"No a la pujada abusiva de l'IBI".

Fa uns dies, una veïna del meu mateix replà, ens va trucar per recollir la nostra signatura contra l'increment de l'IBI. Ens va explicar que hi ha molta gent recollint-les, de forma absolutament espontània i al marge de qualsevol entitat, perquè consideren que:

1) l'increment d'un 30% en els dos darrers anys és abusiu

2) l'Ajuntament l'ha fet, com si diguéssim, "a esquenes i a traïció": a molta gent ni li ha arribat el calendari fiscal, ni ha tingut la informació que, amb caràcter general i sense autorització prèvia de l'interessat/da, enguany s'ha canviat el fraccionament de l'IBI: no serà en dos terminis, sinó en quatre. Així han pensat que la butxaca no ho notarà tant... però només han aconseguit irritar a qui pensa i comenta sobre l'apujada. I és que tothom sap multiplicar el rebut que han rebut al juliol per 4!

3) l'increment no es nota en millors serveis per a la ciutadania. El que em deia la meva veïna és el que comenta tothom al carrer: mira com estan els contenidors, els carrers, el Parc del Llobregat, no han pagat ni la infrastructura de la festa de fi de curs de l'escola de la filla i un llarg etcètera.

Vaig fer la prova amb l'IBI de casa meva, al final del carrer Sant Josep, al barri Falguera. Efectivament, un 30,71% d'increment entre el que vam pagar el 2007 i el que acabarem pagant enguany. La meva veïna havia fet molt bé els càlculs!

I què passa globalment a Sant Feliu? Vaig canviar els rebuts del nostre pis per les liquidacions i els pressupostos de l'Ajuntament. I el resultat és aquest:



El que ens passa als veïns del nostre bloc no ens passa només a nosaltres. L'increment mitjà del rebut de l'IBI en els dos darrers anys ha estat pràcticament del 29%!

La indignació és comprensible: en moments de crisi, apugen els impostos "a la chita callando", com em deia, i sense que hi hagi cap contrapartida que arribi a tota la ciutadania. Comentant-ho amb altres veïns de Sant Feliu, va sortir per enèssima vegada que si Vázquez i Burgui "gobiernan como Pedro por su casa", "son como Juan Palomo, yo me lo guiso yo me lo como"... A la gent no li irrita tant que li apugin els impostos, com que ningú els ho expliqui bé i els digui a què es destinaran els diners recaptats després dels increments. I és que som ciutadans, no súbdits"
En tot cas, a la propera tardor s'aprovaran els increments dels impostos per a l'any que ve. La meva veïna espera que l'Ajuntament tingui en compte les signatures que es presentaran i que rectifiqui.
Jo tinc els meus dubtes sobre el que faran Vázquez i Burgui. En tot cas, com em deia un company d'Esquerra Unida, els ciutadans pagarem les seves decisions amb els nostres rebuts, però ells segurament ho pagaran a les urnes.
Finalment, a partir d'aquest escrit, m'agradaria molt recollir les aportacions i comentaris de qui hi estigui interessat per obrir un debat a fons i amb visió de futur sobre la fiscalitat municipal. M'avanço: estic molt interessat en canviar a fons el finançament d'alguns serveis municipals per fer-hi possible i efectiva l'equitat en l'accés. Aquesta és una dèria personal meva que m'agradaria debatre i compartir amb el màxim nombre de persones possible.

Comentaris

Francesc ha dit…
Benvolgut Jordi, hem sobte que el teu comentari sobre L'increment del IBI quan el últim ple del 30 de Juny hi havia convocada una manifestació en protesta d'aquest abús:

http://santfeliurespon.net/

http://avvmasllui.blogspot.com/

http://coord-oposicio-pgm.blogspot.com/

http://favsantfeliu.blogspot.com/2009/06/normal-0-21-false-false-false.html

Salutacions!!
Hola, Franpi,
Si segueixes aquest bloc, veuràs que en altres ocasions ja hi he parlat sobre l'IBI (mira l'etiqueta "Hisenda municipal").
Nosaltres hi hem estat en contra (tant en l'increment com en la forma moixoni moixoni d'aplicar-lo) i el que he fet simplement és explicar-lo.
Gràcies pel teu comentari!
jsj