PDI 2011-2020: la planificació (incerta) del nostre transport públic.

Foto extreta d'aquesta notícia i campanya de la PTP.
L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) és l'òrgan que s'encarrega de la planificació del transport públic i la gestió de la mobilitat a Barcelona i la seva regió metropolitana (que arriba fins al Maresme i el Penedès). Està constituït per la Generalitat de Catalunya i representants dels ajuntaments, i hi té presència, com a observador, l'Administració de l'Estat.

La planificació de l'ATM es concreta en els Plans Directors d'Infraestructures (PDI), que tenen una durada de 10 anys. El passat 13 de juliol, es va aprovar inicialment el PDI 2011-2020, que es pot consultar íntegrament en aquest enllaç. 

En aquests moments, el PDI està en exposició pública i tenim previst que, en el ple del 25 d'octubre, el ple de l'Ajuntament hi presenti algunes al·legacions. El debat en el ple és un tràmit necessari per a l'aprovació definitiva del PDI i és també una gran oportunitat per plantejar i reivindicar les nostres necessitats i les nostres expectatives en tots els àmbits del transport públic: ferrocarril, metro, tramvia i autobusos.

En aquest escrit, presentaré el que diu el PDI en cadascun d'aquests àmbits. Per no allargar-lo massa, en un segon escrit, opinaré sobre les esmenes que caldria plantejar-hi. Com és habitual en aquest bloc, obert a tots els comentaris sobre els quatre àmbits que tot seguit comento.


1. Soterrament de les vies del tren (codi XE10, pàgines 174 (descripció) i 249 (finançament))

S'incorpora explícitament com una obra que cal fer per tal que estigui acabada l'any 2020. La seva necessitat es planteja en termes de seguretat del trànsit ferroviari i de barrera urbanística a la ciutat. Té un pressupost previst de 106,8M€ (sense IVA). Es plantegen les fites següents:
  • any 2013: acabar el projecte
  • any 2015: termini màxim previst de licitació de les obres
  • any 2020: termini previst de finalització de les obres.
Pel que fa al finançament, es preveu íntegrament en el marc de les aportacions de l'Administració General de l'Estat a la Generalitat de Catalunya per al desenvolupament del Pla de Rodalies 2008-15.


2. Prolongació de la línia L3 de Metro (codi AX04: pàgines 122 i 123 (descripció) i 249 (finançament)

Es preveu que al 2020 s'hauran executat les obres entre la Zona Universitària i Esplugues Centre (de fet, és el concepte que té reserva pressupostària: 160,5M€, IVA exclòs). Pel que fa al tram que ens afecta, des d'Esplugues fins a Sant Feliu, es preveu que al 2020 estarà fet el projecte constructiu, però no iniciades les obres.

En el plànol de la pàgina 123, consta el traçat de metro que en el seu dia va donar per bo l'anterior equip de govern. En relació a aquest traçat, que en el seu dia va originar la campanya ciutadana "Volem un metro de vertitat per a tota la ciutat", a la qual ICV-EUiA va donar suport, tal com vaig explicar en aquest escrit de novembre de 2009.  En aquest sentit, el punt 4.2. de l'acord de govern que vam subscriure l'any passat amb CiU diu, textualment:

Traçat de la futura línia 3 de Metro. ICV-EUiA-ISF i CiU som conscients del moment de frenada de la inversió pública, que dificulta l’inici de les obres en el període 2011-15. Som conscients també, que es poden generar projectes o situacions que afectin a la globalitat del transport públic ferroviari (túnel específic de rodalies a l’entrada de Barcelona, prolongació L6 dels Ferrocarrils de la Generalitat,...), que podran fer-se efectius en el moment de la reactivació econòmica. Quan arribi aquest moment, ICV-EUiA-ISF i CiU demanaran a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) una revisió global i una planificació consensuada del conjunt del sistema, en què plantejarem la possibilitat de revisar el traçat de la prolongació de la L3, per Mas Lluí, l’estació i Falguera.  ICV-EUiA-ISF i CiU assumiran el dictamen que faci l’ATM entorn aquesta possibilitat de revisió, mantenint com a prioritari que el metro arribi a la nostra ciutat.


3. Tramvia (codi XT03: pàgines 146 i 147 (descripció) i 249 (finançament)

Es preveu que al 2016 s'haurà redactat el projecte constructiu fins al centre de Sant Feliu, a la parada de la futura estació soterrada del tren. Aquesta obra està lògicament condicionada al soterrament de les vies (actuació XE10 que he comentat abans), i té una reserva pressupostària de 13,9 M€ (IVA exclòs). Es preveu també que al 2018 s'iniciarà el projecte constructiu que porti el tramvia fins a Molins de Rei i Sant Vicenç dels Horts.

D'altra banda, el PDI preveu un canvi en el recorregut de la línia T3, de manera que passi pel centre d'Esplugues i permeti un estalvi important del temps de recorregut, xifrat en uns 5 minuts (pàgines 144 i 145 del PDI), en unes obres que es preveu acabar al llarg del 2015.

Finalment, l'obra emblemàtica pel que fa al tramvia en aquest PDI és la connexió del TramBaix i el TramBesós a Barcelona, amb una ruta encara per determinar. La previsió és completar el projecte abans d'acabar l'any 2015 i completar les obres abans d'acabar l'any 2020, amb una reserva pressupostària de 168,1 M€ (IVA exclòs).

4. Autobús (codi TPC08: pàgines 218 i 219 (descripció) i 249 (finançament)

El PDI preveu la construcció d'un carril específic per a autobusos i per a vehicles d'alta ocupació (carril bus-VAO) per l'autopista B-23 des de Molins de Rei i fins a la Diagonal. Preveu que el projecte constructiu estigui acabat com a tard al 2015 i que les obres estiguin enllestides com a tard al 2020. Està prevista una inversió de 12,9 M€ sense IVA.

En conjunt, estem parlant d'una inversió que s'acosta als 13.800 milions d'euros, dels quals la Generalitat n'ha d'aportar 7.500 i l'Estat n'ha d'aportar 6.200. Una previsió d'inversió que és sensiblement inferior a la del PDI anterior: gairebé una sisena part menys, atenent a un context de restricció pressupostària en la inversió pública.

I d'aquí ve la incertesa que avançava en el títol d'aquest escrit: en els propers vuit anys, Generalitat i Estat compliran els seus compromisos en la planificació i el finançament d'aquest pla director? Jo no les tinc totes, però el que és evident és que assumirem la nostra responsabilitat d'exigir a ambdues administracions les millores que considerem imprescindibles per al transport públic que necessiten els nostres ciutadans i ciutadanes, amb una clara prioritat per al soterrament.

Comentaris