Què és el soterrament per als socialistes de Sant Feliu?
La setmana passada vam gravar "El pols de la ciutat" a Esplugues Televisió. El tema local era el PAM i, més en concret, el tema de l'habitatge. Burgui, Soriano i Rañé van lloar les excel·lències del seu pla d'actuació: facilitats per al lloguer (sense dir ni quines ni com), adquisició de sòl (on? per fer què?), ajuts a la rehabilitació (que menys!)... El Pacte Nacional de l'Habitatge dóna per molt més, com es pot comprovar consultant el programa electoral que vam presentar a les municipals de maig, però són ells qui governen i... amb aquesta farina hem de fer el pa.
Jo vaig lligar el tema de l'habitatge amb el tema del soterrament, per més que els altres portaveus volguessin deslligar tots dos temes. I, més concretament, vaig lligar-ho al tema del finançament del soterrament. Vaig insistir en plantejar una vegada i una altra una única pregunta, que ni Soriano ni Burgui ni Rañé van voler respondre: l'edificació en els terrenys de l'ajuntament que hi ha en l'àmbit del soterrament, serviran per pagar un 30% d'unes obres que no ens hauria de pertocar o serviran per fer habitatges municipals de lloguer?
Els comentaris, que no la resposta, que va fer en Josep Maria Rañé, van anar en una direcció que jo considero altament preocupant.
En primer lloc, afirmant que el que està signat no es pot tornar enrera i recordant-me que ICV-EUiA van signar el conveni del soterrament. És evident que el vam signar, com tothom sap. Però el vam signar només dies abans del referèndum del nou Estatut, és a dir, amb un terreny i unes normes de joc que van canviar de forma immediata. Quan vam signar el conveni, ni hi havia una llei que obligués l'Estat al traspàs de rodalies, ni hi havia un marc que regulés el finançament de les inversions de l'Estat a Catalunya. Ara, la Generalitat ha d'assumir rodalies i, a partir del setembre de 2007, hi ha signat l'acord per al finançament d'infraestructures a Catalunya (la ja famosa disposició addicional tercera de l'Estatut), que ha de suposar una inversió de 34.486 milions d'euros a Catalunya en els propers sis anys. A ICV-EUiA ens sembla que és injustificable i injust per a la nostra ciutat que no ens situem en aquest nou escenari que ha fet possible un Estatut que vam defensar a tort i a dret. No entenem per què ni PSC, ni CiU ni ERC fan aquesta mateixa lectura, que és la que es deriva d'un text legal que ens dóna la raó i que és la correspon als legítims interessos de la nostra ciutat.
En segon lloc, i això encara és més sorprenent, fent una interpretació esbiaixada del soterrament, afirmant que és lògic que un ajuntament pagui un percentatge d'unes obres que són bàsicament una millora urbana, i que cal ser solidaris amb tots els ajuntaments que tenen una via fèrria al seu interior. No, home, no, Josep Maria! El portaveu del PSC de la nostra ciutat no pot dir que el soterrament és un tema local!!! El soterrament del tren a Sant Feliu és una obra imprescindible per a la millora de la xarxa de Rodalies, i soterrar el tren no és només un imperatiu urbanístic local, sinó de millora d'una xarxa de transport públic metropolità utilitzada cada dia per centenars de milers de persones! Una xarxa que, a més, haurà de gestionar la nostra Generalitat!!! O és que el PSC de Sant Feliu no sap que, amb el tren soterrat, la major part de trens que avui moren a l'Hospitalet podrien continuar fins a Molins de Rei, Martorell o més enllà? És que tots els altres soterraments espanyols amb què diu el PSC que hem de ser solidaris són un coll d'ampolla tan greu per al seu entorn de comunicacions?
El paper que va fer Josep Maria Rañé (i el silenci còmplice de Burgui i Soriano) a "El pols de la ciutat" és el mateix lamentable paper que va fer el subdirector general del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat que va assistir a la jornada de l'1 de desembre al Palau Falguera. Lliçó ben apresa: en un tema urbanístic local, l'Ajuntament ha de col·laborar amb el finançament. Li vaig rebatre l'argument informant-li, per si no ho sabia, que no és només un tema urbanístic local: és sobretot un tema de millora de la xarxa de rodalies, i un Govern que l'ha d'assumir no pot ignorar aquesta evidència! Però com si sentís ploure: per a PSC, CiU i ERC, el finançament és intocable (el que ells en van dir "una invariant") i ni tan sols van plantejar en les conclusions de les Jornades del Soterrament del mes passat la necessitat d'adequar el que vam signar a juny de 2006 a l'acord entre Generalitat i Estat que ambdós van subscriure el setembre de 2007. Senzillament increïble!
