Vint-i-sis anys. També va ser un vint-i-sis de maig.

Avui fa vint-i-sis anys de les eleccions municipals de 1991, les primeres a les que em vaig presentar. En rigor, no fa 26 anys que sóc regidor (vaig prometre el càrrec tres setmanes després), però és la data en què vaig ser triat per primer cop per representar a la ciutadania de Sant Feliu. Tenia 33 anys a punt de fer-ne 34. En Marc tenia 10 anys, la Laura 8 anyets i en Jordi tot just 5. Jo era el responsable del Centre de Normalització Lingüistica Roses, des de 1987, després de dotze anys de magisteri a diverses escoles de Sant Feliu. Era molt "novato": tant que ni tan sols em vaig adonar que aquell no era dia de corbata... Amb mi, començant per l'esquerra de la foto, l'Àngel Merino, en Cesc Baltasar, en Pere Portabella, que va ser convidat a l'acte, en Jaume Bosch, la Maria Comellas, en Silvestre Gilaberte (amb Manel Carrión i jo mateix, els tres únics que quedem d'aquell llunyà 91...), l'Àngels Maestre i l'estimat i enyorat Juan Sánchez.

Si no estic equivocat, sóc el regidor en democràcia que més temps ha tingut l'honor de representar a la ciutadania. Quan plegui, al maig de 2019, celebrarem els 40 anys de la recuperació de la democràcia municipal... i jo hauré estat regidor 28 d'aquests quaranta anys!. Tinc ànims i empenta per continuar... però tothom ha de saber quan ha de deixar pas a gent amb més ànims i més empenta, quan ha d'evitar fer de tap per a gent més jove i capaç d'obrir un nou cicle polític, com el que espero que fem els homes i les dones d'Iniciativa en el marc de Catalunya en Comú. Un llarg període de temps, del que faig un balanç enormement positiu, i que m'enorgulleix haver fet sempre des de les files de la tradició comunista a la nostra ciutat.

Com vaig éxplicar en aquest article, jo no crec en la limitació de mandats (només faltaria, després de vint-i-sis anys de representació democràtica a Sant Feliu...!). Però sí que crec -de fet, com més va més hi crec!- en què és necessària una nova legislació democràtica per als ajuntaments, que passi per:
  1. Elecció directa i separada dels alcaldes i les alcaldesses.
  2. Llistes obertes per als regidors i regidores, incloent la possibilitat de votar a candidats/es de diferents partits polítics per la seva vàlua personal.
  3. Mandats de cinc anys, en comptes de quatre.
  4. Possibilitat de revocació de l'alcalde o alcaldessa o de regidors/es fins al tercer any del mandat, tant per via de moció de censura al ple com de referèndum revocatori convocat per la ciutadania.
De moment, de cara al 2019, aquesta nova llei electoral ni hi és ni se l'espera... però estic convençut que arribarà més aviat que tard: necessitem democràcia del segle XXI, no del segle XIX!

El que sí tindrem aviat serà el debat de meitat d'aquest mandat, que tindrà lloc a l'Auditori del Palau Falguera el proper 14 de juny. Serà el meu darrer debat públic amb tots els portaveus, ja que els debats de les properes municipals de 2019 els protagonitzarà el nou candidat o la nova candidata (I hope so!) que representarà la continuïtat del fil roig, verd i violeta al govern de Sant Feliu.

2019: l'any en què tancaré una etapa que, ni de lluny, em pensava que seria tan llarga i fructífera aquells inicis de maig de 1991 en què ni tan sols estava segur de quan m'havia de posar i quan no m'havia de posar corbata...

Comentaris