Imatges i reflexions des del carrer Sant Joan.
A primers de juliol, només tres setmanes després de la constitució del nou govern municipal, van iniciar les obres de substitució del clavegueram del carrer Sant Joan, des de l'edifici d'Hisenda (a la dreta de la foto) fins a l a Matacàs i el carrer Anselm Clavé (al fons). Inicialment, les obres preveien, a més de l'actuació en el subsòl, el canvi del bordó de la vorera d'Hisenda, l'ambulatori i l'escola.
Alguns veïns i veïnes ens havien posat de manifest que l'altra vorera, la que dóna als habitatges, no permetia el pas d'una cadira de rodes o un cotxet (com es pot veure en la foto següent), i que s'hauria d'aprofitar per ampliar-la. Com és possible, ens deien, que aquesta millora no formés part del projecte inicial de les obres? Immediatament, la nova regidora d'Urbanisme, Lídia Muñoz, i el nou regidor de Via Pública, Manel Leiva, van enraonar amb diferents veins i representants de l'AVV per valorar els marges de canvi en un projecte ja aprovat i iniciat. Amb aquesta intenció, van donar instruccions als serveis tècnics municipals per fer possible una millora clara en l'accessibilitat de la vorera esmentada.
Finalment, el projecte s'ha canviat i millorat, amb un increment de cost d'una mica més de 160.000 euros, no previstos inicialment i que requereixen una modificació del pressupost municipal. Amb el projecte millorat, s'assegura que la vorera que dóna als habitatges tindrà una amplada mínima de 1,30 metres, en comptes dels 70 centímetres actuals. En les cantonades es preveuen ampliacions de voreres (conegudes popularment com "orelles") que delimiten millor les zones d'aparcament i d'estada i faciliten les rampes que permeten la supressió de barreres arquitectòniques en els bordons. De tot això s'ha informat puntualment a tot el veïnat mitjançant un full informatiu que s'està repartint aquests dies.
En el nou mandat que acabem de començar, la supressió de barreres arquitectòniques i l'eliminació de voreres estretes o amb obstacles, serà un objectiu fonamental i permanent. A tal fi, caldrà consultar amb les persones amb mobilitat reduïda de la nostra ciutat, les característiques concretes que han de tenir obres com la del carrer Sant Joan. La supressió, per part dels ajuntaments anteriors, del Patronat Municipal de Serveis a les Persones amb Disminució no pot comportar cap relaxació en els criteris d'accessibilitat plena per a tothom en les obres municipals. No em puc estar de recordar l'entusiasme amb què l'Eni Novell va presentar el Pla d'Accessibilitat 1999-2009 i després la seva aplicació desigual en els darrers vuit anys. Com a mostra, l'obra que estic comentant en aquest escrit, vista en aquesta darrera foto des del Salvador Espriu.
La situació de la vorera que comento està molt estesa en aquest indret, entre el carrer Sant Joan i el carrer d'Armenteres (carrers Sant Antoni, Santa Maria,...). També en altres voreres del nucli antic (com ara el mateix carrer Falguera, en el tram que no és peatonal). En aquest mandat volem identificar-los absolutament tots, i tornar a fer una planificació de les obres que han de permetre que l'espai públic sigui accessible, a mig termini, al 100% dels veïns i veïnes. Des d'una altra perspectiva, cal identificar els punts en què cal preveure i instal·lar bancs o seients per a la gent gran, per tal d'afavorir al màxim la seva autonomia personal i la seva mobilitat en els entorns en què s'han mogut habitualment.
Tenim dos punts importants a favor d'aquesta visió de la ciutat. D'una banda, el diàleg amb les associacions de veïns i la figura del regidor o la regidora de barri, ens permetran identificar i prioritzar les inversions necessàries amb aquest objectiu. De l'altra, l'elaboració del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) ens permetrà l'adopció de criteris comuns de ciutat i una visió conjunta de tots els aspectes de la mobilitat a Sant Feliu: a peu, en vehicle privat (circulacions i aparcaments), en bicicleta, en transport públic, etc.
Aquest és el Sant Feliu que volem i és només així, cercant la màxima implicació i el màxim consens de la ciutadania i les seves entitats, que el farem possible. Gràcies, veïnes i veïns del carrer Sant Joan, per haver estat els primers en recordar-nos quina és la raó de ser d'un govern local i amb quins criteris i instruments s'ha de dur a terme.
