Una nova Escola Municipal de Música, amb més música per a tothom, amb una renovada funció social.
El curs 2012-2013 marcarà un canvi molt important de rumb a la nostra Escola Municipal de Música. Era un canvi necessari, ja que estaven en qüestió dues qüestions fonamentals: 1) la seva sostenibilitat econòmica i 2) la mateixa raó inicial de creació de l'Escola, aviat farà 30 anys.
M'explico. Fins ara, l'Escola està tenint una matrícula clarament per sota de la seva capacitat, cosa que combinada amb una constant reducció de les aportacions de la Generalitat, fa que els costos de l'Escola recaiguin (gairebé en un 60%) sobre el conjunt de contribuents de la nostra ciutat... en un context també de disminució dels ingressos municipals. Això, que passa a molts pobles i ciutats, ha portat a la reducció de l'oferta o directament al tancament d'algunes escoles municipals de música.... com també d'algunes escoles bressol municipals. A Sant Feliu, això no passarà, però obliga a una reflexió en profunditat sobre la nostra Escola. Per fer-ho, cal analitzar a fons les principals dades de matrícula i econòmiques del curs que estem acabant:
Ens trobem, doncs, en un context de dificultat econòmica que exigeix una alta aportació municipal per a un nombre poc alt d'alumnat. Davant això, quina és l'opció que ha adoptat l'equip de govern de l'Ajuntament? En cap cas, qüestionar un servei públic cultural bàsic, sinó tot al contrari: mantenir-lo, aconseguint la necessària sostenibilitat econòmica mitjançant un impuls clar a la funció social de l'Escola Municipal de Música. És a dir: democratització de la música, eficiència dels recursos públics, equitat en l'accés a la cultura i a la pràctica artística. En altres paraules: que surtin els números i que l'Escola arribi al màxim de gent. Això ens ha portat a una revisió del model d'Escola de Música que passa per:
M'explico. Fins ara, l'Escola està tenint una matrícula clarament per sota de la seva capacitat, cosa que combinada amb una constant reducció de les aportacions de la Generalitat, fa que els costos de l'Escola recaiguin (gairebé en un 60%) sobre el conjunt de contribuents de la nostra ciutat... en un context també de disminució dels ingressos municipals. Això, que passa a molts pobles i ciutats, ha portat a la reducció de l'oferta o directament al tancament d'algunes escoles municipals de música.... com també d'algunes escoles bressol municipals. A Sant Feliu, això no passarà, però obliga a una reflexió en profunditat sobre la nostra Escola. Per fer-ho, cal analitzar a fons les principals dades de matrícula i econòmiques del curs que estem acabant:
Ens trobem, doncs, en un context de dificultat econòmica que exigeix una alta aportació municipal per a un nombre poc alt d'alumnat. Davant això, quina és l'opció que ha adoptat l'equip de govern de l'Ajuntament? En cap cas, qüestionar un servei públic cultural bàsic, sinó tot al contrari: mantenir-lo, aconseguint la necessària sostenibilitat econòmica mitjançant un impuls clar a la funció social de l'Escola Municipal de Música. És a dir: democratització de la música, eficiència dels recursos públics, equitat en l'accés a la cultura i a la pràctica artística. En altres paraules: que surtin els números i que l'Escola arribi al màxim de gent. Això ens ha portat a una revisió del model d'Escola de Música que passa per:
- nou model pedagògic: incorporació de nens a partir de 3 anys, revisar el paper del llenguatge musical en els primers anys, posar en contacte des de ben aviat l'alumnat amb els instruments, canvi d'una pedagogia tendent a la professionalització (amb classes individuals) a una tendent a la difusió i participació musical (amb pedagogia de grup). Amb la possibilitat, per a les famílies actuals que ho desitgin, de manteniment del model pedagògic amb què van començar.
- més implicació i presència de l'Escola a les activitats musicals i culturals de Sant Feliu, amb més importància a la possibilitat de creació de grups, bandes, etc.
- amb més oferta d'horaris, que permet també l'assistència de més alumnat.
- quotes: sense increment per a les famílies que s'incorporin en aquest curs. Amb la incorporació, com ho farem a les escoles bressol, de preus públics adaptats a la renda familiar (el que es coneix com a "tarifació social") a partir del curs 2013-14.
Aquestes són les dades amb què preveiem el curs que ve:
Estem molt esperançats amb aquest canvi d'orientació de l'Escola Municipal de Música. I estic convençut que recuperem el sentit inicial de la seva creació, la seva raó de ser: no la formació de professionals (que no seria just finançar amb tantíssima aportació del conjunt de la ciutadania), sinó la difusió i la creació musical i cultural, la clara voluntat política de posar la música i la cultura en general a l'abast de cada ciutadà i ciutadana de Sant Feliu de Llobregat.
Comentaris
En aquests moments hi ha una negociació amb els representants sindicals sobre les implicacions del nou model pedagògic i organitzatiu en les relacions laborals. Prima el canvi del model, per les raons que poso en l'escrit, però crec que és possible un acord basat en la reconversió de personal especialitzat en funcions que ara estan sobredimensionades.
A mi personalment que sóc un dels 3.664 ciutadans de Sant Feliu que estem en atur, m'agradaria saber-ho...
Jordi
Jordi
Crec que molta gent no veu la necessitat de fer una consultoria externa per poder trobar el millor camí a seguir.
Actualment, que un ajuntament estigui disposat a tirar endavant amb un servei i sobretot canviar-ne el model per tal, que aquest sigui realment un servei per a tota la comunitat,no és fàcil. És més fàcil tancar-la per falta de subvencions des de la generalitat.
Tots aquests canvis han donat lloc a dues places, una de trombó i l’altre de bateria. Per desgràcies el procés de selecció ha estat veritablement un caos. Primerament unes bases, després un cop fetes les proves unes altres bases, una espera interminable per saber els resultats i finalment, un No, no tens la plaça sense poder veure els resultats. La veritat és que, em sorprèn que un canvi de model tant pensat no exigeix un procés de selecció més clar.
Crec que s’han amanyat i no pas pel consultor com exposen en algun lloc. Crec tot el contrari, ha estat amanyat per aquells que veuen el consultor com una amenaça i no com qui posa els fonaments del futur de l’escola.
És trist pensar que professionals que s’han pres el procés seriosament hagin estat tractats així.
Per aquest motiu i degut que és la única via que conec per ficar-lo al corrent li agrairia que exigís explicacions als seus treballadors, que els demani resultats i que verifiqui la legalitat del procés. Doncs crec que vostè busca el millor pel servei i les provés permeten triar el que es considera el millor en relació al futur de l’escola amb un model clar de pedagogia de grup.
No espero resposta ni tampoc que pengi al blog aquest comentari, ja que no té aquesta finalitat.
Potser és l’única via que conec per fer que el procés de selecció sigui just.
Tot i així entendré que no faci res, estic segura que les seves funcions són d’altres i que té molta feina però d’aquesta manera em quedo tranquil•la, em fa l’efecte que he dit a qui havia de dir, que les coses no s’han fet com s’haurien d’haver fet.
Gràcies per escoltar-me.
Graciès