Només la pressió política i ciutadana farà modificar aquest posicionament del PSC i els seus socis locals: Sant Feliu no s'ha d'hipotecar per anys i panys per finançar unes obres que tenen en el desplegament de l'Estatut el seu marc d'acord i finançament.
O és que, per al PSC, el soterrament només és una mena de problema local amb el qual no han de molestar... a qui no creguin que han de molestar?
Jo vaig lligar el tema de l'habitatge amb el tema del soterrament, per més que els altres portaveus volguessin deslligar tots dos temes. I, més concretament, vaig lligar-ho al tema del finançament del soterrament. Vaig insistir en plantejar una vegada i una altra una única pregunta, que ni Soriano ni Burgui ni Rañé van voler respondre: l'edificació en els terrenys de l'ajuntament que hi ha en l'àmbit del soterrament, serviran per pagar un 30% d'unes obres que no ens hauria de pertocar o serviran per fer habitatges municipals de lloguer?
Els comentaris, que no la resposta, que va fer en Josep Maria Rañé, van anar en una direcció que jo considero altament preocupant.
En primer lloc, afirmant que el que està signat no es pot tornar enrera i recordant-me que ICV-EUiA van signar el conveni del soterrament. És evident que el vam signar, com tothom sap. Però el vam signar només dies abans del referèndum del nou Estatut, és a dir, amb un terreny i unes normes de joc que van canviar de forma immediata. Quan vam signar el conveni, ni hi havia una llei que obligués l'Estat al traspàs de rodalies, ni hi havia un marc que regulés el finançament de les inversions de l'Estat a Catalunya. Ara, la Generalitat ha d'assumir rodalies i, a partir del setembre de 2007, hi ha signat l'acord per al finançament d'infraestructures a Catalunya (la ja famosa disposició addicional tercera de l'Estatut), que ha de suposar una inversió de 34.486 milions d'euros a Catalunya en els propers sis anys. A ICV-EUiA ens sembla que és injustificable i injust per a la nostra ciutat que no ens situem en aquest nou escenari que ha fet possible un Estatut que vam defensar a tort i a dret. No entenem per què ni PSC, ni CiU ni ERC fan aquesta mateixa lectura, que és la que es deriva d'un text legal que ens dóna la raó i que és la correspon als legítims interessos de la nostra ciutat.
En segon lloc, i això encara és més sorprenent, fent una interpretació esbiaixada del soterrament, afirmant que és lògic que un ajuntament pagui un percentatge d'unes obres que són bàsicament una millora urbana, i que cal ser solidaris amb tots els ajuntaments que tenen una via fèrria al seu interior. No, home, no, Josep Maria! El portaveu del PSC de la nostra ciutat no pot dir que el soterrament és un tema local!!! El soterrament del tren a Sant Feliu és una obra imprescindible per a la millora de la xarxa de Rodalies, i soterrar el tren no és només un imperatiu urbanístic local, sinó de millora d'una xarxa de transport públic metropolità utilitzada cada dia per centenars de milers de persones! Una xarxa que, a més, haurà de gestionar la nostra Generalitat!!! O és que el PSC de Sant Feliu no sap que, amb el tren soterrat, la major part de trens que avui moren a l'Hospitalet podrien continuar fins a Molins de Rei, Martorell o més enllà? És que tots els altres soterraments espanyols amb què diu el PSC que hem de ser solidaris són un coll d'ampolla tan greu per al seu entorn de comunicacions?
El paper que va fer Josep Maria Rañé (i el silenci còmplice de Burgui i Soriano) a "El pols de la ciutat" és el mateix lamentable paper que va fer el subdirector general del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat que va assistir a la jornada de l'1 de desembre al Palau Falguera. Lliçó ben apresa: en un tema urbanístic local, l'Ajuntament ha de col·laborar amb el finançament. Li vaig rebatre l'argument informant-li, per si no ho sabia, que no és només un tema urbanístic local: és sobretot un tema de millora de la xarxa de rodalies, i un Govern que l'ha d'assumir no pot ignorar aquesta evidència! Però com si sentís ploure: per a PSC, CiU i ERC, el finançament és intocable (el que ells en van dir "una invariant") i ni tan sols van plantejar en les conclusions de les Jornades del Soterrament del mes passat la necessitat d'adequar el que vam signar a juny de 2006 a l'acord entre Generalitat i Estat que ambdós van subscriure el setembre de 2007. Senzillament increïble!
Només la pressió política i ciutadana farà modificar aquest posicionament del PSC i els seus socis locals: Sant Feliu no s'ha d'hipotecar per anys i panys per finançar unes obres que tenen en el desplegament de l'Estatut el seu marc d'acord i finançament.
O és que, per al PSC, el soterrament només és una mena de problema local amb el qual no han de molestar... a qui no creguin que han de molestar?
Comentaris