Alguns veïns i veïnes ens havien posat de manifest que l'altra vorera, la que dóna als habitatges, no permetia el pas d'una cadira de rodes o un cotxet (com es pot veure en la foto següent), i que s'hauria d'aprofitar per ampliar-la. Com és possible, ens deien, que aquesta millora no formés part del projecte inicial de les obres? Immediatament, la nova regidora d'Urbanisme, Lídia Muñoz, i el nou regidor de Via Pública, Manel Leiva, van enraonar amb diferents veins i representants de l'AVV per valorar els marges de canvi en un projecte ja aprovat i iniciat. Amb aquesta intenció, van donar instruccions als serveis tècnics municipals per fer possible una millora clara en l'accessibilitat de la vorera esmentada.
Finalment, el projecte s'ha canviat i millorat, amb un increment de cost d'una mica més de 160.000 euros, no previstos inicialment i que requereixen una modificació del pressupost municipal. Amb el projecte millorat, s'assegura que la vorera que dóna als habitatges tindrà una amplada mínima de 1,30 metres, en comptes dels 70 centímetres actuals. En les cantonades es preveuen ampliacions de voreres (conegudes popularment com "orelles") que delimiten millor les zones d'aparcament i d'estada i faciliten les rampes que permeten la supressió de barreres arquitectòniques en els bordons. De tot això s'ha informat puntualment a tot el veïnat mitjançant un full informatiu que s'està repartint aquests dies.
En el nou mandat que acabem de començar, la supressió de barreres arquitectòniques i l'eliminació de voreres estretes o amb obstacles, serà un objectiu fonamental i permanent. A tal fi, caldrà consultar amb les persones amb mobilitat reduïda de la nostra ciutat, les característiques concretes que han de tenir obres com la del carrer Sant Joan. La supressió, per part dels ajuntaments anteriors, del Patronat Municipal de Serveis a les Persones amb Disminució no pot comportar cap relaxació en els criteris d'accessibilitat plena per a tothom en les obres municipals. No em puc estar de recordar l'entusiasme amb què l'Eni Novell va presentar el Pla d'Accessibilitat 1999-2009 i després la seva aplicació desigual en els darrers vuit anys. Com a mostra, l'obra que estic comentant en aquest escrit, vista en aquesta darrera foto des del Salvador Espriu.
La situació de la vorera que comento està molt estesa en aquest indret, entre el carrer Sant Joan i el carrer d'Armenteres (carrers Sant Antoni, Santa Maria,...). També en altres voreres del nucli antic (com ara el mateix carrer Falguera, en el tram que no és peatonal). En aquest mandat volem identificar-los absolutament tots, i tornar a fer una planificació de les obres que han de permetre que l'espai públic sigui accessible, a mig termini, al 100% dels veïns i veïnes. Des d'una altra perspectiva, cal identificar els punts en què cal preveure i instal·lar bancs o seients per a la gent gran, per tal d'afavorir al màxim la seva autonomia personal i la seva mobilitat en els entorns en què s'han mogut habitualment.
Tenim dos punts importants a favor d'aquesta visió de la ciutat. D'una banda, el diàleg amb les associacions de veïns i la figura del regidor o la regidora de barri, ens permetran identificar i prioritzar les inversions necessàries amb aquest objectiu. De l'altra, l'elaboració del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) ens permetrà l'adopció de criteris comuns de ciutat i una visió conjunta de tots els aspectes de la mobilitat a Sant Feliu: a peu, en vehicle privat (circulacions i aparcaments), en bicicleta, en transport públic, etc.
Aquest és el Sant Feliu que volem i és només així, cercant la màxima implicació i el màxim consens de la ciutadania i les seves entitats, que el farem possible. Gràcies, veïnes i veïns del carrer Sant Joan, per haver estat els primers en recordar-nos quina és la raó de ser d'un govern local i amb quins criteris i instruments s'ha de dur a terme.
Comentaris
Crisis, What crisis? (Dijo el siglo pasado Supertramp...) Y lo digo yo ahora..
A ver…. me parece muy bien que se arreglen las cosas, pero vamos, que no estamos en el mejor momento económico, digo yo… Bueno, rectifico.. parece que el tema económico va divinamente en nuestro Ayuntamiento, cosa que me alegra a más no poder.
Si, si mucha obra en el Paseo Sant Joan, que no dudo que le haga falta, pero que triste ver la obra y ver que el ambulatorio en la misma calle no atiende urgencias por la noche y que si tenemos la desgracia de necesitar atención médica hemos de ir al Moisses Broggi. Y mucho me temo que las urgencias nocturnas estarán cerradas en julio, agosto, septiembre, octubre, en noviembre,.. al tiempo..…Ojalá me equivoque pero si han visto que la gente acepta dócilmente esta penosa situación, no veo porque no van a seguir en esta línea. Es penoso que un equipamiento que permitía aligerar el colapso de los hospitales, esté cerrado por las noches. PENOSO Y LAMENTABLE..
