De 1998 a 2010: dotze anys de Consells d'Infants


Divendres 19 de novembre es va constituir a Sant Feliu el nou Consell d'Infants. Com cada 20 de novembre (dia gran no pel que us penseu, sinó perquè és el Dia Internacional dels Drets de la Infància), es renova el 50% del Consell: surten els nois i noies que al setembre han començat 1r d'ESO i entren els nens i les nenes que acaben de començar 5è de Primària. Com sempre, la sala plena a vessar amb els infants que se'n van i les seves famílies, els que entren i les seves famílies. Els que se'n van, molt contents per l'experiència; els que entren, expectants i amb ganes.

I és així des d'aquell llunyà 27 de març de 1998 en què es va constituir el primer "consistori infantil", en què fins i tot es va triar un alcalde infantil, com es pot veure a la primera imatge que va aparèixer al Butlletí sobre la participació dels infants:
Al curs següent ja vam passar de "consistori infantil" al Consell d'Infants en el format que avui encara funciona. Amb representació de totes les escoles, amb un treball a les tutories de 5è i 6è dels Drets Humans i dels Drets de l'Infant, amb un treball anual concret sobre un aspecte vinculat amb la vida dels infants a Sant Feliu, participant directament en els temes urbanístics (memorable la intervenció de la Patrícia a la primavera de 2001, llavors una nena de 12 anys, a la biblioteca de l'Escola d'Adults, plena de gent gran, de tècnics i polítics, explicant les conclusions sobre com havia de ser la Rambla segons el grup de treball en què havia participat), en els temes socials, en les festes de la ciutat...

Tenim, doncs, una experiència positiva i considerable amb la participació dels infants. Però, com va assenyalar un noi (avui ja amb dinou o vint anys) en l'acte de presentació del llibre "La participació dels infants a la ciutat des dels consells d'infants", continuem tenint un buit molt gran en la participació dels adolescentes i joves.

Els infants del Consell fan un aprenentatge molt bo i molt viu del funcionament de la democràcia: fer de representant d'altres, arribar a acords mitjançant el diàleg, aprendre a argumentar en públic i davant de gent molt diversa... Dos anys abans, a 3r o 4t de Primària, fan una visita a l'Ajuntament dins l'àrea de Coneixement del Medi. Però després, res.

És hora que ens plantegem un pas qualitatiu important en aquest sentit. Amb totes les polèmiques que es vulgui, a 3r d'ESO hi ha l'assignatura de Ciutadania. Un dels primers temes que vull treballar si arribo a l'alcaldia és convocar a tutors/es de 3r d'ESO i a professors/es de l'assignatura per veure de quina manera, en adolescents de 14-15 anys, aprofundim en el coneixement i la pràctica de la democràcia aprofitant la proximitat dels governs locals. Tothom constata que, entre els joves, hi ha desconeixement i poc valor del paper que juguen els representants de la ciutadania i, per tant, la poca consciència del valor i de la importància de la democràcia. Vull pensar que des de l'Ajuntament, amb el coneixement i la implicació de les 21 persones que representem a 43.000 persones, hi podem i hi hem de fer alguna cosa.

La veu dels nois i noies que han passat pels diversos Consells d'Infants també l'haurem de tenir en compte. Tinc la intenció de proposar a l'equip de govern una trobada de tots els portaveus municipals actuals amb els i les joves que han passat pels consells de tots aquests anys per veure què ens diuen, què ens proposen, sobre la participació dels adolescents i joves. I sobre totes les portes que ha d'obrir aquesta participació: les barreres (invisibles o no) amb què es troben, la qualitat o la suficiència dels espais o les activitats que els tenen com a protagonistes o destinataris, les idees o propostes que no tenen on o a qui plantejar, les experiències d'altres municipis que aquí hauríem de conèixer i considerar,...

Aquest va ser un punt francament millorable dels governs d'ICV, i en els set darrers anys tampoc no han/hem sabut fer cap pas endavant. Tinc molt present la intervenció d'aquell noi que, sense saber-ho, va marcar el que ha de ser un element cabdal de la política local en els propers anys.

Comentaris