Finalment: per completar el desplegament de la tarifació social a Sant Feliu, només ens faltaran el servei d'escoles bressol de juliol i els casals d'estiu de les entitats que tenen conveni amb l'ajuntament, que abordarem a l'estiu del 2018. Sabem que el mes de juliol és un mes en què les activitats que organitzen esplais, entitats esportives, etc no estan a l'abast de moltes famílies de Sant Feliu. Si el temps lliure és un espai de desigualtat creixent d'oportunitats, el mes de juliol encara ho és més. Sabem també que hi haurà qüestions tècniques a resoldre: els casals no els organitza directament l'ajuntament ni en fixa els preus, però sí que hi ha convenis i aportacions municipals que s'han de regular en funció de criteris d'equitat, de facilitar l'accés a les famílies de rendes mitjanes i baixes. Però això, insisteixo, al 2018. Aquest estiu tocarà avaluar com ha anat a la piscina, i introduir els canvis que, de cara a l'any que ve, ens permetin afinar i millorar un sistema que té molt clar la finalitat amb què l'implantem: a Sant Feliu, tot a l'abast de tothom.
Comentaris
Yo con el dinero de los demás también puedo hacer muchas "buenas acciones".....
si utds no cumplen con sus presupuestos no es culpa del ciudadano, que pagamos religiosamente nuestros impuestos. La piscina no és ni debe ser nunca un negocio para el ajuntamiento, lo cual en estos momentos parece ser, que sí lo es para utds, por la afluencia de gente que tiene. No se la carguen con estos precios, porque es lo único que mucha gente tiene para pasar un verano dignamente.
Vamos a dejarnos de falsas solidaridades y vamos a practicarlas.
Un último asunto (si voy recordando más detalles ya los publicaré)...por mucho que alguien me quiera vender lo contrario, como es posible que a una empresa privada le tengo que dar mis datos para que pueda acceder a mis datos fiscales? Porque es la empresa que gestiona? Yo le doy mis datos al ajuntament y que ellos me hagan un informe que yo entrego a esta empresa. Es que eso de que todo el que entre al Complex pueda oir si ingreso más o menos no lo entiendo. Que tenga que pedir hora para que en un mostrador me atiendan y valoren mi situación economica, tampoco lo veo. Como dice Josep Maria Dalmau Teixidó, mantener el formato del año pasado con la correspondiente subida del IPC sería lo más lógico en una piscina MUNICIPAL pagada con los impuestos de todos, eso si, con una reforma con la que muchisima gente no está de acuerdo, con un aforo limitado para cubrir con un socorrista menos, con un aforo limitado superado en multitud de ocasiones y con una gestión algo pésima. Y gracias a Dios que no ha pasado nada porque si es por la vigilancia de los socorristas, apañados estamos.
La tarificació social de les escoles breçol, per exemple, en la que hi ha havia set trams, el 75% de la població s' havia d' acullir als tres trams més cars, mentre que el 5% estava al darrer i perqué una sola escola breçol, la Tambor, trenca la mitjana. Això no es social, perquè societat som tots. Mentre la tarificació social no es crei a partir d' una fórmula amb forma de campana de Gauss on, com a mínim, el 65% de la població estigui en mig de la campana, no serà una tarificació ni justa, ni social.
Si això li sumem que l' Ajuntament no gasta ni un sol euro de les partides per ajudes socials, que crec que pujen a 400mil euros segons van dir en el Ple de març i li van recriminar tots els partits de la oposició, aleshores ja no s' entén rés... quantes matrícules d' Escola Breçol es podrien pagar amb aquestes partides? i de beques menjador?
Però el cas de la piscina encara es més escandalós, perquè per poder mantenir uns preus desorbitats amb un horari insuficient (començar a les 11 del matí es un crim per els nedons de la ciutat) es suma la novedosa fórmula que no entén ni el propi regidor d' Hisenda o al menys no la pot explicar a la resta de partits de Sant Feliu. A mi em sembla una vergonya que l' Ajuntament demani les dades fiscals de els seus ciutadans per veure que han i que no han de pgar... després ens estirem els pels amb els declaracions d' en Xavier Vidal, a més sense tenir en compte la resta de despeses de les families.
Tan mateix, l' Ajuntament no te en compte les possibles inclemencies, que en els mesos de juny, juliol i agost poden ser moltes. En el meu cas, una sola vegada vaig pagar el bon familiar de quasi 100 euros, i em va servir per anar dues setmanes a trompicons degut a la pluja... el senyor Rañé va fer un càlcul a l' anterior Ple tenint en compte que l' usuari anava tots els dies, però si no pot ser per inclemencies del temps, ens tornaràn els diners? evidentement no, encara que es un clar incumpliment del contracte... jo el que recomano es que ningú s' aculli a cap bon de la piscina de l' Escorxador... perquè no abareteix gens el que finalment ens gastarem.
La tarificació social es un gran titular, molt bonic, però molt mal portat, amb un marcat sentit recaudatori, tenint en compte que la inmnesa majoria paga els trams més cars i que l' Ajuntament de Sant Feliu no gasta ni un sol euro de les seves partides per polítiques socials... som els ciutadans els que patim més pressió per culpa d' aquests invents.
Por eso os invito a que en vez de sacar el bono, protestemos para que el ayuntamiento se de cuenta de su error y lo rectifique.