divendres, 21 d’agost de 2009

En seguim volent tres!


Fa temps que no escric sobre el futur traçat de la L3 a Sant Feliu. Massa. I això que poc abans de l'estiu hi ha hagut novetats importants sobre aquest tema tan important per a la nostra ciutat. Resumeixo els més importants.

- El 30 d'octubre de 2008 es va presentar, en un acte públic al Palau Falguera, la campanya "Volem un metro de veritat per a tota la ciutat!", el seu bloc i es va iniciar llavors un procés de recollida de signatures, que es va allargar fins a la Fira d'enguany. Unes setmanes abans, les entitats que donem suport a la campanya vam lliurar a la Generalitat el nostre escrit d'al·legacions.

- Immediatament després de la Fira, l'11 de maig de 2009, una representació de les entitats que donen suport a la campanya va lliurar 3.788 signatures a la seu del Departament de Política Territorial i va mantenir una reunió amb el el Sr. Manel Nadal, el seu secretari general.

- A finals de juny, el Departament ens va comunicar que desestimava les al·legacions presentades. No he trobat el document per despenjar-lo (ja l'escanejaré quan pugui...), però el 13 de juliol, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic va penjar en el seu web un resum de la desestimació i un primer avenç de nova proposta a partir de les consideracions del DPTOP.

- Només cinc dies després, el 18 de juliol, El Periódico publica aquesta notícia en què es donen per fetes (tot i que encara no formalment) dues circumstàncies:
1. definitivament, l'arribada de la línia C3 de rodalies (de Cornellà a Castelldefels) a una nova estació del barri Falguera sembla que és, en paraules del periodista que redacta l'article, "paper mullat".
2. tot i aquesta circumstància, la Generalitat no pensa modificar el projecte de prolongació de L3 entre Sant Joan i Sant Feliu que és, com he explicat reiteradament en aquest bloc, paral·lel al traçat del tren i al futur Trambaix i deixa definitivament sense metro zones molt poblades de Sant Feliu i sense transbordament amb el tren a l'estació.

En aquests moments hi ha en diferents moments d'elaboració i debat dos elements fonamentals per a la planificació del territori i de les infraestructures: el Pla Territorial Metropolità de Barcelona, en el que s'haurien de definir les línies ferroviàries des d'una perspectiva de globalitat i complementarietat, i el Pla Director d'Infrastructures 2011-2020 de l'Autoritat Metropolitana del Transport, en què s'hauria d'abordar el traçat de metros i tramvies des de la mateixa perspectiva.

Moltes coses i molt importants, doncs, s'estan coent actualment sobre el transport públic. I no és, ni de lluny, un tema menor. La planificació urbanística i de la mobilitat dels ciutadans s'ha de configurar, en la nostra opinió, ja no sobre els elements naturals del relleu (com temps enrera) sinó sobre les xarxes del transport públic. La protecció de la salut pública i la qualitat de l'aire que respirem es juga també, i molt més que en qualsevol altre camp, en la reducció dràstica del tràfic privat en benefici d'un transport públic net i clarament competitiu amb el cotxe.

És per aquesta raó que el debat sobre el metro a Sant Feliu no hauria de ser un tema farragós només per a uns quants apassionats del tema, sinó un element central de la configuració a mig i llarg termini de la nostra ciutat. I això, ens afecta a tots.

Per aquest motiu, el debat sobre el futur del transport públic a Sant Feliu serà un tema central del debat social i polític d'aquest proper curs. I no baixem del burro: de parades de metro, en seguim volent tres, al Mas Lluí, l'estació i Falguera!