Y digo yo…¿Desde el equipo de Gobierno CIU-ICV de este Ayuntamiento no se puede hacer nada para que está situación cambie????
Dilluns des de l'ajuntament i amb els informes dels serveis tècnics municipals desglossaré el cost de l'ampliació que explico en el meu escrit.
Es tracta d'una obra prevista i planificada en el mandat anterior i que respon a una necessitat lògica: la connexió al clavegueram dels dos edificis nous que hi ha al carrer del Pla, darrera l'escola i l'ambulatori. Contràriament al que diu al tercer anònim, no hem fet cap improvisació. Al contrari, hem aprofitat l'oportunitat de tenir el carrer tallat i en obres per fer millores addicionals en l'accessibilitat de la zona, sobretot en la vorera que exposo, però no només en aquesta vorera. En la meva opinió, cada obra que es faci a la ciutat ha d'afavorir la mobilitat de les persones amb mobilitat reduïda i de la gent gran, i el que no considero explicable és que aquest criteri no s'apliqués d'entrada al carrer Sant Joan. Responent al quart anònim, l'ampliació d'aquesta vorera no estava inicialment prevista ni pressupostada: és una decisió del nou govern municipal.
I és evident (ho dic a l'escrit) que en aquella zona hi ha voreres iguals o pitjor. S'ha de planificar la reforma dels carrers en què les voreres no tenen els criteris de mobilitat que abans comentava, i així ho farem en el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) que s'haurà d'aprovar en els propers mesos i en la planificació de les inversions que se'n derivi. És qüestió de temps el ritme i les prioritats de les obres, però és el meu i el nostre estil de govern parlar i escoltar sempre a tothom: al carrer, en les entrevistes d'internet, amb els regidors i regidores de barri i en el treball conjunt i regular que espero mantenir amb les associacions de veïns.
Novament, gràcies!
Davant les informacions de professionals dels ambulatoris i de mares usuàries del servei de pediatria del Pla, en relació a canvis o reducció d'especialitats, vaig demanar insistentment una reunió urgent amb el director del Servei Català de la Salut. La reunió va tenir lloc el 27 de juny i hi vam anar la primera tinenta d'alcalde, Rosa Maria Martí, i jo mateix. Tres dies després, vam presentar una moció al ple de l'ajuntament en què els 21 regidors i regidores de l'Ajuntament ens vam manifestar contraris a la reducció d'horaris, de professionals i d'inversions als centres sanitaris de Sant Feliu.
En la reunió del 27 de juny, el director del Servei Català de la Salut es va comprometre a què la supressió del servei d'urgències afectaria als mesos de juliol i agost, com va informar al seu dia el Butlletí Municipal.
És evident que haurem d'estar vigilants en aquesta qüestió: aquest govern de CiU a la Generalitat no es destaca precisament per la seva sensibilitat social, com hem pogut veure darrerament amb la incomprensible reforma del sistema de cobrament de la Renda Mínima d'Inserció (coneguda com a PIRMI. Però també estic segur que, com van fer en l'anterior govern i ara amb ICV, els regidors de CiU al govern municipal treballaran a fons en la defensa dels interessos de Sant Feliu i, concretament, de la moció que vam aprovar el mes de juny, i no "acceptarem dòcilment" que el Govern de la Generalitat l'ignori.
Le adelanto que yo he llamado esta mañana al Cap el Pla y como me imaginaba (que penoso es todo…) la respuesta ha sido: NO SABEMOS NADA DE NADA…
Le agradeceré que tanto usted como Alcalde de todos, como la sra. Rosa Mª Martí regidora de todos, nos informen a los ciudadanos de Sant Feliu de cómo está el tema de las urgencias. Y sobre todo, dígannos la verdad sobre si este cierre es temporal o como muchos nos tememos definitivo (osea una vergüenza)..Reciba un cordial saludo.
Acabo d'escriure un article al meu bloc sobre aquest tema. Tinc la impressió que, en aquest i altres temes, ens trobem en una mena de cursa d'obstacles.... sense saber quants obstacles tenim. De moment, hem superat el primer, però molt em temo que no és l'últim.
Gracias por contestar al comentario y me parece bien que haya hecho un artículo sobre este tema que aunque aparentemente nadie diga nada al respecto, son las cosas que realmente nos importan a los ciudadanos.
El debate me interesa también en su formato clásico: es decir, en persona. Te invito a los actos públicos que haremos este mes de setiembre: serán una buena ocasión de confrontar puntos de vista y de obtener información de primera mano sobre la gestión de nuestra ciudad o sobre la política general de nuestro país.
¡Salud!